logo
امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۳
[ شناسه خبر : ۳۱۰۳۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان مطرح کرد:

آغاز عملیات اجرایی سد مشمپا تا یک ماه دیگر

آغاز-عملیات-اجرایی-سد-مشمپا-تا-یک-ماه-دیگر-
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: در مدت یک ماه آینده سد مشمپا استارت خواهد خورد و به محض این اقدام بحث تکمیلی سد پاوه‌رود نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به گزارش موج رسا; اکبر باقری امروز ۱۰ تیرماه در نشست خبری که به صورت مشترک با مدیرعامل آب‌ و فاضلاب استان با اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار داشت: حق‌آبه‌ای که برای کشاورزان طارم تثبیت شده است ۱۰۹.۵ میلیون متر مکعب است.

بیشتر بخوانید

باقری با اشاره به میزان مورد نیاز آب که از رودخانه قزل‌اوزن در طارم برداشت می‌شود گفت: برای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی حق‌آبه دریافت می‌شود و شرکت آب منطقه‌ای در تلاش برای حفظ حق‌ابه است.

وی با بیان اینکه سد پاوه‌رود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: پیگیر هستیم تا بتوانیم این طرح را به صورت سد تعریف نماییم چراکه پاوه‌رود به عنوان بند تنظیمی سد مشمپا تعریف شده بود، به دلیل اینکه سد مشمپا به لحاظ کیفی دچار سوال شد به همین دلیل در بحث موافقت‌نامه‌ها مورد تایید قرار نگرفت. و از چند سال قبل به همان صورت باقی ماند اما به دنبال رایزنی هستیم و احتمالا در مدت یک ماه آینده سد مشمپا استارت خواهد خورد و به محض این اقدام؛ بحث تکمیلی سد پاوه‌رود نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه قزل اوزن از کردستان سرچشمه گرفته وارد استان زنجان شده، از خدابنده، ایجرود، ماهنشان می‌گذرد و وارد میانه و اردبیل شده و در نهایت دوباره وارد استان زنجان می‌شود گفت: در حوزه طارم فقط در بازه یک و نیم ماهه مشکل تامین آب وجود دارد که پیک بار مصرفی آب کشاورزان است که مشکلات با خرید آب از سد آیدوغموش تا حدودی حل می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر مدیریت آب به جد انجام شود شاید با کمبود آب هم مواجه نشویم یادآور شد: از هفته گذشته میزان آب رودخانه قزل‌اوزن در حدود دو سوم کمتر شده که نشان دهنده استفاده آب در بالا دست است.

باقری در پاسخ به سوالی بیان کرد: شاید در بحث کشاورزی و گلخانه میزان مصرف آب کمتر نشود اما مصرف نظامند است و آب به تولید اختصاص داده می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه در اراضی دارای کشت بحث گلخانه و راه‌اندازی آن جواز کسب دریافت می‌کنند به عبارتی بحث توسعه اصلا انجام نمی‌گیرد گفت: توسعه گلخانه در هیدج از محل ماده ۲۷ و ۲۸ است و از اب موجود در چاه بحث اصلاح و تعدیل انجام شده است. با این وجود در استان زنجان رشد گلخانه بسیار محدود است و چندان توسعه‌ای ندارد اما به سمت گلخانه رفتن بسیار مفید‌تر از کشت در فضای باز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: در حوزه قزل‌اوزن در بحث سد مشمپا استان زنجان ۵۰ میلیون متر مکعب دارای حق آبه است همین طور حق‌ابه، در سد بلوبین ۳.۵ میلیون متر مکعب، در مراش ۱۲.۵ میلیون، تالوار ۱۰ میلیون مترمکعب، کینه ورس ۶.۵ میلیون مترمکعب و میرزاخانلو ۲ میلیون متر مکعب است که فقط در حوزه شرب استفاده می‌شود با این وجود در ماهنشان و ایجرود پرورش ماهی نیز وجود دارد و برداشت آب بالایی انجام می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با چاه‌های غیر مجاز بیان کرد: هر چاه غیر مجازی که حفر می‌شود تهدیدی برای مصارف است و با خاطیان برخورد انجام می‌شود اما در برخی مواقع آب با بحث اشتغال، صنعت و غیره گره خورده است و برخی ملاحظات اجتماعی دست و بال شرکت آب منطقه‌ای را بسته است. با این حال از ابتدای سال تا امروز ۲۱۰ حلقه چاه مسدود شده است.

باقری در پاسخ به سوالی دیگر در ارتباط با مهار بارش‌ها و رواناب‌ها در استان بیان کرد: در بارش‌های اخیر حجم رواناب بالا بود اما از دسترس خارج شد ولی یکی از وظایف شرکت آب منطقه‌ای مهار این گونه سیلاب‌ها و جمع‌آوری آب است اما در مسیر رودخانه‌های اصلی احداث سد‌ها همین مهار اب‌های سیلاب را انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان بیان کرد: چند سد در استان در حال احداث و بیش از ۱۰ سد در حال مطالعه برای مهار آب‌های سیلاب است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر با اشاره به اینکه اگر سد مشمپا به بهره‌برداری برسد ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره‌‌سازی خواهد شد افزود: با اینکه میزان ذخیره آب در طرح ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود اما در بازنگری به ۳۵۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت اما در حال حاضر حق‌ابه ۵۰ میلیون مترمکعب است که ۳۰ میلیون در حوزه آب شرب و ۱۷.۵ میلیون متر معکب در حوزه صنعت و کشاورزی خواهد بود.

باقری با اشاره به اینکه در سال ۹۸ در سیلاب‌های رخ داده به دلیل اینکه کاسه‌سازی انجام نشده بود و بارش‌ها بالا بود در حدود ۲ میلیارد متر مکعب آب از استان خارج شد گفت: هر چند می‌توانستیم بخشی از این آب را مهار کرده و ذخیره سازی کنیم.

وی در ارتباط با مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان نیز گفت: بحث تامین منابع مالی دو سد در استان مطرح بود که ۶۰۰ میلیارد برای ابرسانی مراش و سد مراش در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مصوب شد در ایجرود نیز ۲۰۰ میلیارد تومان برای ابرسانی سد بلوبین و ۲۰۰ میلیارد تونان نیز برای خود سد تخصیص یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه از سال ۹۴ به بعد مجوز چاه آب کشاورزی صادر نمی‌شود مگر اینکه در قانون وجود داشته باشد گفت: فقط برای چاه‌های که باید تعیین و تکلیف شوند در حد ۲۵ مترمکعب پروانه صادر می‌‌شود.

وی بیان کرد: ۱۶ هزارو ۱۲۳ حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت اب منطقه‌ای استان زنجان گفت: نرسیده به روستای سد تهم که نسبت به احداث خانه باغ اقدام شده بود با دستور قضایی در بیش از ۱۰ مورد برخورد انجام شد.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر