logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۵
[ شناسه خبر : ۳۶۷۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مشاور خانواده عضو هیات علمی و دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان مطرح کرد:

لزوم نهادینه شدن فرهنگ توجه به سلامت روان در جامعه

لزوم-نهادینه-شدن-فرهنگ-توجه-به-سلامت-روان-در-جامعه
مشاور خانواده عضو هیات علمی و دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان با لزوم نهادینه شدن فرهنگ توجه به سلامت روان در جامعه گفت: افراد سالم از لحاظ عاطفی و روانی، قادرند با شرایط سخت مقابله کرده و با نگرش مثبت­‌شان از آسیب‌های اجتماعی محفوظ بمانند.

لقمان ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت در تعریف انسان سالم اینگونه بیان می‌کند که انسان موجودی چهاربعدی، زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است اظهار کرد: لازم است در این باره برنامه‌هایی داشته باشد و سبک زندگی سالمی برای دستیابی به سلامت در این ابعاد 4 گانه انتخاب کند.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه هر فردی مواردی را باید در سبک زندگی سالم خود در نظر داشته باشد گفت: ورزش، خواب منظم و کافی، خوراک، مراقبت از سلامتی جسم و روان، تشخیص به موقع بیماری‌های احتمالی، تفریح سالم، فعالیت مفید، مهربانی با خود، مهربانی با طبیعت و مهربانی با خدا است.

مشاور خانواده عضو هیات علمی و دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان با اشاره به مفهوم سلامت روان ابعاد مختلف عاطفی، روانی و شناختی، هیجانی و رفاه اجتماعی ما را شامل می‌شود به نحوی که روی طرز تفکر، احساس، نحوه رفتار ما در هنگام رویارویی با فشارهای محیطی، وقایع زندگی، چگونگی مدیریت استرس، نحوه ارتباط با دیگران و تصمیم‌های ما در طول زندگی تأثیر می‌گذارد افزود: سلامت روان در هر مرحله از زندگی، از کودکی و نوجوانی گرفته تا بزرگسالی و پیری، بسیار مهم است.

ابراهیمی افزود: هر انسانی مهارت‌های لازم برای مقابله صحیح با شرایط مختلف در زندگی را کسب کند و یکی از بهترین راه کارها برای تقویت سلامت روان، خودمراقبتی است.

وی گفت: خودمراقبتی مجموعه‌ای از اعمالی است که در آن هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می‌کند تا به طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند.

مشاور خانواده عضو هیات علمی و دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان عنوان کرد: خودمراقبتی به مسئولیت پذیری افراد در مقابل سلامت خود از طریق اتخاذ سبک زندگی سالم اطلاق می‌شود.

ابراهیمی ابراز کرد: خودآگاهی، اولین گام برای برنامه‌ریزی به منظور خودمراقبتی است. برای خودمراقبتی باید در مورد آنچه که هستیم، آنچه که می‌خواهیم باشیم و دلایل‌مان برای چنین قصدی، دیدگاه روشنی داشته باشیم و بعد باید توانمند شویم تا آگاهانه و فعالانه، آنچه را که می‌خواهیم، تبدیل به واقعیت کنیم.

وی تاکید کرد: همۀ ما از نقاط ضعف و قوت خود آگاه هستیم و این آگاهی به ما قدرتی می‌دهد که با آن می‌توانیم تغییراتی را بوجود بیاوریم که زندگی خود را عوض کنیم.

مشاور خانواده عضو هیات علمی و دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان ابراز کرد: خودمراقبتی فرد در ابعاد مختلف می‌تواند به او در زمينه مختلف کمک کرده و سلامتی او را در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تضمین کند.

مشاور خانواده عضو هیات علمی و دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان ابراز کرد: در خود مراقبتی جسمی می‌توان گفت این بعد از خودمراقبتی شامل خواب مناسب، فعالیت‌ها و تمرینات ورزشی و خوردن غذای سالم می­‌شود و البته رسیدگی به بهداشت عمومی است.

ابراهیمی تصریح کرد: وجود سلامت ذهنی یا عاطفی خیلی بیشتر از رهایی از افسردگی، اضطراب و دیگر مسائل روانی است. در واقع، سلامت روانی و عاطفی به جای نبودن بیماری روانی، به وجود ویژگی­‌های مثبت اشاره دارد. 

وی گفت: افراد سالم از لحاظ عاطفی و روانی، قادرند با شرایط سخت مقابله کنند و نگرش مثبت­شان به زندگی را حفظ کنند. آنها در زمان‌های بد نیز خودکارآمد، انعطاف پذیر و خلاق باقی می­‌مانند.

مشاور خانواده عضو هیات علمی و دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان افزود: روابط اجتماعی ما برای حفظ سلامت روانی و همچنین سلامت جسمی­ بسیار حیاتی است. داشتن فعالیت اجتماعی و حفظ روابط بین فردی می­‌تواند به ما کمک کند تا سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کنیم. 

ابراهیمی گفت: روابط و تعاملات اجتماعی ما با تقویت سیستم ایمنی بدن­مان، موجب حفاظت از ما در برابر بیماری‌ها می­‌شوند. افرادی که دوستی­‌های نزدیک خود را حفظ می‌کنند و راه‌های دیگری را برای تعامل اجتماعی پیدا می­‌کنند، نسبت به افراد منزوی، زندگی طولانی‌­تری دارند.

وی با بیان اینکه خودمراقبتی معنوی با درک معنای واقعی زندگی و هویت واقعی­مان مرتبط است. خودمراقبتی معنوی به ما کمک می­‌کند با خالق هستی آشنا شویم و معنای زندگی را درک کنیم اظهار کرد: تنها زمانی که با خالق خود ارتباط برقرار می­‌کنیم می­‌توانیم تمام استعدادهای وجودی خود را شکوفا سازیم.

مشاور خانواده عضو هیات علمی و دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان عنوان کرد: اما مهمترین عوامل موثر بر سلامت روانی و اجتماعی عبارتند از: زندگی در «قرن اضطراب» و افسردگی، رشد تکنولوژی: رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی، ابهام‌های وجودی و فقدان معنای زندگی به ویژه در نسل جوان، فشارهای مالی و اقتصادی نگرش منفی نسبت به بیماری‌های روانی (انگ یا برچسب‌های اجتماعی)، مدل طبی از بیماری‌های روانی، فروپاشی ساختار خانواده سنتی و ابهام نقش خانواده و اخیرا اثر کووید - 19 و شیوع آن که تبعات سنگین روانی و اجتماعی ایجاد کرده است.

ابراهیمی اضافه کرد: به صورت کلی عرض کنم که توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه‌ای که فرد بتواند با چالش‌ها و ضروریات زندگی روزمره کنار بیاید را مصداقی بارز سلامت روانی افراد می‌توان قلمداد کرد.

وی ابراز کرد: شکی نیست که سلامت اجتماعی در گرو سلامت روان افراد جامعه است لذا توجه به سلامت روان فردی تضمین کننده شاخص‌های سلامت در اجتماع خواهد بود.

مشاور خانواده عضو هیات علمی و دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان عنوان کرد: لذا توصیه می‌شود مردم به فکر سلامت روان خود باشند و مراجعه به مشاور و روانشناس را برای حل تعارض‌های شخصی و خانوادگی نشانه ضعف خود ندانند و در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر