logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۹
[ شناسه خبر : ۴۷۷۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون جهاد کشاورزی استان زنجان:

افزایش 61 درصدی تولید عسل در استان زنجان/ 2170 زنبوردار در استان زنجان فعالیت می‌کنند

افزایش-61-درصدی-تولید-عسل-در-استان-زنجان-2170-زنبوردار-در-استان-زنجان-فعالیت-می‌کنند

معاون جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به افزایش تولید ۶۱ درصدی عسل در استان زنجان گفت: ۲ هزار و ۱۷۰ زنبور دار در استان زنجان در پرورش زنبور عسل فعالیت می‌کنند.

به گزارش موج رسا; رحمان رستم‌خانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس سرشماری انجام شده در مهر ماه امسال تعداد 96 هزار و 582 کلنی زنبور عسل توسط 2 هزار و 170 زنبور دار در استان زنجان پرورش داده می‌شود.

این مسئول میزان عسل استحصالی از کلنی‌های فوق را افزون بر 934 تن اعلام کرد و افزود: هم اکنون تعداد 4 هزار نفر به شکل مستقیم در زنبورستان‌های استان مشغول به کار هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در سال جاری شهرستان زنجان بیشترین تولید عسل و شهرستان ایجرود کمترین تولید را داشته است، تصریح کرد: در مقایسه با آمار سال گذشته تعداد زنبورستان های استان 3.6 درصد، تعداد کندوها 4.4 درصد و میزان تولید عسل 61.7 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه گوسفند افشاری اصلاح شده در استان زنجان به تنهایی توان تولیدی بالاتر از گوسفندان وارداتی به کشور را دارد ابراز کرد: ژن خوب موجود در این دام علاوه بر چند قلوزایی، دارای سرعت رشد بیش از 550 گرم در روز است.

رستم‌خانی تصریح کرد: عملیات اصلاحی بر روی گوسفند افشاری در استان زنجان سبب کاهش قابل قبولی از حجم دنبه و بهبود ضریب تبدیل غذایی آن شده و نیز وجود صفات شیرواری عملا امکان تامین شیر مورد نیاز برای سه بره را به این دام می‌دهد.

وی با بیان اینکه نژادهای گوسفندی وارد شده به کشور امکان رقابت با گوسفند افشاری اصلاح نژاد شده را ندارند، در تشریح دلایل این موضوع عنوان کرد: حداکثر چند قلوزایی این نژادها در شرایط کاملا بسته و به صورت پرورش صنعتی در ایران سه قلو در هر زایمان است در حالی که گوسفند افشاری اصلاح شده در شرایط غیرصنعتی و در محیط روستایی بیش از سه بره در هر زایمان را دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: شیردهی بیش از دو بره در نژادهای وارداتی در سیستم پرورش کاملا صنعتی در ایران وجود ندارد درحالی که گوسفند افشاری اصلاح شده در شرایط روستایی به راحتی تا سه بره را شیر داده و درکنار خود نگه می‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: رشد روزانه در گوسفندان وارداتی در سیستم کاملا بسته و صنعتی با جیره غذایی بالانس شده به حداکثر 450 گرم در روز می‌رسد در حالی که گوسفند افشاری اصلاح شده میانگین سرعت رشد بالای 550 گرم در روز و در شرایط غیر صنعتی را دارد.

رستم‌خانی ضریب تبدیل غذایی گوسفندان وارداتی در سیستم پرورش صنعتی را در حدود 5 تا 6.5 کیلوگرم برشمرد و اعلام کرد: در گوسفند افشاری اصلاح شده نیز این ضریب در محیط غیر صنعتی وجود دارد.

وی بیان کرد: گوشت گوسفندان وارداتی به خوشمزگی گوشت گوسفند افشاری نبوده و بازارپسندی پایین‌تر از گوشت افشاری را دارد که دلیل اصلی آن را می‌توان در حفظ خلوص خونی بالای 97 درصدی گوسفند افشاری بومی در گوسفند افشاری اصلاح شده دانست.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر