logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۴
[ شناسه خبر : ۲۲۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرعامل توزیع برق استان زنجان:

افزایش 14 درصدی مصرف انرژی برق در استان زنجان/ با تداوم افزایش دما احتمال بروز خاموشی در تابستان ۹۶ وجود دارد

افزایش-14-درصدی-مصرف-انرژی-برق-در-استان-زنجان-با-تداوم-افزایش-دما-احتمال-بروز-خاموشی-در-تابستان-۹۶-وجود-دارد

مدیرعامل توزیع برق استان زنجان گفت: امسال در صورت تداوم گرما و عدم همكاري مشتركان ناچار به اعمال خاموشي خواهيم شد.

عادل كاظمي در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده و با توجه به شروع زودهنگام فصل گرما در سال جاری به نظر می‌رسد که پیک بار مصرف برق در مقایسه با پیک برق  تابستان سال گذشته با افزایش قابل ملاحظه ای مواجه باشد اظهار کرد: به همين جهت همكاري مشتركان برق صنعتي‌، كشاورزي‌، خانگي‌، تجاري‌، ادارات و سازمان‌هاي استان زنجان براي عبور از بحران افزايش اوج مصرف انرژي برق در فصل تابستان ضروري و حياتي است.

وی به افزايش درجه دما از هفته جاري اشاره و گفت‌: مقایسه متوسط مصرف برق كشور در مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که مصرف برق با افزایش حدود 3 هزار مگاوات روبرو بوده و این یعنی ممکن است روزهای پیک در تابستان سال جاری در مقایسه با سالهای گذشته افزایش یابد.

مدیرعامل توزیع برق استان زنجان روند مصرف برق مشتركان استان زنجان را مورد بررسي قرار داد و افزود: بيشترين مصرف برق مشتركان طي روزهاي سپري شده از سال 96 در ساعت 21 مورخ هفتم خردادماه اتفاق افتاده كه 510مگاوات ثبت شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته كه 447.6مگاوات بود ، 14 درصد رشد داشته است.

وی با بيان اينكه افزايش بيش از حد دما در فصل تابستان و تداوم آن، بر افزايش مصرف برق تاثير فراواني گذاشته و پيك بار شبكه توزيع را افزايش خواهد داد، اظهار داشت: ساعات اوج مصرف در استان دو مرحله است به گونه‌اي كه امسال و سال گذشته از ساعت13 لغايت 17 و  19 لغايت 23 شاهد بيشترين مصرف برق در استان بوديم.

کاظمی خاطرنشان كرد: اگر دما از 37 درجه سانتيگراد افزايش يابد به ازاي افزايش هر درجه 10 مگاوات مصرف برق در استان افزايش مي‌يابد كه نگران كننده است.

وي با تاكيد بر اهميت همكاري مشتركان و مصرف صحيح برق، صرفه جويي در استفاده از وسايل برقي و عدم استفاده از وسايل برقي پرمصرف در ساعات اوج مصرف بويژه در فصل تابستان را با اهميت خواند و از مشتركان فهيم استان زنجان بويژه صنايع و كشاورزان كه با همكاري نزديك در مديريت و كنترل صحيح مصرف برق و سازمانهاي دولتي و خصوصي به ویژه بانك‌ها خواست تا يك ساعت قبل از پايان وقت اداري كه در ماه مبارك رمضان 13:30 مي‌باشد، در خاموش كردن وسايل سرمايشي اهتمام کنند.

مدیرعامل توزیع برق استان زنجان بیان کرد: در صورت امكان از روشن نگه داشتن لامپ‌ها و وسايل برقي غير ضروري در اين ساعات خودداري و از روشنايي طبيعي روز استفاده کنند تا تابستان امسال با كمترين عارضه سپري شود. 

وي با بيان اينكه برای امسال وزارت نیرو سیاست‌های تشویقی و طرح‌های متنوع و جذابی را برای همه مشتركان در ماه‌های گرم سال پیش‌بینی کرده است، گفت: بی‌شک همکاری مشترکین به ویژه صنعتی، کشاورزی و اداري براي كسب موفقيت در اين سياست‌ها و كاهش پيك بار تابستان بسيار مهم است.

کاظمی درسال گذشته با  تمهيداتي كه انديشه شده بود و همكاري نزديك با صنايع در طرح جابجايي تعميرات و تعطيلات ساليانه به تابستان و همياري خوب مردم‌، خوشبختانه خاموشي ناشي از كمبود توليد در شبكه اعمال نشد و با مديريت و جابجايي بار در ساعات اوج مصرف ضمن جلوگيري از افزايش بار فيدرهاي پربار‌، از خاموشي‌هاي احتمالي نيز در شبكه جلوگيري شد.

وی ابراز کرد: لازم بذكراست كه امسال در صورت تداوم گرما و عدم همكاري مشتركان ناچار به اعمال خاموشي خواهيم شد.

مدیرعامل توزیع برق استان زنجان تاكيد كرد: برای گذر از این بحران، دو روش پیش رو داریم که یکی، افزایش تولید برق یا به عبارتی احداث نیروگاه جدید است که این امر به دلیل محدود بودن دامنه زمان اوج مصرف و نیاز به سرمایه گذاری قابل ملاحظه آن مقرون به صرفه نیست.روش دوم، ترویج فرهنگ استفاده صحیح از انرژی برق، بهینه سازی مصرف انرژی و در نهایت مدیریت پیک بار است که همکاری بخش‌های مختلف صنعتی، خانگی، تجاری، کشاورزی و غیره را طلب می‌کند.

گفتنی است، پیک مصرف برق  كشور در تابستان سال گذشته برابر با 52 هزار و 692 مگاوات بوده است که پیش‌بینی می‌شود در تابستان سال جاری به حدود 55 هزار مگاوات برسد اين درحاليست كه پيك مصرف برق در استان زنجان در سال گذشته برابر با  533.3 مگاوات بود كه امسال با هدف گذاري شركت مادرتخصصي توانير‌، اين شركت، ‌با وجود افزايش حدود 12هزار مشترك جديد برق‌، ملزم به رعايت سهميه 546مگاوات پيك بوده است.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر