logo
امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۶
[ شناسه خبر : ۳۶۰۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

کم توجهی به ورزش و سلامتی در زنجان نگران کننده است

کم-توجهی-به-ورزش-و-سلامتی-در-زنجان-نگران-کننده-است
عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه در زندگی روزمره فعالیت بدنی باید در اولویت باشد گفت: ورزش یا فعالیت بدنی تاثیرات مهم و مثبتی در سبک زندگی و جامعه دارد که در استان زنجان این موضوع سطح رو به کاهشی داشته و به شدت نگران کننده است.

علی سیّاح در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره به اینکه فعالیت بدنی تاثیرات مثبتی در سلامتی جامعه دارد اظهار کرد: نشاط و انرژی برای انسان و جامعه‌ امری ضروری است و زمانی که مردم به مسئله ورزش بپردازند جامعه نیز پر از شور و انگیزه شده و شاهد تغییراتی در سبک زندگی خواهیم بود اما نسبت به این مسئله هیچ تلاشی نشده و از عوامل خطر برای سلامتی مردم استان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی ناسالم و بی‌تحرکی منجر به بروز مشکلات و بیماری‌ها در استان زنجان می‌شود عنوان کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی، ناراحتی‌های متابولیسمی، اضافه وزن و دیابت از جمله بیماری‌هایی هستند که در بدن افرادی که هیچ‌گونه تحرک بدنی ندارند رخ می‌دهد و همچنین بسیاری از سرطان‌ها ریشه در سبک زندگی بی‌تحرکی ما دارد و همینطور وجود بیماری‌های ریوی و آسم به کم تحرکی برمی‌گردد.

عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به تاثیرات بی‌تحرکی در روح و روان انسان‌ها عنوان کرد: اختلالات روانی، افسردگی و اضطراب که ریشه در عدم انجام فعالیت بدنی دارد، روی خلق و خوی فرد اثرات منفی به جای می‌گذارد.

وی به عدم بررسی و نبود مطالعات در حوزه ورزش اظهار کرد: آمار خوبی در این زمینه نه تنها در استان زنجان بلکه در کشور نیز مشاهده نمی‌شود، مطالعات اخیر نشان دهنده این است که جمعیت استان زنجان در حوزه سلامت روند رو به کاهشی دارد.

سیاح با بیان اینکه در سطح استان کمتر به موضوع ورزش و سلامتی جامعه پرداخته می‌شود ادامه داد: افزایش مراجعات مطب پزشکان این موضوع را نشان می‌دهند.

وی با اشاره به اهمیت هرم ورزشی در سلامتی جامعه گفت: فعالیت ورزشی_ بدنی هرمی است مردم باید برای حفط سلامت خود مورد توجه قرار دهند و قاعده هرم به این شکل است که فعالیت روزمره زندگی را انجام می‌دهیم اما مرحله بالاتر از این‌ها فعالیت‌های ورزشی_مقاومتی است.  

سیاح با بیان اینکه اگر بتوانیم این هرم را در خانواده‌های ایرانی ترویج دهیم میزان بروز ناهنجاری‌ها و بیماری‌ها به شدت کاهش می‌یابد تاکید کرد: روزانه یک الی دو ساعت تمرین‌های ساده مانند دو و میدانی و پیاده‌روی به سلامت و بهبود جامعه نیز کمک شایانی می‎‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان اشاره‌ای به ارگان‌های مختلف کرد و افزود: وزارت ورزش بایستی بتواند با همکاری ارگان‌های دیگر مثل وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش فرهنگ فعالیت بدنی را در جامعه رواج داده و پرورش دهد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر