logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۱
[ شناسه خبر : ۲۳۶۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با موج رسا:

طرح حذف انحصار وکالت برای ایجاد عدالت و رفع تبعیض است/ احتمال بررسی مجدد طرح حذف انحصار وکالت در مجلس وجود دارد

طرح-حذف-انحصار-وکالت-برای-ایجاد-عدالت-و-رفع-تبعیض-است-احتمال-بررسی-مجدد-طرح-حذف-انحصار-وکالت-در-مجلس-وجود-دارد-
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح عدم انحصار وکالت گفت: مهمترین نکته در تصویب این طرح، رفع تبعیض و برقراری عدالت است.

حجت‌الاسلام مهدی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به تصویب طرح عدم انحصار وکالت اظهار داشت: گرچه تعداد نمایندگانی که در طول تاریخ مجلس شورای اسلامی بعد از نمایندگی اقدام به اخذ پروانه وکالت کرده‌اند، کم است اما مهمترین نکته‌ای که پیگیر بودیم، رفع تبعیض و برقراری عدالت است.

وی خاطرنشان کرد: هدف این بود که در فرصت خدمت در کسوت نمایندگی مردم، پیامی به جوانان جویای کار دهیم که نمایندگان مجلس، مصمم بودیم که نمایندگان بعد از اتمام دوره نمایندگی خود در مجلس نتوانند بدون آزمون اقدام به اخذ پروانه وکالت کنند.

حجت‌الاسلام باقری افزود: یکی از مهمترین دلایل این امر این بود که جوانان، ناامید نشوند و احساس نکنند که قوانین مجلس، رانتی است و نمایندگان، قوانین را به نفع خود مصوب می‌کنند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلیل دوم طرح مذکور به ارتباطات گسترده نمایندگان مربوط می‌شود، تصریح کرد: نمایند مجلس به دلیل ارتباطات گسترده‌ای به خاطر رای مردم به دست می‌آورد که این امر به نوعی یک رانت ارتباطاتی دارد که طبیعتاً یک وکیل عادی این ارتباطات را ندارد.

وی با بیان اینکه این قضیه به دور از عدالت بود، گفت: تمام تلاش نمایندگان این بود قانونی که به نمایندگان اجازه می‌دهد بعد از اتمام دوره نمایندگی، بدون آزمون اقدام به اخذ پروانه وکالت کنند را حذف کنیم.

حجت‌الاسلام باقری با بیان اینکه البته تصویب این قانون در مورد قضات، قابل تامل است، اظهار داشت: نظر شخص بنده این بود که حذف قانون برای اخذ پروانه وکالت بدون آزمون برای قضات، کارشناسی‌شده نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است اخذ پروانه وکالت بعد از بازنشستگی قاضی با آزمون باشد چرا برای مدیران دفاتر اسناد رسمی اینگونه نباشد در حالی که مدیران دفاتر اسناد رسمی که به لحاظ اشرافیت، پایین‌تر از قاضی هستند اما می‌توانند بدون آزمون اقدام به اخذ پروانه وکالت کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح، قانون متناسبی نیست، افزود: یعنی این قانون با وجود اینکه نسبت به نمایندگان مجلس، اتفاق خوبی بود اما نسبت به قضات، دارای نقص است.

وی با بیان اینکه تجربه اینگونه نشان داده که تمام قضات بعد از بازنشستگی، اقدام به اخذ پروانه وکالت نمی‌کنند، گفت: ممکن است این طرح، ایراداتی داشته باشد اما در بعضی جاها نیز حُسن است.

حجت‌الاسلام باقری با تاکید بر اینکه تصویب طرح عدم انحصار وکالت در مورد قضات، مقداری رفتار فنی نبود، ابراز کرد: گرچه ما موافق حذف هرگونه رانت برای ایجاد عدالت هستیم اما احساس می‌کنم بخش مربوط به قضات می‌توانست کمی فنی‌تر مورد بررسی قرار گیرد و بهتر بود که بحث قضات به صورت مجزا بررسی می‌شد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه آیا احتمال دارد این طرح دوباره در مجلس بررسی شود، گفت: قطعاً مد نظر داریم که دوباره پیگیری و اصلاح شود چرا که به نظرم قضات با توجه به شرایط خاص باید متفاوت دیده شوند و یا اینکه همه باید با آزمون بتوانند اقدام به اخذ پروانه کنند.

وی با تاکید بر اینکه نکته اصلی، برقراری عدالت و رفع تبعیض است، خاطرنشان کرد: در هر صورت این طرح به سمت ایجاد عدالت اجتماعی پیش می‌رود و نواقص آن نیز در ادامه، برطرف می‌شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر