logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۰
[ شناسه خبر : ۲۰۲۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
نگاهی به جاذبه‌های گردشگری زنجان؛

زنجان دارای منحصر به فردترین بنای تاریخی ایران

زنجان-دارای-منحصر-به-فردترین-بنای-تاریخی-ایران
مجموعه تاریخی رختشویخانه زنجان به عنوان بنای منحصر به فرد در ایران محسوب می‌شود که گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن بازدید کرده اند.

به گزارش موج رسا; مجموعه تاریخی و بی‌نظیر رختشویخانه زنجان به عنوان زنانه‌ترین محل حضور بانوان در بافت تاریخی این شهر و در یک منطقه پرتراکم قرار گرفته است که در روزگاران گذشته محلی برای شست‌و‌شوی البسه و ظروف توسط بانوان زنجانی بوده است که توسط شهردار وقت احداث شده بود.

این بنای منحصر به فرد به دلیل ویژگی‌های خاص و معماری منحصر به فرد همواره مورد توجه گردشگران در ایام سال به ویژه ایام نوروز بوده است که امسال نیز با وجود انتشار بیماری کرونا در جهان و ایران گردشگران می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی از این بنای تاریخی بازدید کنند.

 رختشویخانه که در سال 1347 هجری قمری توسط دو بردار بنا احداث شده است در روزگاری نه چندان دور محل شستن ظروف و البسه توسط بانوان زنجانی بود که شهردار وقت بر اساس احساس وظیفه این بنا را برای راحتی بانوان زنجانی احداث کرد و هم اکنون نیز نام و فعالیت‌های علی اکبر توفیقی بر تارک آن می‌درخشد.

رئیس بلدیه زنجان زمین این بنای عظیم تاریخی که در آنزمان تنها محلی برای حضور بانوان برای شستشو بود را خریداری کرده و دستور احداث آن را صادر کرد.

سبک و سیاق خاص این بنا نشان می‌دهد که در دوره قاجاریه و یا دوره پهلوی احداث شده است و به دلیل منحصر به فرد بودن در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

از نظر نوع کاربری هیچ بنای در ایران نظیر رخشتویخانه نیست و بیشترین شباهت را به مسجد عباس قلی خان و دروازه ارگ دارد.

علی اکبر توفیقی این بنا را احداث کرد تا به صورت شبانه روزی در دسترس مردم بوده و بابت آن هیچ مبلغی از شهروندان اخذ نشود، این بنای تاریخی در روزگاری نه چندان دور محل مهمی برای بانوان زنجانی و تامین امنیت و آسایش آنها در یک مکان سرپوشیده بود که امروز سالانه هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند.

داشتن مدیریت برای این بنا از دیگر ویژگی‌های آن است همچنین این بنا با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی شهر زنجان احداث شده است که منحصر به فرد بودن آن را ویژه‌تر کرده است.

 بنای رختشویخانه یکی از بناهای عام‌المنفعه است که دارای 11 ستون به صورت قرینه بوده و فاصله این ستون‌ها سالن را به دو قسمت تقسیم کرده است.

همچنین محل شستشوی رخت در این بنا به چهار قسمت تقسیم می‌شد تا بانوان زنجانی بتوانند اصول بهداشتی را نیز رعایت کرده و لباس‌های مربوطه را در بخش خود شستشو کنند.

این بنای مردم‌شناسی در دور اخیر تعمیر و مرمت شده است و امروز به عنوان موزه مردم‌شناسی به محلی برای حضور گردشگران و آشنایی با آداب و رسوم مردم زنجان تبدیل شده است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر