logo
امروز : جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۹
[ شناسه خبر : ۳۰۷۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس اداره فرش سازمان صمت استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

سالانه ۱۲ میلیون دلار فرش دستبافت از استان زنجان صادر می‌شود

سالانه-۱۲-میلیون-دلار-فرش-دستبافت-از-استان-زنجان-صادر-می‌شود
رئیس اداره فرش سازمان صمت استان زنجان گفت: طبق آمار رسمی میزان صادرات فرش از زنجان سالانه تقریبا ۱۱ تا ۱۲ میلیون دلار است.

سید محسن جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه به دلایلی نمی‌توان آمار دقیقی از میزان فرش تولیدی استان داد، اظهار داشت: اغلب فعالیت‌ها در زمینه فرش بافی در مناطق روستایی قرار دارد و در اغلب گستره جغرافیای استان این فعالیت انجام می‌شود، بنابراین براورد‌ها در خصوص تعداد بافندگان فرش استان نیز تقریبی است. با این وجود در سطح استان ۳۵ هزار نفر قالی‌باف فعال به صورت تمام وقت، نیمه وقت و فصلی فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: براورد می‌شود افرادی که در حرفه قالی‌بافی فعالیت دارند در حدود ۱۵۰ هزار متر‌مربع سالانه تولید فرش داشته باشند.

رئیس اداره فرش سازمان صمت استان زنجان با بیان اینکه بخش اعظم فرش تولیدی استان ابریشم است و از طریق تجار تهران و قم و معمولا به نام فرش قم صادر می‌شود، گفت: به همین دلیل آمار صادرات فرش زنجان نیز کاملا دقیق نیست و یقینا بیشتر از آماری است که ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: طبق آمار رسمی میزان صادرات فرش دستبافت از زنجان سالانه تقریبا ۱۱ تا ۱۲ میلیون دلار است. با این وجود فرشی که به عنوان بار همراه مسافر نیز از زنجان خارج و به کشور‌های دیگر برده می‌شود باز هم فاقد آمار رسمی است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: کشورهای ژاپن، روسیه و چین نیز مقصد صادرات فرش‌های ابریشمی با مبدأ ‌تولید استان زنجان محسوب می‌شوند و میزان صادرات هدف‌گذاری شده در این حوزه برای امسال ۱۲ میلیون دلار است.

وی با اشاره به پتانسیل استان در تولید فرش دستباف، تصریح کرد: استان پتانسیل زیادی را در زمینه تولید فرش دستباف دارد، اما بازاریابی و شناسایی مشتری مستمر بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد و افزایش مشتری دائمی و مستمر فرش دستباف استان زنجان، می‌تواند سبب استفاده از پتانسیل‌های فرش استان شود.

جعفری بیان کرد: پیمان‌سپاری ارزی مردم را با دولت درگیر می‌کند به همین دلیل فرش دست‌بافت به صورت قاچاق با لنج وارد عمارت شده و از آن کشور صادر می‌شود تا پیمان ارزی به دولت پرداخت نکنند.

رئیس اداره فرش سازمان صمت استان زنجان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روز‌های گذشته وزیر میراث فرهنگی در زنجان خبر از حذف پیمان‌سپاری ارزی از صنایع دستی را داده‌اند و آیا فرش جزو صنایع دستی و مشمول این قانون نمی‌شود؟ گفت: فرش در تعریف کلی صنایع دستی محسوب می‌شود اما دستگا‌های متولی فرق دارد؛ متولی فرش به لحاظ حجم فعالیت و تعداد اشتغال، تجارت و بازرگانی؛ سازمان صنعت و معدن است و در بقیه صنایع دستی متولی میراث فرهنگی است با این وجود اگر قرار بر حذف پیمان‌سپاری ارزی از صنایع دستی باشد یقینا از فرش نیز باید این پیمان‌سپاری حذف شود.

وی ادامه داد: بعید است که پیمان‌سپاری ارزی از فرش حذف شود؛ چراکه ارزآوری فرش برای دولت بسیار بیشتر است بنابراین حتی ممکن است مردم سرمایه‌های خود را به فرش تبدیل کرده و به راحتی از ایران خارج کنند و سرمایه از کشور خارج شود.

جعفری در ادامه تصریح کرد: تعدادی از طرح و نقشه‌های فرش همانند بیدگینه، قلتوق، خمسه زنجان برند سازی شده‌اند.

رئیس اداره فرش سازمان صمت استان زنجان در خصوص بیمه بافندگان فرش در استان نیز بیان کرد: در حال حاضر تعداد افرادی که بافنده قالی در زنجان هستند و تحت پوشش بیمه قرار دارند ۵ هزارو ۵۰۰ نفر می‌باشند، از سویی دیگر افراد تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر در سال گذشته نیز یک هزارو ۱۰۰ نفر بوده است. 

وی در خصوص سوالی مبنی بر عدم کارایی بیمه روستایی برای فرشبافان گفت: بیمه روستایی کم کم کارایی بهتری پیدا می‌کند، با اینکه سن بازنشستگی صرفا در این بیمه ۶۰ سال بود و یک نقطه ضعف محسوب می‌شد اما در برنامه هفتم نیز مقرر شده تا شرایط سن بازنشستگی در تامین اجتماعی نیز به ۶۰ سال برسد و این نقطه ضعف بیمه روستایی تقریبا مرتفع می‌شود.

رئیس اداره فرش سازمان صمت استان زنجان خاطر‌نشان: یکی از نقاط ضعف بیمه روستایی پایین بودن حداقل دستمزد بود که امسال دستمزد بالا رفته و به حداقل حقوق قانون کار رسیده است. از سویی دیگر دفترچه درمان نیز از طریق بیمه سلامت پوشش داده می‌شود.

جعفری گفت: با توجه به مواردی که ذکر شد این احتمال وجود دارد که تعداد افراد تحت پوشش بیمه روستایی بالا برود. با این حال صندوق روستایی نیز چندان قدمتی ندارد به همین دلیل تمایل برای عضو شدن در این صندوق کمتر است اما دولت در صندوق بیمه عشایر و روستائیان در حدود ۱۵ درصد حق بیمه را تخفیف می‌دهد و تنها ۵ درصد توسط خود فرد پرداخت می‌شود.

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر