logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۰
[ شناسه خبر : ۲۸۶۰۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
به بهانه سالگرد شهید دستغیب؛

چرا سومین شهید محراب در یاد و خاطره مردم ماندگار شد؟

چرا-سومین-شهید-محراب-در-یاد-و-خاطره-مردم-ماندگار-شد؟
آیت‌الله شهید سید عبدالحسین دستغیب، سومین شهید محراب، امام‌جمعه شیراز به دلیل ویژگی‌های شخصی و نفس قدسی خود در دل‌ها ماندگار شد.

به گزارش موج رسا; حمایت همه‌جانبه علما و روحانیت از امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در پیروزی انقلاب بود.

در حقیقت علما و روحانیون به‌صورت با حمایت از امام خمینی (ره) و نشر اندیشه‌های ایشان، بستر را برای تغییر نظام سیاسی و تحقق انقلاب اسلامی آماده کردند.

علمایی که پارها به خاطر حمایت از امام و نشر اندیشه‌های امام خمینی (ره) به دست مأموران حکومت ستم‌شاهی دستگیر و در زندان‌های ساواک شکنجه شدند.

آیت‌الله شهید سید عبدالحسین دستغیب، یکی از این علما شیرازی بود که قبل و بعد از انقلاب با حمایت از امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران، نقش بسزایی در وحدت همه‌جانبه مردم شیراز و زنده نگه‌داشتن روحیه انقلابی مردم داشت.

آیت‌الله دستغیب در سال 1341 به نهضت امام خمینی (ره) پیوست

آیت‌الله شهید دستغیب از سال ۱۳۴۱ به نهضت امام خمینی (ره) پیوست و نه‌تنها با جهل و عصیان که با جور و سلطان نیز درافتاد و مسجد جامع عتیق را که امام جماعت این مسجد بو به دژی استوار در برابر شیطان و نظام ستم‌شاهی قرارداد.

زمانی که اعلامیه مخالفت امام خمینی (ره) با طرح لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی به دست شهید آیت‌الله دستغیب رسید، صریحاً مخالفت خود را با این طرح اعلام و از امام خمینی (ره) اعلام کرد.

در پی حمایت‌های همه‌جانبه شهید آیت‌الله دستغیب از امام خمینی (ره) پس از دستگیری امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ مأمورین حکومت ستم‌شاهی برای مقابله با حرکت‌های اعتراضی احتمالی مردم در نقاط مختلف کشور، برخی از وابستگان امام خمینی (ره) من‌جمله شهید آیت‌الله دستغیب دستگیر شدند و این ماجرا در سال ۱۳۴۳ نیز دوباره تکرار شد.

افشاگری آیت‌الله شهید دستغیب در مورد جشن هنر شیراز

افشاگری‌های بی‌پروای آیت‌الله شهید دستغیب در مورد جشن هنر شیراز، در روز بعدازاین جشن منجر به آن شد که مأموران حکومت ستم‌شاهی در بیرون از مسجد تمامی ضبط‌صوت‌ها را توقیف می‌کردند و نوار کاست‌های آن را می‌گرفتند.

آیت‌الله دستغیب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مانند قبل به فعالیت‌های روشنگرانه خود در راستای استحکام نظام نوپای اسلامی ادامه داد.

نخستین هفته پس از اقامت نماز جمعه تهران در سال ۱۳۵۸، مردم شیراز با مراجعه پیاپی از آیت‌الله دستغیب خواستند، نماز جمعه را در شیراز برپا کند؛ که ایشان در پاسخ به مردم اعلام کردند که نماز جمعه از مناصب خاص و اختیارش به دست ولی امر است که در حال حاضر امام خمینی (ره) است، لذا اگر ایشان دستور بفرمایند، مانعی ندارد.

مردم شیراز بی‌درنگ طوماری بلندبالا با امضای افراد زیادی نوشتند و آن را برای رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) که آن زمان در قم مستقر بودند، ارسال کردند. امام خمینی (ره) نیز بنا به درخواست مردم با دست خط خویش حکم امامت جمعه آیت‌الله دستغیب را صادر کردند.

ایشان نیز بادل و جان این مسئولیت را پذیرفتند و همواره تا زمانی که زنده بودند، همه وجودشان را برای انجام هرچه بهتر این مسئولیت صرف کردند.

نقش پررنگ شهید دستغیب در دفاع مقدس

تمام علما و انقلابیون که برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران تلاش می‌کردند، در جریان جنگ تحمیلی برای حمایت از نظام اسلامی که سال‌ها جان و عمر خود را برای به دست آوردنش گذاشته بودند، تلاش دوچندان کردند؛ به‌نحوی‌که می‌توان گفت؛ پیروزی در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، ثمره ازجان‌گذشتگی بسیاری از علما بود.

یکی از افراد بسیار مؤثر در جریان جنگ تحمیلی، شهید آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب بود که از همان روزهای ابتدای دفاع مقدس دست به روشنگری در این خصوص زد.

وی معتقد بود؛ کسانی که در جبهه حضور پیدا می‌کنند و به خاطر اسلام از همه تعلقات مادی می‌گذرند، مؤمن واقعی هستند. بنابراین، پارها در خطبه‌های نماز جمعه و دیگر سخنرانی‌هایش، رزمندگان جنگ تحمیلی را به‌عنوان مؤمنان واقعی معرفی می‌کرد و آنان را جزء کسانی برمی‌شمرد که علاوه بر ایمان زبانی، به ایمان قلبی رسیده‌اند؛ ایمانی که در اعمال آن‌ها متجلی شده است و آن‌ها تنها کسانی هستند که غیر خدا را فدای خداوند نمی‌کنند.

جهاد علمی شهید دستغیب

شهید آیت‌الله دستغیب علاوه بر مبارزات سیاسی در حوزه نشر و جهاد علمی نیز دستی بر آتش داشتند که چاپ کتاب‌های آدابی از قرآن، سرای دیگر، معارفی از قرآن، رازگویی و قرآن، قلب قرآن، حقایقی از قرآن، معراج، معاد، قیامت و قرآن، بهشت جاویدان، فاتحه‌الکتاب، صلوة الخاشعین، بندگی راز آفرینش، ایمان، گناهان کبیره، گنجینه‌ای از قرآن، سیدالشهداء، زندگانی صدیقه کبری فاطمه زهرا، قلب سلیم، استعاذه، شرح فوائد الاصول شیخ انصاری، شرح کفایة الاصول آخوند خراسانی، تقریرات درس فقه و اصول محمدکاظم شیرازی، داستان‌های شگفت و... شاهد این مدعا است.

در سال ۱۳۶۰، منافقان طرح ترور آیت‌الله دستغیب را تهیه‌کرده و مدت‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات تلاش کردند.

منافقان برنامه‌ریزی می‌کنند تا روز جمعه ۱۳ آبان آیت‌الله دستغیب را به شهادت برسانند که این نقشه عملیاتی نمی‌شود.

اما بالاخره در روز جمعه ۲۰ آذر ۱۳۶۰، مصادف با ۱۳ صفر سال ۱۴۰۲ هجری قمری، درحالی‌که آیت‌الله دستغیب برای اقامه نماز جمعه راهی مصلی بود، براثر انفجار بمب توسط منافقی کوردل، به شهادت رسید و ایشان معروف به سومین شهید محراب هستند./ک

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ]
فکر می کنی یادداشت نوشتی؟! نه قربونت بشم
[ نام : ] [ ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ]
دمتون گرم بازم بنویسید از اینا انقدر این خبرتون رو فروارد کنم تا معروف شید دست خبرنگارتون رو می بوسم
[ نام : ابراهیم خلیلی ] [ ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ]
لطفا در خصوص شهید دکتر مفتح هم بنویسید شهادت ایشون هم نزدیکه 27 آذر هستش، روز وحدت حوزه و دانشگاه مشابه همون میزگردی که برگزار کردین رو هم می تونید تکرار کنید تو این روز البته با حضور طلاب و دانشجویان یا استاید حوزه و دانشگاه
[ نام : ] [ ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ]
خیلی وقت بود موج رسا از این گزارش ها کار نمی کرد پیشنهاد می کنم همین روند رو پیش برید
[ نام : ] [ ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ]
اون زمانی که جهاد تبیین مد نبود ایشون فرمانده جهاد تبیین استان فارس بودند
[ نام : ] [ ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ]
اون زمانی که جهاد تبیین مد نبود ایشون فرمانده جهاد تبیین استان فارس بودند
[ نام : ] [ ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ]
روحش شادچون زمان انقلاب ملت باصدای دلنشین اولین شهیدمحراب آیت الله دستغیب بلندمیشدیم وروزه میگرفتیم ومارابه دین اسلام وخداوعبادت دعوت میکردشهیدبزرگوارمظلوم ودوستداشتنی بودیادش وخاطراتش تاابدباقیست
[ نام : ] [ ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ]
کاش در خصوص کتاب قلب سلیم این استاد هم مواردی رو انتشار بدین.
[ نام : ] [ ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ]
لطفا در خصوص خاطرات و شخصیت این شهید موارد بیشتری رو در سایتتون منشر کنید.
فرم ارسال نظر