logo
امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۰
[ شناسه خبر : ۳۶۲۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
رئیس دانشگاه پیام نور استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در جامعه ضروری است

تبیین-دستاوردهای-انقلاب-اسلامی-ایران-در-جامعه-ضروری-است-
رئیس دانشگاه پیام نور استان زنجان با بیان اینکه تمام اقشار در جامعه نسبت به دستاوردهای انقلاب باید آگاهی داشته باشند گفت: تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در جامعه ضروری است.

رویا کرمی در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب و اقتدار ایران مهمترین پرسشی که پس از گذشت مدتی از وقوع هر انقلابی در اذهان انقلابیون آن ایجاد می‌‎شود، این است که انقلاب آنان چه دستاوردی برای شان به ارمغان آورده است؟ آیا آن نتایج بر اساس اهداف اصولی آن انقلاب بوده است یا نه؟ اظهار کرد: پاسخ ندادن به این پرسش می‌تواند باعث ناآگاهی مردم نسبت به دستاوردهای انقلاب خود شود و این تلقی در ذهن آنان به وجود آید که این انقلاب هیچ ثمره‎ای نداشته است و باید کنار گذاشته شود؛ ازاین ‎رو، ممکن است انقلاب، به ‎تدریج، به دست فراموشی سپرده شود.

بیشتر بخوانید

وی افزود: اینجاست که تبیین دستاوردهای انقلاب، اهمیت و بلکه ضرورت می‎یابد و آشکار کردن دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران ضرورت می‎یابد. در مقام پاسخگویی در ادامه به چند دستاورد از دستاوردهای بی شمار انقلاب اسلامی ایران در ابعاد مختلف اشاره می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام نور استان زنجان با بیان اینکه اولین دستاورد و شاید مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران را می‌توان سرنگونی نظام دیکتاتوری و جایگزینی نظام مردم سالاری دینی دانست اظهار کرد: مردم ایران، به رهبری امام‎خمینی(ره) در 22بهمن 1357 توانستند رژیم سلطنتی پهلوی را، که برآمده از کودتای انگلیسی آمریکایی بود، و وابستگی، استبداد، فساد(سیاسی، اخلاقی، مالی)، ضدّیت با اسلام و بی‎کفایتی از جمله ویژگی‎های بارز آن به شمار می رفت، ساقط کنند و نظامی مردمی مبتنی بر قوانین اسلامی، با رهبری ولی فقیه، بنا کنند.

کرمی با اشاره به اینکه گسترش فرهنگ استقلال‎خواهی و استکبارستیزی، از دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی ایران است افزود: مردم ایران با الهام از آموز‎های اسلامی شعار نه شرقی و نه غربی سردادند و خواستار آزادی ایران از نفوذ و دخالت طاغوت‎ها و قدر‎ت‌های خارجی شدند که به شکر خدا این استقلال 45 سال ادامه داشته و امروز ایران کشور مستقل و پایدار و خالی از دخالت‌های بیگانگان در امور مختلف سیاسی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی می‌باشد.

وی با بیان اینکه از دیگر دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی می‌توان به افزایش بینش سیاسی مردم اشاره کرد یکی از اهداف سیاسی رژیم پهلوی، دور نگاه داشتن مردم ایران از مسائل و واقعیت‎های جامعه بود و از این طریق می‌کوشیدند تا بینش سیاسی مردم تعمیق نیابد و در بی‎خبری به‎سر برند گفت: پس از انقلاب اسلامی، افزایش آگاهی‎ها و تقویت بینش سیاسی مردم، با استفاده از ابزارهای گوناگون مانند مطبوعات و رسانه‌های گروهی، به عنوان اصلی مهم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کانون توجه واقع شد.

رئیس دانشگاه پیام نور استان زنجان افزود: افزایش بینش سیاسی مردم به آزادی سیاسی و مشارکت سیاسی مردم در عرصۀ تصمیم‎گیری کشور منجر گردید و مردم در تعیین سرنوشت کشورشان‎ سهیم شدند، به‎طوری که در مدت بیش از چهار دهه پس از پیروزی انقلاب، به‎طور متوسط هر سال یک انتخابات در عرصۀ تصمیم‎گیری کشور برگزار شد که نشان‎دهندۀ مشارکت سیاسی گستردۀ مردم است.

کرمی گفت: تأثیر بر شکل‎گیری برخی جریان‎ها و گروه‎های سیاسی و احیای نقش جنبش‎های آزادی‎بخش یکی دیگر از دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی ایران است. 

وی ابراز کرد: انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر ایدئولوژی اسلامی باعث موجودیت برخی گروه‎ها و جریان‎های سیاسی مانند حزب‎الله لبنان، جنبش جهاد اسلامی فلسطین و...شد و احیاگر بیداری اسلامی در جهان با جایگزینی اندیشه‎های اسلامی به‎جای اندیشه‎های مادی همچون ناسیونالیسم و مارکسیسم گردید.

وی افزود: اما پس از انقلاب اسلامی این سیاست، که در تعارض با فرهنگ اصیل اسلامی بود، کنار گذاشته شد و زن ایرانی در جایگاه واقعی خود قرار گرفت؛ به‎طوری که، زن در کنار وظیفۀ همسری و مادری خود، در فعالیت‎های اجتماعی نیز، با رعایت حجاب اسلامی، شرکت می‎کند.

رئیس دانشگاه پیام نور استان زنجان تصریح کرد: از دیگر دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی می‌توان به ایجاد روحیۀ خودباوری در جامعه اشاره کرد. "ما می‌توانیم" از جمله دستاوردهای بزرگ است، مردم ایران خودباوری و خوداتکایی را جایگزین خودباختگی و ضعف وابستگی به غرب کرد.

 

رئیس دانشگاه پیام نور استان زنجان تاکید کرد: بیداری اسلامی و حرکت‎های ضدغربی در منطقه و تأثیر انقلاب اسلامی بر جنبش‌های اسلامی موجود در جوامع اسلامی و نیز طرح نظریه‎های جدید دربارۀ حکومت و سیاست، هر دو قدرت(آمریکا و شوروی سابق) را برآن داشت تا برای حفظ منافع نامشروع خود در غرب آسیا انقلاب اسلامی را مهار کنند و آن را ازهرجهت محدود کنند.

کرمی عنوان کرد: جایگاه ارتقا یافته زن در انقلاب اسلامی یکی از شاخص‌های مهم دستاوردهای این انقلاب است چرا که زن در رژیم پهلوی به جای فعالیت‎های اجتماعی سودمند، ابزاری برای اشاعه فرهنگ برهنگی و بی‎عفتی بود.

کرمی تصریح کرد: خوداتکایی و خودباوری باعث گسترش فرهنگ مردم‎سالاری دینی در جهان شد و انقلاب اسلامی با ایجاد نظام جمهوری اسلامی ضمن نفی اسلام متحجر و قشر‎گرا، بر تفکر جدایی دین از سیاست نیز خط بطلان کشید. 

کرمی افزود: درواقع، نظام نوینی ایجاد کرد که مشروعیت آن بر پایۀ حاکمیت الهی و ارزش‎های اسلامی و مقبولیت آن بر اساس ارادۀ مردمی شکل گرفته است.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر