logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۶
[ شناسه خبر : ۳۶۵۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا خبر داد:

آغاز ریزش سن گندم در مزارع ابهر

آغاز-ریزش-سن-گندم-در-مزارع-ابهر
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با توجه به پایش‌هایی که در سطح استان انجام شده، در مزارع شهرستان ابهر سن ریزش کرده اما هنوز به نرم مبارزه نرسیده است.

مجید بلالی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره به اینکه آفت سن گندم، یکی از آفات شناخته شده برای گندم است و اکثر کشاورزان با این آفت آشنایی دارند، اظهار داشت: محصول گندم جزو محصولات استراتژیک محسوب می‌شود و برای کشور و کشاورزان مهم است.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به اینکه سن بالغ زمستان را می‌گذراند و از اواخر فصل زمستان و اوایل بهار به مزارع مستعد پرورش گیاهان مهاجرت می‌کند، افزود: بیشترین تخم‌ریزی را در نیمه دوم اردیبهشت ماه تا دهه دوم خردادماه انجام می‌دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه پایش آفت سن گندم در استان آغاز شده و در مزارع ابهر ریزش کرده اما به نرم مبارزه نرسیده است، گفت: با توجه به اینکه اماکن زمستان گذرانی و پناهگاه‌های این آفت اغلب مناطق کوهستانی و به طور اخص کوه‌ها است پایش از این مناطق آغاز و جمعیت و احتمال خسارات برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر کنترل این آفت به موقع انجام نشود خسارت در بعد کمی و کیفی به محصول وارد می‌شود، اذعان کرد: تاکید می‌شود مبارزه با این آفت در مرحله سن مادر باشد و به مرحله پوره نرسد.

بلالی با اشاره به اینکه همکاران سازمان جهاد کشاورزی در عرصه حضور می‌یابند و به همراه کشاورزان هستند، عنوان کرد: این کارشناسان اقدامات ترویجی، توصیه‌های تغذیه‌ای گندم و سمپاشی علیه آفات مزارع گندم را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه محصول گندم جزو محصولات استراتژیک محسوب می‌شود و برای کشور و کشاورزان مهم است، گفت: خوشبختانه امسال نیز به لحاظ قیمتی شرایط برای کشاورزان مناسب شده و توجیه‌پذیری برای مبارزه با آفت نیز بیشتر شده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر