logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۴
[ شناسه خبر : ۲۶۳۵۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود در گفت‌وگو با موج‌رسا:

فعالیت ۷ کارگاه تنورسازی در ایجرود/ تنورسازی شهرستان ایجرود ثبت ملی شده است

فعالیت-۷-کارگاه-تنورسازی-در-ایجرود-تنورسازی-شهرستان-ایجرود-ثبت-ملی-شده-است
مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود با اشاره به اینکه تنورسازی شهرستان ایجرود ثبت ملی شده است گفت: در حال حاضر ۷ کارگاه تنورسازی در این شهرستان فعال است.

لاله عبدی‌کیا در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: نه تنها تنور سازی روستای گلابر ثبت ملی شده بلکه خانم "خانم نسا امینی" به عنوان قدیمی ترین فردی که در رشته تنورسازی در روستای گلابر فعالیت دارد نیز ثبت ملی شده است.

وی با بیان اینکه تنور سازی و سفالگری شهرستان ایجرود دارای سه پرونده ثبت ملی است، افزود: این سه پرونده با عناوین آثار و فنون سفالگری، آثار و فنون تنورسازی و حامل میراث تنور‌سازی به ثبت رسیده‌ است.

مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود گفت: در حال حاضر ۷ کارگاه فعال تنورسازی در شهرستان ایجرود فعال است به طوری که دو کارگاه در فضایی مجزا فعالیت دارد و بقیه کارگاه‌ها نیز در قسمتی از حیاط منازل افراد فعال است.

وی با بیان اینکه مقرر شده تا رشته تنور سازی در روستا به علاقه‌مندان آموزش داده شود، عنوان کرد: تمام افراد فعال در رشته تنور سازی خانم ها هستند و دختران روستایی نیز رغبت بیشتری برای ورود به این عرصه دارند چراکه میزان فروش بالا است به لحاظ اقتصادی بر زندگی روستانشینان تاثیر مثبتی دارد.

عبدی کیا در پاسخ به این سوال که به جز استان‌های همجوار در کشور که طالب تنور ایجرود زنجان هستند، کشور‌های دیگری نیز درخواست خرید تنور داشته اند یا خیر، گفت: با این که مقرر شده بود تا نشان ملی برای تنور سازی اخذ شود اما این امر انجام نگرفت؛ چراکه ایرادی که برای ارائه نشان ملی وجود داشت این بود که از استحکام تنور در نقل و انتقال و جا به جایی کاملا اطمینان وجود نداشت.

وی ادامه داد: تاکنون بر روی بسته بندی آثار اقدامی انجام نشده اما اگر به دلیل کیفیت بالای تنوری که با خاک مرغوب روستای گلابر تولید می شود و هیچ گونه ترکی بر نمی دارد، کار شود یقینا تنور ایجرود پا را فراتر از مرزهای استانی خواهد گذاشت و به کشور‌هایی که به لحاظ فرهنگ به کشور ما نزدیک هستند، صادر خواهد شد.

مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود با اشاره به اینکه تنور سازی و سفالگری جزو صنایع دستی شاخص شهرستان ایجرود محسوب می‌شود، گفت: در هر کارگاه سه نفر از بانوان روستایی فعال هستند و در حال تنور سازی هستند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر