logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۱
[ شناسه خبر : ۳۶۷۹۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]

صادراتِ مخفی

صادراتِ-مخفی-
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: با اینکه صادرات فرش زنجان به صورت رسمی کاهش یافته است اما در سال گذشته میزان تولید چندان کاهش نیافت و علت آن انجام صادرات به صورت غیر رسمی است.

سید محسن جعفری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار داشت: وضعیت فرش دستباف استان زنجان در سال ۱۴۰۲ با فراز و فرودهایی همراه شد اما در مجموع به دلیل اینکه صادرات فرش تحت تاثیر سیاست‌های ارزی دولت قرار گرفته است، مسئله پیمان‌سپاری ارزی و انتقال ارز به داخل کشور از محل صادرات به صورت رسمی کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: البته در سال گذشته میزان تولید چندان کاهش نیافت و علت آن به احتمال بالا انجام صادرات به صورت غیر رسمی است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به تعداد بافندگان فرش استان که به صورت تمام‌وقت، نیمه وقت و فصلی اقدام به فعالیت کردند در حدود ۳۳ هزار نفر است، گفت: حاصل دسترنج این افراد بافت حدود ۱۲۰ هزار متر مربع فرش پشمی، ابریشمی و تابلو فرش بود.

وی تصریح کرد: از میزان تولید فرش مذکور ۳۸۴ هزار دلار صادرات از مبادی رسمی بوده است، اما از مبادی غیر رسمی نیز صادرات انجام شده که فعلا آمار مشخص نیست.

جعفری با اشاره با اینکه ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی فرشبافی در استان پرداخت شده است، گفت: این تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه با سود چهار درصد پرداخت می‌شود.

گفتنی است، فرش بیدگینه، قلتوق، خمسه از جمله فرش‌های برند زنجان است که شهرت جهانی دارند اما گاها از مبادی استان‌های دیگر و با نام آن استان‌ها صادر می‌شوند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر