logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۳
[ شناسه خبر : ۵۰۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
با حضور فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان؛

مرکز مانیتورینگ آثار و ابنیه تاریخی زنجان افتتاح شد

مرکز-مانیتورینگ-آثار-و-ابنیه-تاریخی-زنجان-افتتاح-شد

با حضور سردار آزادی، فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان؛مرکز مانیتورینگ آثار و ابنیه تاریخی زنجان افتتاح شد.

به گزارش موج رسا; با حضور سردار آزادی، فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان؛یحیی رحمتی،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان و جمعی از مسئولان، مرکز مانیتورینگ آثار و ابنیه تاریخی زنجان افتتاح شد.

رحمتی در این مراسم اظهار داشت: مرکز مانیتورینگ زنجان، نخستین مرکز مانیتورینگ آثار و ابنیه تاریخی در کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه این مرکز در وسعت بالا اجرا شده است،خاطرنشان کرد: این مرکز در کشور بی نظیر است.

این مسئول با بیان اینکه مرکز مانیتورینگ آثار تاریخی و موزه های استان اولین مرکز استانی مانیتورینگ در کشور است، اظهار کرد: امروزه یکی از راههای حفاظت از آثار تاریخی استفاده از ابزار الکترونیکی است که مانیتورینگ یکی از این ابزارها است که علاوه بر شفافیت در نحوه رسیدگی و مراقبت فیزیکی آثار را نیز بر عهده دارد.

وی افزود: در استان زنجان ۱۷۰۰ اثر تاریخی شناخته شده، آثاری از دوره های پیش از تاریخ تا دوره اسلامی و متاخر وجود دارد از سوی دیگر ۷۴۶ اثر ثبت شده و یک اثر ثبت شده جهانی از بین ۲۰ اثر ثبت شده جهانی در بین آثار تاریخی استان زنجان است که نشان دهنده عمق تاریخی استان بوده و این امر رسالت مسئولان را  سنگین تر میکند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی همکاری گسترده و موثری در محافظت از آثار تاریخی استان دارد که نمونه آن را می توان دستگیری هفت حفار غیر مجاز دانست. لذا اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان از همه ظرفیت ها همچون نیروهای امنیتی، تشکل های مردم نهاد و ... در راستای حفاظت از این آثار استفاده خواهد کرد.

رحمتی با اشاره به تشکیل سازمانهای مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی تصریح کرد: انجمن استانی تشکیل شده و به زودی شاهد تشکیل انجمن های شهرستانی نیز خواهیم بود که میراث فرهنگی استان را در انجام فعالیتهای خود یاری خواهند داد.

وی افزود: امروز علاوه بر افتتاح مرکز مانیتورینگ آثار تاریخی استان، مرکز آموزش میراث فرهنگی در مکانی با معماری منحصر به فرد افتتاح می شود. مکان این مرکز دارای معماری باشکوه و در مجموعه اولین کشتارگاه زنجان بوده که معماری منحصر به فرد آن تلطیف کننده خشونت موجود در فضاست. این کشتارگاه در دوره پهلوی اول و قاجاریه ساخته شده و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه با افتتاح این مرکز شاهد ارتقا سطح آموزش و معیشت فعالان عرصه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهیم بود ادامه داد: برای افتتاح و تجهیز این دو مجموعه هزینه خاصی صرف نشده و از تجهیزات موجود در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده شده است که می توان آن را نوعی هم افزایی در استفاده از توان موجود دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اظهار کرد: علاوه بر افتتاح مرکز مانیتورینگ آثار تاریخی و مرکز آموزش امروز اتاق نمک چهرآباد نیز در مجنوعه کشتارگاه زنجان به بهره برداری می رسد.

گفتنی است،اتاق نمک چهرآباد در مجموعه کشتارگاه قدیم زنجان با حضور مدیرکل میراث فرهنگی زنجان و فرماندهی انتظامی استان به بهره برداری رسید.

همچنین مرکز آموزش اداره کل میراث فرهنگی زنجان و خوابگاه این مرکز امروز با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان و فرماندهی انتظامی استان افتتاح شد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر