logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۲
[ شناسه خبر : ۱۰۱۲۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
روايتي از نقش سودجويان در آشفتگي بازار مرغ

صف‌هاي طولاني اين بار براي مرغ/ مرغم آرزوست!

صف‌هاي-طولاني-اين-بار-براي-مرغ-مرغم-آرزوست!

افزايش روز افزون قيمت گوشت قرمز به جايي رسيد كه ديگر كمتر خانواده‌اي توان تامين آن را دارد و خانواده‌‌ها مرغ را جايگزين گوشت قرمز در سبد غذايي خود قرار دادند و كم‌كم افزايش قيمت مرغ و كمبود آن در بازار نيز توان تامين آن را از خانواده‌ها سلب كرده است.

به گزارش موج رسا; قيمت برخي از اقلام پرمصرف امروز به چالشي بزرگ در بازار تبديل شده كه در اين ميان حضور پررنگ سودجويان خالي از لطف نيست.

قیمت گوشت قرمز با جهش چشمگیری به بالاترین حد خود رسیده است كه بسياري از خانواده‌ها توان تامين آن را ندارد و به جاي آن گوشت مرغ را در سبد غذايي خود جا دادند اما حضور سودجويان در بازار مرغ نيز كم‌كم بر افزايش قيمت و كمبود آن در بازار دامن مي‌زنند.

در بسياري از استانها قيمت مرغ به مرز 15 هزار تومان رسيده در حالي كه قيمت مرغ در زنجان 11 هزار 500 تومان بوده و تنها استاني است كه توانسته تا به امروز قيمت مرغ را ثابت نگه دارد كه اين موضوع نقش سودجويان را پررنگ‌تر كرده و باعث خروج مرغ از استان زنجان و كاهش توزيع آن در بازار شده است.

اين مشكل باعث شده كه مرغ فروشي‌ها در زمان محدودي مشغول به عرضه مرغ شوند كه اينكار منجر به تشكيل صف‌هاي طولاني در مقابل مرغ فروشي‌ها در زنجان شده است.

اين مشكل در استان زنجان باعث شد رئيس دادگستري استان زنجان به حل اين مشكل واكنش نشان دهد.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم كه روز گذشته در زنجان تشكيل شد به موضوع كمبود مرغ در بازار زنجان اشاره و عنوان كرد: بیش از ۲.۵ برابر مصرف مردم در استان مرغ تولید می‌شود. چرا نباید مرغ به اندازه‌ کافی در استان‌‌ نباشد و صف‌های طولانی ایجاد شود.

براساس اظهارات مسئولان استاني توليد مرغ در زنجان بيش از نياز مصرف استان بوده ولي با اين حال با مشكل كمبود آن در استان مواجه هستيم و اين موضوع نشان مي‌‌دهد كه مرغ توليد شده از استان زنجان به روش‌هاي مختلف و با دست دلالان خارج مي‌شود.

استاندار زنجان در جلسه مشترك با اعضاي شوراي شهر زنجان به نقش برخي از مديران استاني در خروج مرغ از استان اشاره كرد و افزود: اگر اين موضوع در استان تكرار شود به شدت با آن برخورد خواهد شد.

صف گوشت مرغ زنجان

*توزيع 61 تن مرغ در زنجان مشكل كمبود بازار را حل نمي‌كند

حقيقي افزايش ميزان سرانه مصرف مرغ در استان زنجان از 25 كيلوگرم به 30 کیلوگرم اعلام كرده و از افزايش ميزان توزيع مرغ در استان زنجان از 30 تن در روز به 61 تن خبر داده ولي با اين وجود باز كمبود مرغ و تشكيل صف‌هاي طولاني را در زنجان شاهد هستيم.

وي همچنين با اشاره به معيوب بودن چرخه توزيع مرغ در استان زنجان گفت: همه باید با همکاری هم نظارت لازم را داشته باشیم زیرا چرخه معیوب است و نظارت دگرگون شده است.

يكي از موضوعات كه به اين امر دامن مي‌زند قاچاق مرغ از استان زنجان بوده كه استاندار زنجان بر توجه بيشتر مديران استان در جلوگيري و برخورد جدي با اين موضوع تاكيد كرده است.

صف گوشت مرغ زنجان

اين مشكل در زنجان باعث دست به كار شدن شخص استاندار در مقابله با خروج مرغ از استان شده كه شخص استاندار در اقدامي باعث برگرداندن يك محموله به داخل استان شده است.

ورود استاندار زنجان و تاكيدات رئيس كل دادگستري استان به اين مشكلات و ملزم شدن تمامي دستگاه‌ها اجرايي ذي‌ربط در استان جاي دلگرمي دارد.

حال باید دید در شرایطی که نرخ تورم در کشور و استان افسار گسیخته است، آیا اقدامات ضربتی استاندار زنجان و مسئولان استاني برای کنترل خروج مرغ از استان و حتی بررسی علل كمبود آن در بازار و جلوگيري از ميدان‌داري دلالان و كاهش صف‌هاي طولاني در مقابل مرغ فروشي‌ها تاثير گذار خواهد بود؟ و آيا اين اقدامات آرامش را به استان برمی‌گرداند؟

*گرايش خانوارها به مصرف مرغ با افزايش قيمت گوشت قرمز

حسين جعفري رئيس جهاد كشاورزي استان زنجان با اشاره به اینکه وجود مشکلاتی در نهاده‌ها افزود: این مشکل به احتمال زیاد توزیع مرغ گرم را با مشکل مواجه کند.

وي با بيان اينكه قیمت مرغ از 29 آذرماه در استان زنجان تثبیت شده است افزود: میانگین مصرف مرغ استان زنجان در دی ماه 35تن بوده است.

جعفري با اشاره به افزایش میزان مصرف مرغ در استان زنجان عنوان کرد: این میزان در بهمن ماه به 37 تن و در اسفند ماه به 51 تن رسيده است.

وی با اشاره به افزایش میزان مصرف مرغ در استان زنجان و خروج بخشي از مرغ توليد شده از سيستم توزيع بیان کرد: افزایش قیمت گوشت قرمز از علل افزایش میزان مصرف مرغ در استان است.

*الزام مرغداران به تامين نياز بازار استان زنجان

فرماندار زنجان از الزام مرغداران به تامين نياز بازار استان زنجان خبرداد و افزود: آخرین جلسه‌ای که در روز يكشنبه در اين باره داشتيم قرار شد مرغداران فعال در استان میزان مرغ مورد نیاز استان را تامین کنند و روز دوشنبه نيز در حدود ۶۰ تن مرغ در استان توزیع شد که ۵۰ درصد آن در شهر زنجان بود.

فرماندار شهرستان زنجان با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده میزان مصرف مرغ استان تامین مي‌شود ابراز كرد: بازرسانی به کارگیری شدند تا روند خروج مرغ از مرغداری به کشتارگاه و از کشتارگاه تا فروشگاه‌های عرضه را رصد کنند.

وی با اشاره به اینکه بازرسان فرمانداری، اتاق اصناف و سازمان صمت نیز روند عرضه مرغ در داخل فروشگاه‌ها را رصد مي‌كند افزود: نظارت بر بازار مرغ تشدید شده که امیدواریم با این نظارتها التهاب بازار را کنترل کنیم.

//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر