logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۸
[ شناسه خبر : ۲۱۰۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در گفت‌وگو با موج رسا؛

کاهش قیمت دلار هدف انتخاباتی دارد/ هیچ اتفاق موثری نه در داخل و نه در خارج از کشور برای قیمت دلار نیفتاده است

کاهش-قیمت-دلار-هدف-انتخاباتی-دارد-هیچ-اتفاق-موثری-نه-در-داخل-و-نه-در-خارج-از-کشور-برای-قیمت-دلار-نیفتاده-است
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه کاهش قیمت دلار 2 رویکرد می‌تواند داشته باشد، گفت: یکی از رویکردها این است که کاهش قیمت دلار می‌تواند شعار انتخاباتی باشد.

حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: بخش عمده‌ای از نرخ دلار در ایران توسط سیاست‌های بانک مرکزی تعیین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هرچند به زبان گفته می‌شود که وضعیت بازار، قیمت دلار را تعیین می‌کند اما در واقعیت اینطور نیست چرا که تجربه در سال‌های اخیر نشان داده که بانک مرکزی هر وقت خواسته، قیمت دلار را با نوسان مواجه کرده است.

محمدی با بیان اینکه هیچ اتفاقی نه در داخل و نه در خارج از کشور مبنی بر کاهش قیمت دلار نیفتاده است، تصریح کرد: نه تفاهمنامه جدیدی منعقد شده و نه مذاکرات به نتیجه رسیده و همچنین در داخل کشور نیز اتفاقاتی نیفتاده که بگوییم بر نرخ دلار، تاثیرگذار بوده است.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با تاکید بر اینکه کاملاً مشخص است که قیمت دلار به شکل ساختگی و از ناحیه بانک مرکزی تعدیل شده و پایین می‌آید، گفت: کاهش قیمت دلار 2 نگاه و رویکرد می‌تواند داشته باشد.

وی اظهار داشت: رویکرد اول این است که با توجه به اینکه دولت فعلی به دلیل مشکلات و شرایط سخت اقتصادی کشور، احساس می‌کند که دولت بعدی دیگر در دست این گروه نخواهد بود لذا می‌خواهد دولت بعدی را با چالش جدی مواجه کند.

محمدی خاطرنشان کرد: قصد دولت این است که اعلام کند که ما دولت را مثلاً با دلار 18 هزار تومانی تحویل دادیم و اگر ما می‌ماندیم باز هم قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کرد.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه رویکرد دیگر این است که کاهش قیمت دلار می‌تواند یک شعار انتخاباتی هم باشد، گفت: دولت می‌تواند از کاهش نرخ دلار، بهره‌برداری انتخاباتی کرده واعلام کند که باز هم مذاکرات می‌خواهد نتیجه بدهد و قیمت‌ها کاهش می‌یابد و اگر دولت بعدی با رویکرد دیگری بر سر کار آید، باز هم وضعیت اقتصادی با بحران مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل، معمولاً نظر تمام کارشناسان نیز بر این است که قیمت دلار در شرایط فعلی به واسطه خود بانک مرکزی پایین می‌آید نه سیاست‌های کلانی که در بازار است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر