logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۵
[ شناسه خبر : ۳۱۲۶۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت:

۵ نکته درباره سلبریتی درمانی آقای قاضی

۵-نکته-درباره-سلبریتی-درمانی-آقای-قاضی
کشف حجاب و هتک حرمت به پرچم ایران طی یکی دو روز گذشته بسیار خبرساز شده است. طبیعی است که مطالبه مردم مواجهه بهنگام و قاطع با این بی حرمتی‌هاست. اما حکم اخیر آقای قاضی درباره کشف حجاب به جهتی معنادار بود.

به گزارش موج رسا; کشف حجاب و هتک حرمت به پرچم ایران طی یکی دو روز گذشته بسیار خبرساز شده است. طبیعی است که مطالبه مردم مواجهه بهنگام و قاطع با این بی حرمتی‌هاست. اما حکم اخیر آقای قاضی درباره کشف حجاب به جهتی معنادار بود.

بیشتر بخوانید

آقای قاضی برای مجازات بازیگر صرفا جزای نقدی یا حبس در نظر نگرفت و برای درمان این بیماری، خواستار مراجعه به روانشناس و گزارش‌های دوره‌ای شده بود.

واقعیت اینست که ریشه هنجارشنکنی‌های اخیر در میان بخشی از جامعه هنرمند و ورزشکار دلائل متنوع دارد و نباید با همه یکسان برخورد کرد.

بخشی قابل اعتنایی از این رفتارها ریشه در بیماری‌های فردی دارد. یا عزت نفس پائین و خودتحقیری و بی‌هویتی و یا ترس از فشار اطرافیان و هراس از هجمه‌های سازمانی و یا عطش پایان ناپذیر دیده شدن و خودنمائی و غیره. این گروه را باید از افرادی که مساله اعتقادی دارند یا دنبال مبارزه ایدئولوژیک هستند و یا پول گرفته‌اند و اجیر شدند متفاوت دانست.

اما چند ملاحظه را باید به این نسخه سنجیده و هوشمندانه آقای قاضی و در اصل مواجهه عدلیه اضافه کرد؛ خاصه اینکه این روزها مجلس در حال تصویب لایحه عفاف و حجاب است و از این منظر مخاطب این متن است.

برخورد با ایندست مسائل باید پنج وجه توامان داشته باشد.

اول اینکه به ریشه خطای فرد باید توجه کند. درمان را نمی‌توان بی‌اعتنا به مرض نسخه کرد. حکم اخیر آقای قاضی از این منظر اهمیت دارد.

دوم اینکه مجازات در هر سطحی باید بازدارنده باشد. هرچه هست باید مانع تکرار شود. باید در ادراک عمومی سخت ارزیابی شود که دیگری جرئت تکرار آنرا نداشته باشد.

سوم اینکه مجازات نباید بی‌اعتنا به اصل موضوع باشد. مثلا شکستن حرمت پرچم توهین به همه داشته‌های یک ملت است. توهین به یک نماد دینی و ایرانی است. اینکه مجرم چه نیتی داشته و چه مرضی، نافی شکستن حریم‌ها نمی شود. آدمی که قتل می‌کند ولو بیماری روحی داشته باشد اما مرتکب قتل نفس شده و جان یک انسان را گرفته است.

چهارم نسبت این خطا با گناهان بزرگتر است. یک تخلف فردی وقتی در خدمت دشمن می‌رود تبدیل به یک پروژه امنیتی می شود. ممکن است صدای بوق ممتد صرفا یک خطای راهنمائی رانندگی باشد و مقابل بیمارستان حکم بی‌اخلاقی پیدا کند اما وقتی اجابت خواست دشمن می شود معنایش تغییر می‌کند و گناه سیاسی و امنیتی می‌شود.

پنجم و در نهایت اینکه ایندست احکام باید جلوی چشم مردم باشد. قاطع و به هنگام. علت نیز روشن است. این خطاها اول از همه موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی می شود و از اینجهت زمان برخورد و علنی سازی آن اهمیت دارد.

خلاصه اینکه برخورد با ایندست موضوعات باید هم فرد را ببیند و هم جامعه. هم درمان باشد و هم پیشگیری. هم عمل را ببیند و هم اثر آن و ...

محسن مهدیان، فعال سیاسی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر