logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۲
[ شناسه خبر : ۱۰۰۵۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس اقتصاد،بازار و سرمایه:

نوسانات قیمت ها موجب کاهش رشد اقتصادی و افزایش ریسک تولید می شود/ دولت بازنده به تمام معنی نوسانات قیمت

نوسانات-قیمت-ها-موجب-کاهش-رشد-اقتصادی-و-افزایش-ریسک-تولید-می-شود-دولت-بازنده-به-تمام-معنی-نوسانات-قیمت

کارشناس اقتصاد،بازار و سرمایه گفت: نوسانات شدید قیمت ها موجب کاهش سرمایه گذاری، کاهش رشد اقتصادی و افزایش ریسک تولید و تجارت می شود.

حسین محمودی اصل امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت:برای اصلاح ساختار اقتصاد،کاهش تصدی گری دولت و تسهیل فرآیند توسعه اقتصادی،رشد اقتصادی پایدار و باثبات واقتصاد مبتنی بر بازار با استفاده از نهادهایی چون بورس و بورس کالا ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه نوسانات شدید قیمت ها در یک سال اخیر کل اقتصاد و جامعه را تحت تاثیر خود قرارداده است،ادامه داد:عوارض چنین نوساناتی کاهش سرمایه گذاری، کاهش رشد اقتصادی و افزایش ریسک تولید و تجارت می شود.
این کارشناس اقتصادی بی ثباتی قیمت ها، شرایط عدم اطمینان در اقتصاد موجب افزایش دلالی در حوزه های مختلف می داند و می گوید: در این صورت است که سرمایه گذارو تولید کننده نسبت به تهیه مناسب مواد اولیه و بازار فروش مناسب دغدغه پیدا می کنند.

محمودی اصل تصریح کرد: نوسانات قیمت توان رقابتی صادراتی کشور را کاهش داده است و برعکس آنچه برخی فکر می کردند که با افزایش قیمت ارز صادرات افزایش پیدا خواهد کرد، صادرات در این ۲ ماه اخیر کاهشی بوده ودر مجموع افزایش محسوسی را تجربه نکرده است.

وی گفت: در حال حاضر قاچاق معکوس شکل گرفته و نتایج این تغییر در قاچاق گوشت و سایر کالاها دیده می شود،این نابسامانی ها به دلیل نبود یک سیستم شفاف و رقابتی است و از سوی دیگر سیستم توزیع ناکارامد نیز بر دامنه مشکلات می افزاید.

این کارشناس اقتصادی خود دولت را نیز در نوسانات قیمت بازنده به تمام معنی عنوان کرد و گفت: چرا که افزایش قیمت ها و بی ثباتی به تولید کنندگان و فعالان اقتصادی آسیب رسانده و بر مجموع درآمدهای مالیاتی تاثیر می گذارد.

محمودی اصل افزود: همچنین خود دولت بعنوان یک مصرف کننده با افزایش هزینه ها مواجه می شود.

وی گفت: مروری بر روش های سنتی مدیریت نوسانات قیمت ها نشان می دهد که این شیوه ها اینک کارایی ندارد و نگهداری ذخایر احتیاطی بسیار هزینه برای دولت است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در این صورت امکان ذخیره سازی برخی کالاها فراهم نیست و طرح ثبیت قیمت ها نیز با بررسی تجارب گذشته هم مازاد تقاضا به همراه دارد و هم اینکه باعث اتلاف منابع و رانت می شود.

وی گفت: کشف قیمت در یک محیط رقابتی و شفاف می تواند دولت را در برنامه ریزی دقیق برای تامین کالاهای اساسی یاری دهد.

این کارشناس با بیان اینکه یکی از قابلیت های اساسی بورس کالا و ابزارهای مالی مشتقه جذب نقدینگی سرگردان است،ادامه  داد: چرا که با این ابزارها عمق بازار افزایش و امکان جذب نقدینگی بیشتر فراهم می شود و فعالان اقتصادی را با حجم وسیعی از ابزارهای کالایی مواجه می کند.

محمودی اصل گفت: بورس محل مناسب تری برای فعالیت و سرمایه گذاری است چرا که محیط مناسب و امن تری است و ضابطه ها و قوانین نقدشوندگی و سلامت فعالیت های اقتصادی را بالا برده و از سوی دیگر بازار معاملات کالایی با مقررات منسجم،کیفیت را نیز تضمین می کند.

وی افزود: در شرایط تحریم، برای جلوگیری از رانت و احتکار،بورس کالا می تواند نقش اساسی خود را ایفا کند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر