logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۷
[ شناسه خبر : ۳۷۴۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان زنجان خبر داد:

فعالیت 2 هزار کارگاه چاقو سازی در زنجان

فعالیت-2-هزار-کارگاه-چاقو-سازی-در-زنجان
معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه 3 هزار نفر چاقو ساز در این صنعت مشغول به فعالیت هستند، گفت: حدود ۲ هزار کارگاه بزرگ و کوچک در استان زنجان به صورت مستمر و پویا فعال است.

میکائیل موسوی در گفتگو با پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه حدود ۲ هزار کارگاه بزرگ و کوچک چاقوسازی در استان زنجان به صورت مستمر و پویا فعال هستند و چاقو‌هایی از قبیل چاقوی آشپزی، جیبی و تزئینی در کلکسیون‌ها توسط استاد کاران ساخته می‌شود، اظهار کرد: در کشور 60 میلیون قبضه چاقو مصرف می‌شود که هنوز مصرف داخلی جبران و تامین نشده است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه در داخل استان زنجان ۱۲ درصد و سایر استانها ۱۵درصد چاقو تولید می‌شود، ابراز کرد: متاسفانه حدود ۷۰ الی ۷۵ درصد چاقو مصرفی کشور از چین وارد می‌شود. 

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه این چاقو‌ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، تاکید کرد: به دنبال افزایش تولید چاقو به لحاظ کمی و کیفی در داخل کشور هستیم.

وی با اشاره به محل کارگاه‌های چاقو سازی، ادامه داد: تمرکز کارگاه‌های چاقو سازی در منطقه اسلام آباد و سایت کارگاهی است و کارگاه‌های چاقو‌سازی استان به صورت دستی، تلفیقی و صنعتی فعالیت می‌کنند.

موسوی با بیان اینکه بیشتر چاقوهای کلکسیونی صادر می‌شود، بیان کرد: چاقوهای جیبی و قلم تراش استان زنجان از لحاظ زیبایی و تزئین و از نظر تیغه و آبکاری همتا ندارد.

وی در خصوص شمشیر و چاقوهای جیبی و قلم تراش تزئینی، افزود: شمشیر، چاقوهای جیبی وقلم تراش‌های استان زنجان که ارزش کلکسیون و موزه‌ای دارند به کشورهای دیگر صادر می‌شود و ارزش افزوده بالایی دارد. همچنین چاقوهای تزئیینی کلکسیون شده بیشتر به کشورهای عربی و اروپایی صادر شده و شمشیر به کشورهای عربی و چاقوی جیبی هم به کشورهای اروپایی و عربی صادر می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان زنجان ادامه داد: قدمت چاقو به دوران مردان نمکی برمی‌گردد، چاقو یکی از اشیائی است که کنار مردان نمکی یافت شده و در استان زنجان قدمت بالایی دارد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر