logo
امروز : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۶
[ شناسه خبر : ۸۰۱۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان زنجان:

کارشناسان رسمی برای احقاق حق و اجرای عدالت کمک کار قضات هستند/ ارجاع پرونده به کارشناس مبنای فقهی و قانونی دارد

کارشناسان-رسمی-برای-احقاق-حق-و-اجرای-عدالت-کمک-کار-قضات-هستند-ارجاع-پرونده-به-کارشناس-مبنای-فقهی-و-قانونی-دارد

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان زنجان گفت: کارشناسان رسمی برای احقاق حق و اجرای عدالت کمک کار قضات هستند.

به گزارش موج رسا; سید نجم الدین صفوی در جلسه سالیانه مجمع عمومی کارشناسان رسمی استان  اظهار کرد: کارشناسان رسمی  قانونا مکلف به اظهار نظر به موضوع ارجاعی  می باشند افزود ، احقاق حق و اجرای عدالت با کمک و نظرات کارشناسان  محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه ارجاع  پرونده به کارشناس مبنای شرعی ،فقهی و قانونی دارد ابراز کرد: در قانون برای ارائه نظرات به کارشناس موعد تعیین شده که بایستی به موقع این امر انجام شود تا موجب اطاله دادرسی و تضییع حقوق مراجعین نشود

صفوی ارجاع پرونده به کارشناسان را باتوجه به تخصص آنها امری مهم و اثر گذار برشمرد و گفت: کارشناسان فقط در رشته تخصصی خود اظهار نظر کنند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان زنجان  افزود: نظرات کارشناسان باید مستدل ،مستند و دقیق باشد چرا که در صورت عدم رعایت  این موارد دادگاه از کارشناس اخذ توضیح  خواهد کرد که موجب طولانی شدن فرایند دادرسی خواهد شد.

صفوی بیان کرد: بعضا شکایاتی ازنحوه تنظیم گزارشات و اظهارات  کارشناسان به دادگستری می شود که بایستی در جهت رفع  ایرادات و تنظیم گزارشات دقت  نظر صورت گیرد .

در ادامه مهدی خسروی معاون برنامه ریزی دادگستری کل استان زنجان اظهار کرد: کارشناسان بازوی علمی و فنی امر قضاوت هستند  افزود، نظرات کارشناسی بایستی دارای اوصاف متعددی  باشد گفت ،  مستدل  بودن یکی از این اوصاف است چرا که کارشناس باید از اظهارات  و نظرات خود  در دادگاه دفاع نماید .

وی از دیگر اوصاف نظر کارشناسی موجه بودن آن است افزود: منظور از موجه بودن یعنی اینکه عرف و موازین علمی موضوعی را که کارشناسی شده قبول نماید.

خسروی خاطرنشان کرد: قاضی نباید به نظر کارشناسی که با اوضاع و احوال امر مربوطه منطبق نیست ترتیب اثر دهد .

معاون برنامه ریزی دادگستری کل استان زنجان با بیان اینکه کارشناسان از ایجاد پرونده های قطور در اظهارات خود اجتناب کنند، تأکید کرد: کارشناسان  بایستی مستندات و اظهار نظر های خود را خلاصه و اصل موضوع امر کارشناسی را به دادگاه ارائه نمایند .

معاون قضایی دادگستری استان در ادامه با اشاره به اینکه قاضی باید در اعلام نظر قطعیت و جزمیت داشته باشد عنوان کرد: خود کارشناسان نیز نقش آفرین و موثر در نتیجه قضاوت می باشند .

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر