logo
امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۸
[ شناسه خبر : ۳۱۳۸۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
شهردار ابهر در گفتگو با موج رسا خبر داد:

راه اندازی شبکه آب خام شهری برای آبیاری فضای سبز شهری در ابهر

راه-اندازی-شبکه-آب-خام-شهری-برای-آبیاری-فضای-سبز-شهری-در-ابهر
شهردار ابهر گفت: با توجه به کمبود منابع آبی در سال‌های اخیر شبکه آب خام شهری جهت آبیاری فضای سبز شهری ابهر ایجاد شده است.

رضا حیدری در گفتگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه با کمبـود منابـع آبـی در سـال‌هـای اخیـر روبرو هستیم، اظهار کرد: این مسئله ارزش هـر قطـره آب را هـزاران برابـر کـرده است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: آنقـدر این مسئله دارای اهمیت است کـه همـه برنامـه‌هـا بـر محـور آب تعریـف و تدویـن مـی‌شـود، در این راستا مطالعه، طراحی و احداث شبکه آب‌رسانی و آبیاری فضای سبز شهری که از اولویت مدیریت شهری است به عنوان راهکاری در جهت سازگاری با کم‌آبی به ویژه در مناطق نیمه خشک دشت ابهر مطرح است. 

حیدری با بیان اینکه در انجام این پروسه بعد از فازهای مطالعه و طراحی و قبل از اجرا، فاز شبیه‌سازی نرم‌افزاری هیدرولیک جریان در لوله‌ها و با لحاظ نمودن میزان دبی برداشتی در هر گره محاسباتی، سرعت آب و فشار آب قابل دسترس و نیز افت اصطکاکی جریان، محاسبه اقطار بهینه و متراژ لازم لوله‌ها انجام شد، گفت: پس از برآورد و متره، در هر گام بخشی از کل پروژه بر اساس اولویت انتخاب و نقشه‌های اجرایی تهیه شدند.

شهردار ابهر تصریح کرد: فاز اجرایی با عملیات حفر خاکی و آسفالت با کمترین میزان تخریب و لوله‌گذاری و نصب اتصالات و انشعابات لازم و استفاده از شیر خودکارها و قطره‌چکان‌ها برای برداشت آب بدون مشکل قطعی و یا نشتی جهت انتقال آب خام به بخشی از فضای سبز شهر اجرا شد. 

حیدری با بیان این‌که به منظور کنترل مسیرهای جریان آب و نیز فشار آب کاربرد شیرفلکه‌ها و فشار سنج‌ها و فشار شکن و خلاشکن در برخی نقاط شبکه آب‌رسانی مورد توجه قرار گرفت، گفت: در راستای اجرای این طرح با تجهیز و راه‌اندازی سه حلقه چاه آب جدید با سیستم پمپاژ مستقیم به داخل شبکه مورد توجه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: شبکه آب خام شهری تاکنون به متراژ ۲۰ کیلومتر تکمیل شده است که بیش از ۵۰ درصد کل متراژ شبکه است که با اقطار لوله پلی اتیلن ۱۶۰، ۱۱۰، ۱۲۵، ۹۰، ۷۵، ۶۳ و نهایتاً ۵۰ میلی متری با فشار قابل تحمل ۱۰ بار استفاده شد که با اجرای پروژه فوق همه بلوارهای شهر ابهر به شبکه انتقال آب خام متصل می‌شوند. 

حیدری در پایان افزود: در حوزه شبکه آب‌رسانی و آبیاری فضای سبز شهری باید آموزش شهروندی و ارتقا آگاهی‌های عمومی و برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت مردم در این حوزه و افزایش بهره‌گیری از ظرفیت واقفین، خیرین، تشکل‌های تخصصی و سمن‌ها و استفاده از اعتبارات دولتی و یا سرمایه‌گذار بخش خصوصی مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر