logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۴
[ شناسه خبر : ۶۸۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
مدیرکل بازرسی استان زنجان:

افزایش روز افزون تخلفات ساختمانی در استان زنجان/ بیشترین شکایات مردمی به بازرسی استان زنجان مربوط به شهرداریهاست

افزایش-روز-افزون-تخلفات-ساختمانی-در-استان-زنجان-بیشترین-شکایات-مردمی-به-بازرسی-استان-زنجان-مربوط-به-شهرداریهاست

مدیرکل بازرسی استان زنجان با اشاره به اینکه بیشترین شکایات مردمی به بازرسی استان زنجان مربوط به شهرداریها است گفت: در سال گذشته 19 درصد از مجموع شکایات مردمی به بازرسی استان مربوط به شهرداری‌ها بود.

به گزارش موج رسا; محمد علی شعبانی امروز در همایش علل نارضایتی شهروندان از خدمات شهرداری‌های استان زنجان با اشاره به اینکه از تصویب قانون بلدیه تا به امروز 111 سال گذشته و تشکلات شهرداری در حال خدمات رسانی به شهروندان است اظهار کرد: هر ساله شاهد افزایش کمیت و کیفیت خدمات ارائه هستیم.

وی با اشاره به اینکه آن چیزی که در اجرا صورت می‌گیرد توان و ظرفیت تدارکات، امکانات، منابع انسانی و منابع مالی دستگاه‌های اجرایی و مدیریت شهری و شهرداری است تصریح کرد: این امکانات امروزه جوابگوی نیاز‌ها و انتظارات مردم و شهروندان نیست.

مدیرکل بازرسی استان زنجان با بیان اینکه این برنامه به منظور تضعیف جایگاه مدیرات شهری برگزار نشده است افزود: امروز این هم اندیشی به منظور سنجش عملکرد مدیریت شهری برگزار شده تا خدمات بهتری و کاملتری برای شهروندان ارائه شود.

وی خاطر نشان کرد: هر کدام از مدیران در حد توان و اقتضای امکانات و بهبود شرایط شهری زحمت کشیدند و امروز نیازمند حرکت جدید در شهرداری و شورای شهر به  قانونمند فعالیت‌ها و ارتقای خدمات و سرعت دادن کار‌های عمرانی و غیره در مجموعه حوزه مدیریت شهری هستیم.

شعبانی با اشاره به شکایات ثبت شده علیه ادارات در اداره بازرسی استان افزود: هر ساله حدود 700 مورد شکایت از کل ادارات به سازمان بازرسی در سامانه رسیدگی به شکایات ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها نسبت به سایر ادارات بیشترین شکایات را دارند افزود: در سال 95، 25درصد از مجموع شکایت‌های ثبت شده در اداره کل بازرسی استان مربوط به شهرداری‌ها بود.

مدیرکل بازرسی استان زنجان با اشاره به اینکه در سال 96 این تعداد به کاهش 6 درصدی با 19 درصد رسید گفت: چون حجم بیشترین شکایات در حوزه شهرداری بوده موضوعات پژوهشی در این حوزه در دستور کار اداره بازرسی قرار دارد تا برای حل این مشکل علت یابی صورت گیرد.

بازرسی

وی رشد جمعیت شهری و گسترش مهاجرت از روستاها به شهر و یا از شهر‌های کوچکتر به شهرهای بزرگتر را از افزایش مشکلات شهری عنوان کرد.

شعبانی خاطر نشان کرد: کنترل و هدایت پروژه‌های عمرانی مستلزم علمی شدن مدیریت شهر و کسب منابع است و یکی از نواقضات و ضعف‌های مدیریت شهری در کشورما اتکای درآمد شهرداریها در ساخت و ساز مسکن و فروش تراکم تغییر کاربری بوده که این اقدامات در جای خود مشکلات دیگری را در حوزه شهری ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه برای جایگاه درآمد اقتصاد شهری و درآمد پایدار شهری چه کار علمی صورت گرفته است؟ بیان کرد: این موضوع از رشته‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های مطرح در دنیا است.

مدیرکل بازرسی استان زنجان ابراز کرد: در بودجه 5 کلان شهر کشور 79 درصد درآمد‌ شهرداری‌ها به اصطلاح از طریق شهر فروشی تامین می‌شود

وی با اشاره به مشکلات حوزه شهری در ایجاد آسیب‌های اجتماعی افزود: بیشترین پرونده‌های آسیب‌های اجتماعی که به مراجع قضایی وارد می‌شود مربوط به خشونت منازعه، توهین در بین شهروندان است.

شعبانی با بیان اینکه مدیریت شهری و توسعه شهری ارتباط مستقیمی با بحث روان شناسی و جامعه شناسی دارد افزود: مشکلات وضعیت ترافیک، حمل و نقل، مبلمان شهری، نبود پارکینگ و غیره چقدر در ایجاد عصبانیت اجتماعی و خشونت در بین مردم تاثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب فضای فرهنگی در رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و جامعه گسترش پیدا کرده است ابراز کرد: مسئله اخلاق و مدارا برای مردم گفته شده و همچنین این موارد در احادیث و روایات برای مردم بیان شده ولی در سطح شهر برای مثال در سبزه میدان زنجان ترافیک شهر و تراکم شهری جایی برای پارک کردن خودرو وجود ندارد و در همه جا توقف ممنوع بوده اگر جای توقف و پارکینگ هم باشد مردم در پارک کردن از هم سبقت می‌گیرند.

مدیرکل بازرسی استان زنجان با بیان اینکه اخلاق مداری و توسعه اخلاق نیاز به بستر‌های اجتماعی و شرایط اجتماعی دارد ابراز کرد: باید شرایط شهری به گونه‌ای باشد که منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی نشود.

وی با اشاره به تاثیر مبلمان شهری در افزایش آسیب‌های اجتماعی گفت: بلوک‌هایی که در مسکن مهر ساخته شده و اشرافیت ساختمان‌های نسبت به هم اصلا مناسب نیستد و باید بحث معماری و مبلمان شهری که در آرامش زندگی اجتماعی، محلات، آپارتمان نشینی و مجتمع نشینی تاثیر گذار است مد نظر قرار گیرد.

شعبانی با اشاره به بحث احداث میادین و بریدگی‌هایی در سطح شهر افزود: باید در اجرای این گونه پروژه‌ها در سطح شهر مطالعات روان‌ شناسانه و جامعه شناسانه صورت گیرد و تا این پروژه‌ها منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی نشوند.

وی در ادامه قدیمی بودن قوانین شهرداری و عدم تناسب آن با نیاز‌های شهروندان، اتکا شهرداری به بودجه دولتی و کاهش شدید کمک‌های مالی دولت، ضعف در ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی شهرداری‌ها و عدم تناسب با توسعه و تنوع نیاز‌های اجتماعی شهروندان را از مشکلات حوزه شهری عنوان کرد.

مدیرکل بازرسی استان زنجان به اشاره به ضرورت واگذاری امور بخشی از شهرداری‌ها به بخش خصوصی افزود: در این زمینه در مجموعه شهرداری زنجان اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی به نداشتن برنامه 5 ساله براساس سند چشم انداز در شهر‌داریها نیز اشاره کرد و افزود: شهرداری‌ها باید یک برنامه‌ 5 ساله براساس برنامه چشم اندازی کشوری داشته باشد.

شعبانی با بیان اینکه تا به امروز گروه مطالعات اقتصادی مدیریت توسعه و پژوهش در اغلب شهرداری‌های کشور تاسیس نشده است افزود: با تاسیس این بخش درآمد پایداری برای مدیریت شهری ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تحلیل‌های اقتصاد شهری به هیچ عنوان نظام یافته منجسم و بلند مدت نیست گفت: شهرداران باید امروز امور شهرها را با استفاده از علم و تحقیقات روز و تکنولوژی نوین توسعه دهند.

مدیرکل بازرسی استان زنجان با اشاره به گسترش جمعیت و ایجاد مشکلات در حوزه شهری افزود: براساس آزمایشات تجربی نشان می‌دهد که امروزه با گسترش جمعیت شهری نشینی برخی از مشکلات از جمله آلودگی هوا، ترافیک، آلودگی صوتی و غیره که ارتباط مستقیم در با بیماری‌ها روانی و عصبی دارد افزایش یافته است.

وی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته در شهر‌هایی که به این مشکلات گرفتار هستند طول عمر جمعیت آن‌ها 10 تا 20 سال کمتر از سایر شهر‌های کشور است که این امر نیز باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

شعبانی با اشاره به بدهکاری بالای شهرداری زنجان به پیمانکاران افزود: پیمانکاران در مورد بدهکاری زیاد شهرداری‌ بسیار گله‌مند هستند.

وی به افزایش روز افزون تخلفات ساختمانی و عدم مناسب برخورد با آن را از مشکلات حوزه شهری در زنجان عنوان کرد و گفت: نامناسب بودن طرح تفصیلی زنجان و عدم مطابقت آن با وضعیت موجود شهر از دیگر مشکلات حوزه شهری زنجان است.

مدیرکل بازرسی استان زنجان نارضایتی از عملکرد کارمندان شهرداری به خاطر عدم انجام به موقع ارجاعات در زنجان را از دیگر گزارشات مردمی علیه شهرداری زنجان عنوان کرد و گفت: تاخیر در اجرای پروژه‌ها نیز از دیگر مشکلاتی در مجموعه شهری اتفاق می‌افتد.

وی بالا بودن هزینه‌ اجرایی پروژه‌ها را از دیگر مشکلات حوزه شهری عنوان کرد و گفت: عملکرد سیستم نظارتی بر پروژه‌های عمرانی حوزه شهری در زنجان ضعیف است.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر