logo
امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۲
[ شناسه خبر : ۳۷۰۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
روایت عدم مسئولیت‌پذیری صیفی‌‌کاران در ماهنشان:

کشاورزانی که با رهاسازی نایلون‌ها تنفس خاک را می‌گیرند

کشاورزانی-که-با-رهاسازی-نایلون‌ها-تنفس-خاک-را-می‌گیرند
امروزه استفاده از پلاستیک در همه جوانب زندگی بسیار کاربردی است که این امر حتی در زمینه کشاورزی نیز بسیار چشمگیر بوده اما عدم جمع‌آوری و رها‌سازی آن در طبیعت ممکن است تبعات جبران‌ ناپذیری را به بار می‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در زندگی امروزه استفاده از پلاستیک نقشی پر رنگ دارد به طوری که در جوامع بشری به هر سو که می‌نگری اثری از پلاستیک وجود دارد که این امر در کشاورزی نیز بسیار چشمگیر است، این قضیه تا جایی مورد توجه است که سبب آسیب به محیط زیست نشود.

بیشتر بخوانید

در جوامع کنونی پسماند‌های پلاستیکی یک خطر جدی و اساسی برای محیط زیست محسوب می‌شود، پلاستیک بیش از ۴۵۰ سال در طبیعت ماندگار است و به راحتی قابل تجزیه نیست حال آنکه وجود گسترده‌ آن در محیط زیست مشکلاتی به مراتب وسیع‌تر ایجاد می‌کند‌.

در کشور ما سالانه ۴ میلیون تن پسماند پلاستیکی تولید می‌شود که اگر به حال خود رها شوند و جمع‌آوری آن‌ها کنترل نشود مشکلات زیانبار و غیر قابل جبرانی را به دنبال خواهد داشت.

متاسفانه شهرستان ماهنشان نیز از معضل این پسماند‌های پلاستیکی در امان نمانده و علاوه بر اثرات منفی این پسماند‌ها بر طبیعت شهرستان، چهره زشت و ناپسندی برای طبیعت به وجود می‌آورد.

در حدود ۲ دهه اخیر به دلیل اینکه شهرستان ماهنشان در مجاورت رودخانه قزل‌اوزن واقع شده است صیفی کاری در سطح شهرستان ماهنشان و روستاهای اطراف بسیار توسعه یافته است.

صیفی‌کارانی که در این مزارع مشغول به کار هستند برای تجهیز، رسیدگی و یا رساندن آب به پای بوته‌های کاشته شده از تجهیزات پلاستیکی و نواری استفاده می‌کنند‌‌.

پس از اتمام فصل کاری، صیفی کاران زمین‌ها را بدون جمع آوری پسماند‌ها به حال خود رها می‌کنند که این موضوع به مرور زمان سبب آسیب به محیط زیست می‌شود و از بین رفتن طبیعت می‌شود و زیستگاه حیوانات به خطر می‌افتد.

حسین‌علی ملکی، رئیس اداره محیط زیست ماهنشان در گفتگو با موج رسا گفت: با توجه اهمیت این موضوع، مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست که به جد پیگیر پسماند‌های پلاستیکی هستند.

وی ادامه داد: صیفی کارانی که در این منطقه فعالیت می‌کنند و اکثریت آنان هم غیر بومی هستند که در انجام فعالیت خود از نایلن‌ها و تجهیزات پلاستیکی استفاده می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تصریح کرد: استفاده از پلاستیک به مراتب برای محیط زیست و آیندگان مضر و مخرب است.

وی افزود: خوشبختانه در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است و طی جلساتی که با ارگان‌های مربوطه داشتیم در صورت عدم جمع آوری پسماند‌ها اخطاریه برای صیفی کاران صادر خواهد شد.

ملکی ابراز کرد: این افراد باید پس از فصل برداشت محصول، باید پسماندها را جمع آوری کنند و نگذارند این پسماندها به نابودی محیط زیست و طبیعت منطقه منجر شود.

وی ادامه داد: اگر صیفی‌کاران از این کار ممانعت کنند ما بر اساس قانون حفاظت از خاک می‌توانیم از آنان شکایت کنیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست عنوان کرد: طی هفته‌های آینده با مراجع قضایی شهرستان ماهنشان در جهت ایجاد اقدامات لازم جلسه‌ای خواهیم داشت.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر