logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۳
[ شناسه خبر : ۲۸۳۶۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
در پی بی‌برنامگی مسئولان اتفاق می‌افتد؛

صادرات محصولات کشاورزی بهانه‌ای برای قیمت‌ها در بازار/ ضعف بازرسی و نظارت جهادکشاورزی بر بازار میوه و تره بار

صادرات-محصولات-کشاورزی-بهانه‌ای-برای-قیمت‌ها-در-بازار-ضعف-بازرسی-و-نظارت-جهادکشاورزی-بر-بازار-میوه-و-تره-بار
اگرچه صادرات یکی از ملزومات فعالیت‌های اقتصادی است اما اگر برنامه‌ریزی درستی بر این امر وجود نداشته باشد موجب افزایش قیمت کالاها و کمبود همان کالا در بازار داخلی می‌شود.

به گزارش موج رسا; صادرات یکی از مؤلفه‌های درآمدزایی برای دولت‌ها است و تمامی دولت‌ها همواره تلاش کرده‌اند تا کالاها و خدمات تولید کشورشان را به کشورهای دیگر صادر کنند.

متأسفانه یکی از مشکلاتی که همواره در حوزه صادرات وجود دارد صادرات بی‌برنامه و بروز کمبود در جامعه است.

امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت‌ها است که نبود این امنیت تمامی عملکردهای دولت و حتی حاکمیت را زیر سؤال می‌برد.

بعد از جنگ اوکراین و روسیه و کمبود مواد غذایی و به ویژه غلات در جهان، امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین دغدغه تمامی دولت‌ها و حکومت‌ها در جهان شد.

متأسفانه در کشور ما برچسب صادرات بر روی هر کالایی میخورد، منجر به افزایش قیمت آن کالا در بازار داخلی می‌شود و جدایی از این امر به دلیل گرانی برخی از کالاها و به‌خصوص مواد غذایی در کشورهای هم‌جوار متأسفانه نام صادرات منجر به کمبود کالا در کشور می‌شود.

آمادگی صادرات ۴۰ هزار تن سیب‌زمینی از خدابنده به خارج از کشور

مهرداد شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه شهرستان خدابنده جزو قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان و کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: این شهرستان در تولید سیب‌زمینی در کشور سرآمد است. 

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۳ هزارو ۵۰۰ هکتار از شهرستان خدابنده زیر کشت محصول سیب‌زمینی رفته بود، افزود: میزان تولید محصول از سطح مذکور ۱۴۰ هزار تن می‌باشد که ۳۰ هزار تن از آن اختصاص به تولید غده بذری دارد.

مدیر امور زراعت شهرستان خدابنده با بیان اینکه سالانه ارقام مختلف سیب‌زمینی در سطح شهرستان خدابنده کشت می‌شود گفت: از جمله ارقام مورد کشت در شهرستان جلی، بامبا، آگریا، پانامرا، کلومبا، میلوا هستند.

وی با بیان اینکه فعلاً در خصوص صادرات محصول سیب‌زمینی دستوری به استان ابلاغ نشده است، عنوان کرد: سالانه در حدود ۴۰ هزار تن سیب‌زمینی از شهرستان خدابنده صادر می‌شود و اگر امسال نیز تصمیم کشوری برای صادرات وجود داشته باشد شهرستان خدابنده قادر به صادرات بیش از ۴۰ هزار تن سیب‌زمینی خواهد بود. 

شفیعی با اشاره به اینکه غده بذری سیب‌زمینی به اردبیل، گلستان، اصفهان، همدان، شیراز، گرگان و کرمانشاه ارسال می‌شود، تصریح کرد: در بحث خوراک نیز تبریز، اردبیل، قزوین و زنجان بیشترین استفاده‌کننده سیب‌زمینی شهرستان خدابنده هستند.

صادرات موجب گرانی کالاهای کشاورزی شد

سید مرتضی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به دلایل افزایش قیمت برخی از کالاهای کشاورزی در زنجان، اظهار کرد: آن دسته از محصولات کشاورزی که اطلاع‌رسانی شده که صادر می‌شوند در بازار گران شده است.

وی با بیان اینکه اگر نام صادرات از روی آن کالا برداشته شود قیمت آن کالا کاهش پیدا می‌کند، ابراز کرد: چند مدت قبل قیمت کاهو ۸ تا ۱۰ هزار تومان بود که با مطرح‌شدن صادرات این محصول کشاورزی قیمت آن به ۲۰ هزار تومان افزایش پیداکرده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان با اشاره به قیمت کالاهای کشاورزی، خاطرنشان کرد: اتحادیه میوه و تره‌بار قیمت هر کالا را به فروشگاه‌ها و میوه‌فروشی‌ها اعلام می‌کند و کنترل قیمت‌ها باید از طریق بازرسی کنترل شود.

هاشمی با اشاره به سود مجاز هر کالا در بازار، تصریح کرد: هر واحد صنفی مجاز است گوجه‌فرنگی را با ۲۵ درصد، کاهو ۵۰ درصد و سیب‌زمینی ۳۰درصد سود به فروش برساند.

ضعف جهاد کشاورزی در بازرسی و نظارت بر بازار زنجان

وی با اشاره به ضعف نظارت در بازار میوه و تره‌بار، خاطرنشان کرد: اگر نظارت‌ها مناسب باشد خرده‌فروش‌ها نمی‌توانند گران‌فروشی کنند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان با بیان اینکه الان متولی اصلی نظارت بر بازار میوه و تره‌بار جهاد کشاورزی است، ادامه داد: زمانی که متولی بازرسی و نظارت بر بازار سازمان صمت بود وضعیت مطلوبی را شاهد بودیم اما بعد از واگذاری نظارت و بازرسی بر بازار به جهاد کشاورزی شاهد وضعیت نامناسبی در حوزه نظارت هستیم.

وی با اشاره به دلیل افزایش قیمت میوه و تره‌بار در زنجان، تأکید کرد: مطرح‌شدن نام صادرات موجب گرانی در بازار می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه قیمت میوه و تره‌بار مناسب است، اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم اینکه قیمت‌ها مناسب است مردم قدرت خرید کم است.

وی با اشاره به قیمت سیب‌زمینی در میدان تره باز زنجان، تصریح کرد: قیمت سیب‌زمینی در میدان تره‌بار ۸ تا ۱۰ هزار تومان است.

هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان با بیان اینکه هزینه‌های کشت و داشت و برداشت بالا است و همین امر موجب افزایش قیمت‌ها بوده است، عنوان کرد: هیچ‌گونه کمبودی در حوزه میوه و تره‌بار وجود ندارد و همه‌چیز در میدان تره‌بار وجود دارد.

وی با بیان اینکه مطرح‌شدن صادرات یک کالا موجب افزایش قیمت برخی از محصولات کشاورزی می‌شود، افزود: مطرح‌شدن صادرات یک کالا موجب افزایش قیمت آن کالا تا ۲۰ درصد می‌شود.

هاشمی با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی، خاطرنشان کرد: تعداد افرادی که به کشاورزی رو آورده‌اند نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است و همین امر موجب افزایش تولید محصولات کشاورزی شده است.

برخی از محصولات کشاورزی از گمرک زنجان صادر می‌شود

مهدی رنگرونا در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه در راستای صادرات استان یک هدف‌گذاری استانی وجود دارد و برای امسال ۴۷۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده که از این میزان 10 درصد مختص کشاورزی است، اظهار داشت: در کنار این امر تلاش شده بود تا سبد صادراتی استان نیز افزایش یابد، چراکه استان به شکل سنتی فقط در چند محصول توانمند بود و صادرات را داشت.

وی با بیان اینکه سعی بر این بوده تا سبد صادراتی در استان افزایش یابد، افزود: با توجه به حساسیت‌هایی که در صنایع غذایی وجود دارد، تلاش بر این شد تا صادرکنندگان حوزه کشاورزی که زنجانی هستند به جای اینکه از گمرکات مرزی کالای خود را صادر کنند از گمرک زنجان صادرتشان را انجام دهند، هماهنگی انجام و زیرساخت‌ها و رویه‌های گمرکی اصلاح شد تا قسمتی از محصولات کشاورزی از گمرک زنجان خارج شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه زنجان ظرفیت خوبی در حوزه کشاورزی خصوصاً در حوزه آبزیان دارد، عنوان کرد: برای بازار آبزیان در روسیه اقدامات انجام‌شده و در حال حاضر مشغول مذاکره با این کشور هستیم تا در آینده‌ای نزدیک صادرات به روسیه را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه در خصوص صادرات محصولات باغی برای سیب و زیتون ارتباطی با صادرکنندگان و طرف‌های خارجی انجام‌شده و مذاکرات خوبی در این راستا انجام‌گرفته است، خاطرنشان کرد: تا سال گذشته تولید زیتون کم بود تنها نیاز استان را تأمین می‌کرد و برنامه‌ای برای صادرات نبود اما از سال جاری با توجه به افزایش میزان تولید تصمیم برای صادرات این محصول شده است.

رنگرونا با بیان اینکه برنامه‌ریزی این است تا بتوانیم در حوزه صادرات محصولات کشاورزی در بازار‌های جهانی مشتری داشته باشیم، گفت: کشمش ازجمله محصولاتی است که در حال صادرات است اما سعی برافزایش میزان صادرات است. بااین‌حال تلاش این است تا گام‌های مؤثرتری درزمینهٔ رشد صادرات محصولات کشاورزی داشته باشیم و این روند را ادامه دهیم.

لزوم برنامه‌ریزی برای صادرات مازاد بر مصرف محصولات کشاورزی

صادرات یکی از الزامات اقتصاد کشور است و بدون صادرات ارزآوری برای کشور دچار مشکل می‌شود اما آنچه مهم‌تر است توجه به نیاز داخلی و اولیتدار بودن نیازهای داخلی است.

متولیان امر صادرات باید به این امر توجه داشته باشند که در تمامی تولیدات اعم از تولیدات محصولات کشاورزی و خدمات و حتی صنایع، مازاد بر مصرف داخلی را صادر کنند تا در داخل کشور شاهد افزایش قیمت‌ و کمبود در بازار نباشیم.

با توجه به کمبود مواد غذایی و نیاز برخی از کشورهای هم‌جوار به محصولات کشاورزی اگر متولیان صادرات، برای صادرات مازاد بر مصرف کالاهای کشاورزی برنامه‌ریزی نکنند شاهد افزایش قیمت کالاهای کشاورزی در بازار داخلی و ایجاد نارضایتی عمومی در جامعه خواهیم بود.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر