logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۳
[ شناسه خبر : ۳۶۲۲۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در نشست خبری مدیرکل استاندارد استان زنجان مطرح شد؛

چالش استانداردسازی مصالح ساختمانی در زنجان

چالش-استانداردسازی-مصالح-ساختمانی-در-زنجان
مدیرکل استاندارد استان زنجان با بیان اینکه واحد‌های تولید بتن در سطح شهر استاندارد شده‌اند و تنها یک واحد در غرب شهر مانده است، گفت: اما به لحاظ استانداردسازی مصالح ساختمانی در استان چالش داریم.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» مهدی قهرمانی امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان، اظهار داشت: فرهنگ‌سازی در خصوص استاندارد باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید

وی افزود: در نظام بین‌المللی زمانی که صاحب رتبه می‌شویم در کشورهای هدف با اطمینان بیشتری محصولات کشورمان پذیرفته می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به اینکه اداره کل استاندارد چهار وظیفه اساسی دارد، تصریح کرد: باید ابتدا استانداردسازی را داشته باشیم به عبارتی باید استانداردهایی را تعیین کنیم تا مورد استفاده تمام دستگاه‌ها قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه تنها مرجع رسمی صادر کننده نشان حلال اداره کل استاندارد است، گفت: تا دو سال قبل اداره کل استاندارد فقط روی محصول فعال بود اما در حال حاضر بر روی خدمات نیز ورود یافته است‌.

قهرمانی با اشاره به اینکه استانداردسازی در ۱۰ حوزه مرکز اقامتی پست و سایر مراکز نیز انجام شده است، گفت: سازمان استاندارد عهده‌دار سیاست‌گذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد است.

وی با بیان اینکه استاندارد در سه نوع اجباری، اختیاری و تشویقی صادر می‌شود، بیان کرد: اگر استاندارد رعایت نشود تخلف محسوب شده و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با بیان اینکه در نوروز طرح عیدانه استاندارد اجرا می‌شود، گفت: این طرح از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ادامه‌دار است.

وی با اشاره به محورهای ارزیابی طرح عیدانه گفت: هتل‌ها، خدمات فرودگاهی، مجتمع‌های اقامتی بین‌راهی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رستوران‌ها، خشکبار و عرصه شیرینی، میادین میوه و تره‌بار و خدمات قالیشویی از جمله این‌ها هستند.

قهرمانی با بیان اینکه هر طرحی که اجرا می‌شود، بیشتر شیوه‌های اطلاع‌رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اذعان کرد: سه شیوه ارتباط با مردم وجود دارد به طوری که تلفن ۱۵۱۷ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ نیز آماده دریافت شکایات و پیشنهادات است.

وی با اشاره به اقدامات در خصوص نرخ کیفیت نیز بیان کرد: برخی از تولیدکنندگان در عین حفظ قیمت محصول، حجم محصول را پایین آوردند، اما در قالب طرح سنجش ارزیابی‌ها، در واحد تولیدی انجام می‌شود. 

مدیرکل استاندارد استان زنجان گفت: در ابتدای سال میزان انحراف در کم‌فروشی ۴۲ درصد بود اما با نظارت انجام شده این رقم به ۱۷ درصد کاهش یافت.

وی تاکید کرد: کم‌فروشی به دلیل اعتقادات مردم استان زنجان بسیار پایین است.

قهرمانی با اشاره به اینکه در حوزه دانش‌بنیان، شرکتی‌هایی که قصد تجاری‌سازی یا استاندارد‌سازی محصول خود را داشته باشند به اداره کل استاندارد مراجعه می‌کنند افزود: به این محصولات نشان دانش‌نماد و نانو نماد ارائه می‌شود. با این حال در سال گذشته دو دانش‌نماد در استان صادر شده است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به موضوع آرد کامل نان کامل گفت: با همکاری بین بخشی استاندارد نان کامل و آرد کامل تدوین و به دستگاه‌های ذیربط ارسال شد و این طرح ابتدا در فاز صنعتی قابل اجرا است.

وی ادامه داد: در حوزه تولید محصول گندم استانداردسازی در حال انجام است. 

قهرمانی با اشاره به اینکه به محصولات تولیدی در گلخانه هیدج، نشان حد مجاز آلاینده صادر کردیم گفت: اگر آلاینده وجود نداشته باشد محصول ارگانیک خواهد شد اما به این سطح هنوز نرسیده‌ایم.

مصالح ساختمانی حوزه پر چالش استاندارد استان زنجان

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص استانداد‌سازی مصالح ساختمانی، گفت: به لحاظ استانداردسازی مصالح ساختمانی در استان چالش داریم و صرفا هدف بتن نیست.

مدیرکل استاندارد استان زنجان در خصوص استاندارد‌سازی بتن در مسکن ملی نیز یادآور شد: متولی مسکن ملی راه و شهرسازی است، اما اخیرا با رایزنی‌هایی که انجام شده کارشناسان اداره کل استاندارد در محل بدون هیچ ممانعتی حضور می‌یابند و بر روند تولید و استاندارد بودن بتن نظارت دارند.

وی در ادامه گفت: لیست تمام واحد‌ها در خصوص تولید بتن اخذ و استاندارد شده است و تنها یک واحد در غرب شهر مانده است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان در خصوص شهرک روی و تاثیرپذیری محصولات کشاورزی از آلودگی‌ها و دخالت استاندارد در این حوزه نیز یادآور شد: ما وظیفه‌ای در این راستا نداریم، چیزی که در صنایع ورود کرده‌ایم، مصرف انرژی بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی استاندارد در دو نوع اجباری و تشویقی است، افزود: در حوزه جهاد کشاورزی و محصولات، کنترل سلامت و کیفیت انجام می‌شود. درباره استاندارد برای اجباری شدن استاندارد یک محصول باید زیرساخت‌ها فراهم شود و یک فرآیند تدریجی دارد، درباره محصولات کشاورزی اغلب استاندارد تشویقی است. 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر