logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۲
[ شناسه خبر : ۲۷۳۱۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

5 اولویت برای توسعه آموزش عالی کشور تعیین شده است/ شاهد تغییر اقلیم در آموزش عالی هستیم

5-اولویت-برای-توسعه-آموزش-عالی-کشور-تعیین-شده-است-شاهد-تغییر-اقلیم-در-آموزش-عالی-هستیم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با بیان اینکه 5 اولویت در این دوره برای توسعه آموزش عالی در کشور تعیین کرده‌ایم، گفت: این اولویت‌ها شامل مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری و نوآوری، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، آموزش و پژوهش و برون‌داد هدفمند، شاگرد و فناور و نوآورپروری و در نهایت تولید خدمت و ثروت و سرمایه از دانش است.

به گزارش موج رسا; محمدعلی زلفی‌گل امروز در جریان سفر یک‌روزه به استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز بازدیدی از مراکز دانشگاهی، دانشکده‌ها و سایت‌های مختلف دانشگاه زنجان به عمل آوردیم که تا با ظرفیت‌های دانشگاه زنجان در راستای توسعه علم، آموزش، پژوهش و فناوری آشنایی بیشتری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه پردیس دانشگاه زنجان شرایط بسیار مناسبی برای توسعه دارد و از طرف دیگر، مدیریت کلان استان هم کاملا با مدیریت دانشگاه هماهنگ است که دانشگاه از این ظرفیت می‌تواند برای توسعه جامع‌الاطراف خود استفاده کند.

زلفی‌گل با اشاره به کلنگ‌زنی خوابگاه متاهلین دانشگاه زنجان ابراز کرد: امیدواریم این خوابگاه در کمریت زمان ممکن، تکمیل و تجهیز شود.

وی با بیان اینکه برای ساخت این خوابگاه 10 درصد از درآمد اختصاصی دانشگاه و 10 درصد از اعتبارات تملک دارایی‌ها باید هزینه شود، گفت: این تکلیفی است که مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای دانشگاه‌ها تعیین کرده است.

زلفی‌گل با اشاره به بازدید از خوابگاه‌های دانشجویی اظهار داشت: خوشبختانه دانشگاه زنجان از نظر امکانات رفاهی و ورزشی، جزء دانشگاه‌های توسعه‌یافته قلمداد می‌شود اگر چه این دانشگاه هنوز کمبودهایی دارد که سعی می‌کنیم کمک کنیم و با مدیریت شایسته‌ای که این دانشگاه را هدایت می‌کند، کمبودها را در حداقل زمان برطرف کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه 5 اولویت در این دوره برای توسعه آموزش عالی در کشور تعیین کرده‌ایم، گفت: مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری و نوآوری، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، آموزش و پژوهش و برون‌داد هدفمند، شاگرد و فناور و نوآورپروری و در نهایت تولید خدمت و ثروت و سرمایه از دانش، اولویت‌ها هستند.

وی اظهار داشت: تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در موسسات آموزش عالی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری و مراکز رشد وجود دارد، نهایت بهره را ببریم تا درصد قابل توجهی از این 5 اولویت که با تاسی از 5 تن آل عبا انتخاب شده در زمان کوتاهی، تحقق پیدا کند.

زلفی‌گل در خصوص دلایل تغییر علاقه داوطلبان و گرایش بیشتر آن‌ها به رشته‌های علوم انسانی در آزمون سراسری خاطرنشان کرد: واقعیت این است که یک تغییر اقلیمی در آموزش عالی را شاهدیم که البته دلیل اصلی این تغییر اقلیم، نگاه داوطلبان به آینده شغلی رشته‌ها است.

وی با بیان اینکه داوطلبان به جای اینکه رشته را بر اساس علاقه و توانمندی ذاتی خود انتخاب کنند بر اساس آینده شغلی انتخاب می‌کنند، افزود: این باعث شده که برخی رشته‌های پرطرفدار در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشیم و خیلی تمایل به تحصیل در سایر رشته‌ها از جمله رشته ریاضی و فیزیک وجود نداشته باشد که میزان داوطلبان در این رشته‌ها کاهش پیدا کرده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این کاهش، نشان‌دهنده این است که توزیع متوازن استعدادها در کشور را نداریم، گفت: این تغییر اقلیم آموزشی، شخصیت علمی آینده کشور را کاریکاتوری خواهد کرد و شخصیت هارمونیک و متوازنی نخواهیم داشت.

وی اظهار داشت: طبیعی است که ما برای اینکه شرایطی رقم بزنیم که این تغییر اقلیم را متناسب با منافع ملی رقم بزنیم در حال برنامه‌ریزی هستیم که شیوه پذیرش دانشجویان را بتوانیم توسعه دهیم.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: به عنوان مثال؛ داوطلبانی که رتبه خوبی در رشته علوم تجربی می‌آورند، رشته‌های پُرمتقاضی را نمی‌توانند انتخاب کنند که در حال برنامه‌ریزی هستیم تا آن‌ها نیز بتوانند در سایر زیرنظام‌های آموزشی، انتخاب رشته داشته باشند و توزیع متوازنی بتوانیم در افراد مستعد بین سایر رشته‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این امر نیاز به کارِ کارشناسی بیشتری دارد، افزود: امیدواریم در آینده با مطالعاتی که انجام می‌دهیم و با استفاده از ظرفیت موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بتوانیم راهکارهای مناسب و عملیاتی برای برگرداندن این اقلیم آموزشی به حالت هارمونیک و متوازن، گام‌های موثری برداریم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر