logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۲
[ شناسه خبر : ۲۹۵۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

ماهی‌های قرمز سفره هفت سین نخرید

ماهی‌های-قرمز-سفره-هفت-سین-نخرید
مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست زنجان با بیان اینکه ماهی‌های قرمز سفره هفت سین در صورت بیماری می‌تواند به سلامتی آسیب بزنند گفت: فروش لاک‌پشت، سمندر و مارهای آبی برای سفره هفت سین جرم بوده و پیگرد قانونی دارد.

امجد باقری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی موج رسا; با بیان اینکه استفاده از ماهی قرمز برای تزیین سفره‌های هفت‌سین اگرچه هیچگونه سابقه تاریخی ندارد اما بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند آن را در سفره هفت سین خود قرار دهند، اظهار داشت: اما این ماهی‌ها می‌توانند خود منشا بیماری باشد.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه خرید و نگهداری این ماهیان امکان دارد به سلامتی خانواده آسیب بزند، افزود: لمس این ماهیان به دلیل احتمال وجود میکروب‌ها، قارچ‌ها و برخی عوامل بیماری‌زا برای کودکان خطرناک است.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست زنجان گفت: افراد چنانچه این ماهی‌ها را لمس می‌کنند حتما پس از آن دست‌های خود را با آب و صابون شستشو دهند.

وی یکی دیگر از خطرات این ماهیان را ریختن آب تنگ ماهی در رودخانه‌ها اعلام کرد و ادامه داد: چنانچه این ماهیان آلوده باشند این آلودگی به سایر آبزیان سرایت می‌کند.

باقری با بیان اینکه با توجه به عمر کوتاه برخی از این ماهیان بسیاری از افراد تصور می‌کنند ماهیان قرمز را باید در رودخانه‌ها رها کنند، گفت: در حالی که این گونه غیر بومی برای آبزیان بومی خطرناک است.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست زنجان تصریح کرد: قدرت تخم ریزی ماهیان قرمز بسیار زیاد است و این امر سبب می‌شود تا این ماهیان بعد از مدتی گونه غالب در رودخانه‌ها شوند.

وی با اشاره به اینکه افراد چنانچه برای سفره هفت‌سین خود ماهی خریداری کردند بعد از مدتی آن را در مکان‌هایی که مشخص می‌شود رها کنند تا آسیبی به آبزیان بومی وارد نشود، اذعان کرد: متاسفانه برخی‌ها پا را فراتر نهاده و گونه‌هایی مانند لاک پشت، سمندر و مار‌های آبی را برای سفره‌های هفت سین خود تهیه می‌کنند که فروش آن‌ها جرم است و پیگرد قانونی دارد.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست زنجان با بیان اینکه همه ما میراث دار نسل آیندگان هستیم، گفت: همه باید حافظان محیط زیست باشیم و نگذاریم فرزندان ما بجای دیدن گونه‌های حیات وحش، تصویر آن را در کتاب‌ها ببینند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر