logo
امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۷
[ شناسه خبر : ۳۱۰۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان:

نگران تامین آب شرب مسکن‌های ملی در شهر زنجان هستیم

نگران-تامین-آب-شرب-مسکن‌های-ملی-در-شهر-زنجان-هستیم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه تامین آب شرب در مسکن‌های ملی متناسب با پیشرفت پروژه‌ها در حال انجام است گفت: اما در حالت کلی نگران تامین آب شرب مسکن‌های ملی در شهر زنجان هستیم.

به گزارش موج رسا; علیرضا جزءقاسمی امروز ۱۰ تیرماه در نشست خبری که با مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان و خبرنگاران برگزار شد، ضمن تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب اظهار داشت: نباید بحث صرفه‌جویی در مصرف اب به یک هفته و روز‌های مشخص محدود شود و این اقدام باید همواره سرلوحه کار قرار داشته باشد.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه چندین سال است که کشور و استان زنجان با خشکسالی مواجه است، افزود: با اینکه وضعیت بارندگی امسال به نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است اما به میزان ۷.۵ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش بارندگی در استان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در پاسخ به سوال موج‌رسا مبنی براینکه برخی روستاها همچون روستای شیت طارم با اینکه تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نیست اما روستاییان درخواست تحت پوشش قرارگیری دارند چرا همراهی لازم از طریق این شرکت انجام نمی‌گیرد و هزینه بالایی از روستاییان درخواست می‌شود؟ گفت: در طول سالیان ساکنان روستای شیت علیرغم مطرح بودن به عنوان یک روستای گردشگری، تمایلی به تحت پوشش قرار گرفتن آبفا نداشتند. اما از سال گذشته که بحث خشکسالی و چالش‌ها در این روستا اثر گذاشت روستاییان درخواست تحت پوشش قرار گیری آبفا را دادند.

جزقاسمی ادامه داد: اما برای اینکه این امر در روستای شیت و روستاهای مشابه انجام شود باید زیرساخت‌ها تامین شود که در همین راستا بررسی‌های لازم انجام و اعلام هزینه به فرمانداری طارم و استانداری انجام شده است تا اعتبار لازم اختصاص یابد.

جزقاسمی تاکید کرد: بخشی از اعتبارات مربوط به آب این روستا از طریق آب‌وفاضلاب تامین می‌شود و طبق صورت‌جلسه ۶۰ درصد از اعتبار نیز باید از طریق فرمانداری، دهیاری و خودیاری اهالی تامین شود و ۴۰ درصد را نیز شرکت آب‌وفاضلاب استان تامین نماید. بنابراین اگر این اقدام در هر روستایی قرار بر انجام داشته باشد همیاری اهالی روستاها را طلب خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات کمبود و معظل بی‌آبی همچنان در برخی روستاهای استان وجود دارد گفت: عدم بارش‌ها و پارکندگی نامناسب ان‌ها سبب خشک‌شدگی آب چشمه و قنات یا چاه شده است و تغییرات اقلیمی سبب شده که در روستاها این منابع آبی تهدید شود که همین موضوع، بروز مشکلات را در پی داشته است.

مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه روستاهای تحت پوشش و غیرتحت پوشش برای بررسی مشکلات آبی دسته‌بندی شده‌اند، گفت: مشکل عمده آب در روستاها، مشکلات فصلی است به طوری که عملاً با آغاز فصل گرما و تابستان مشکلات آبی در روستاها آغاز می‌شود و در سایر ایام سال هیچ گونه مشکلی وجو ندارد.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان و گرما شاهد مصارف مازاد آب شرب برای دام‌ها و همچنین آبیاری باغ و باغچه‌ها به وسیله آب شرب در روستاها هستیم گفت: تمام این امور سبب می‌شود تا در فصل تابستان تنش ابی در روستاها بیشتر نمود یابد. 

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان زنجان، در پاسخ به سوالی دیگر در ارتباط با موضوع پساب و استفاده آن در بخش صنعت، یاداور شد: خوشبختانه این موضوع در قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز تصویب شده و کارگروهی متشکل صنعت و معدن و آب منطقه‌ای و شرکت آب‌وفاضلاب با محوریت آب منطقه‌ای تشکیل شده است تا نسبت به شناسایی صنایعی که می‌توانند از پساب استفاده کنند، اقدام شده است.

وی افزود: در شهر زنجان ۱۲ هزار متر مکعب پساب به راشا کاسپین واگذار شده که از سال گذشته در حال استفاده است با این وجود قرارداد ۱۲ هزار مترمکعبی نیز با سه شهرک صنعتی اطراف زنجان بسته شده است تا آب مورد نیاز از پساب حاصل از تصفیه‌ فاضلاب شهر زنجان تامین شود.

جزءقاسمی با بیان اینکه بین 75 هزار تا 85 هزار متر مکعب در شبانه روز می‌توان پساب تولید کرد و در اختیار صنعت قرار داد گفت: در حال حاضر 24 هزار متر مکعب پساب تولید و در اختیار صنایع قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در پاسخ به سوال دیگر در ارتباط با مشکلات تامین آب برای مسکن‌های اقدام ملی در زنجان یادآور شد: در بحث تامین آب شرب مسکن‌های ملی نگران هستیم، اگر چه تمام تلاش ما این است که آب مورد نیاز پروژه‌های که در حال اجرا است را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه جمعیتی که در این مسکن‌ها قرار بر استقرار دارند آب جدیدی نیاز خواهند داشت که باید تامین شود، تصریح کرد: بیشتر این پروژه‌ها در شهر زنجان و در غرب و شرق این شهر درحال اجرا است، اما سعی شده متناسب با پیشرفت پروژه‌ها مشکلی در تامین آب ایجاد نشود.

جزقاسمی در پاسخ به سوالی دیگر با اشاره به فرسودگی شبکه فاضلاب شهر زنجان گفت: مشکل عمده شبکه فرسوده در بافت مرکزی این شهر است و بیش از 40 درصد شبکه آبرسانی شهری زنجان فرسوده است و برای بازسای و تعمیر آن به اعتبارات زیادی نیاز است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر