logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۶
[ شناسه خبر : ۳۶۴۳۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
گزارش؛

قلعه کلیسای ماهنشان؛ نماد خارق‌العاده هنر معماری گذشتگان

قلعه-کلیسای-ماهنشان؛-نماد-خارق‌العاده-هنر-معماری-گذشتگان
روستای تاریخی کلیسا در استان زنجان شهرستان ماهنشان و در مسیر رودخانه قلعه چای واقع شده‌ و قلعه موجود در این روستا نماد خارق‌العاده هنر معماری گذشتگان است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» روستای تاریخی کلیسا در استان زنجان شهرستان ماهنشان و در مسیر رودخانه قلعه چای واقع شده‌ است، قلعه موجود در این روستا به عنوان یکی از آثار تاریخی شهرستان ماهنشان و ایران ثبت شده‌ است.

بیشتر بخوانید

آثار به جا مانده تنها یک چهار دیواری است که قسمت‌هایی از آن نیز خراب شده‌است،

وجود راهرو‌های زیر زمینی در یکی از خانه‌های همجوار این روستا از اسراری است که هنوز به وضوح روشن نشده است، به عقیده اهالی این راهرو به زیر زمین بنا متصل است.

دلیل نام‌گذاری این روستا به کلیسا وجود بنایی در بلندترین نقطه مسکونی آن است که از آن با نام کلیسا نام برده می‌شود، آثار به جا مانده تنها یک چهار دیواری است.

مردم این روستا به کشاورزی و دامداری مشغول هستند، وجود رودخانه قلعه چای باعث شده است کشاورزی در اطراف رودخانه شکل بگیرد.

زبان مردم روستای کلیسا ترکی آذربایجانی است و گویش آن‌ها بیشتر از زنجانی به استان همجوار خود یعنی آذربایجان شرقی نزدیک‌تر است. 

تمامی اهالی این روستا و روستاهای همجوار مسلمان و شیعه هستند.

محافظت از بنای چهار طاقی روستای کلیسا به همین منظور پوشش فلزی و سایبانی برای بنای چهار طاقی در نظر گرفته شده است.

چهار طاقی بنای ساده ‌ای به ابعاد ۱۰ در ۱۰ متر است که بخش اصلی آن به شکل چهار طاقی ساخته شده است، نقشه بنای کلیسا از بیرون مربع شکل و از داخل به طور تقریبی صلیبی یا چلیپایی است.

باستان شناسان عقیده دارند که قبلا روی این چهار طاق گنبدی قرار داشته است که امروزه تخریب شده.

با وجودی که به این بنا چهارطاق کلیسا گفته می‌شود ولی معماری آن شباهتی به کلیساهای ایران ندارد و شاید بتوان گفت کمی شبیه به آتشکده های دوران ساسانی است و برخی دیگر عقیده دارند که شاید جزو بناهای آرامگاه دوره میانه اسلام باشد.

بنای چهار طاق دارای ۳ ورودی در شرق ، غرب و جنوب است. مصالح مورد استفاده در بنا سنگ، ملات، گچ و آهک است. چهارطاق کلیسا و پایه‌های چهار ستون مخروبه است که به عقیده کارشناسان مربوط به دوره ساسانیان می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر