logo
امروز : پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۹
[ شناسه خبر : ۲۹۱۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 14 دقیقه ]

جنجال در موضوع استاندارد‌سازی بتن برخی از مسکن‌های ملی استان زنجان

-جنجال-در-موضوع-استاندارد‌سازی-بتن-برخی-از-مسکن‌های-ملی-استان-زنجان-
طبق اذعان سرپرست استاندارد استان زنجان، مسکن‌های ملی استان زنجان تاکنون هیچ گواهی استانداردی از اداره کل استاندارد استان دریافت نکرده‌اند.

مرتضی واحد‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه در مصاحبه‌های قبلی در خصوص مسکن‌های ملی و استاندارد بودن یا نبودن بتن مورد استفاده در آن کاملا محتاطانه صحبت شد، اظهار داشت: در این مصاحبه برخی موضوعات ذکر نشد.

وی افزود: از حال حاضر اعلام آمادگی می‌نمایم هر فرد یا هر ارگانی که خواهان مناظره دو یا چند طرفه در این راستا باشد بنده آمادگی کامل برای مصاحبه را دارم و البته تمام صحبت‌های بنده اختصاص به داخل استان دارد.

سرپرست استاندارد استان زنجان گفت: در طول سال‌های گذشته مسکن مهر احداث شده و در سال‌های اخیر مسکن ملی در دست احداث است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اداره استاندارد هیچ ورودی به مسکن‌های مهر به دلایل اداری نداشته است و هیچ وظیفه‌ای در این راستا به اداره استاندارد واگذار نشده است.

وی تصریح کرد: از سال ۹۸ که مسکن‌های ملی در حال احداث است اداره استاندارد موظف به ورود شده است.

واحد‌پور ادامه داد: چه مسکن ملی و چه مسکن دیگر که احداث می‌شود باید اداره استاندارد از استاندارد بودن بتن مورد استفاده در آن اطمینان حاصل نماید. 

وی با اذعان به اینکه عموما اطلاع اداره استاندارد از طریق گزارش‌های مردمی انجام می‌شود، بیان کرد: اردیبهشت سال ۱۴۰۰ یک گزارش از طریق رقیب‌هایی که بتن برای مسکن ملی تولید می‌کردند به اداره استاندارد استان اعلام و این اداره وارد موضوع شد.

سرپرست استاندارد استان زنجان با اشاره به اینکه شرکت‌های تولید کننده بتن برای دریافت گواهی استاندارد باید حتما دارای شرایطی باشند تصریح کرد: اول اینکه هر شرکت باید مدیر کنترل کیفی داشته باشد، دوما آزمایشگاه مستقر داشته باشد و یا اینکه با شرکت دیگری در جهت انجام آزمایش قرار داد داشته باشد تا دائما نمونه تهیه شده و مورد آزمایش قرار گیرد، سوما مواد ورودی به محل تولید بتن که اصل مصالح ماسه و سیمان است باید محل خرید و فروششان ثبت شود که آیا این مصالح استاندارد است یا خیر.

وی ادامه داد: بنابراین امکان خرید سیمان و ماسه از هر محل و مکانی نیست. با تمام این‌ها سیمان با نظارت دولت تولید می‌شود و معمولا ۹۵ درصد به بالا استاندارد است اما ماسه دارای چنین شرایطی نیست و گاها بی‌کیفیت‌ترین ماسه و بدون استاندارد به فروش می‌رسد در حالی که ماسه دارای استاندارد اجباری است و باید از محل‌هایی که ماسه دارای گواهی استاندارد است خریداری و برای تولید بتن استفاده شود.

واحدپور با بیان اینکه علاوه بر سه شرط مذکور باید اداره استاندارد نیز گاها به محل تولید بتن رفته و نمونه تهیه کند، گفت: این امر برای راستی‌آزمایی و کنترل شرایط انجام می‌شود. بنابراین اگر چهار شرط مذکور در یک محل وجود داشته باشد گواهی استاندارد صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه مدارکی برای انجام امور مذکور نیاز است، تصریح کرد: باید پروانه تولید نیز از سازمان صمت اخذ شود.

سرپرست استاندارد استان زنجان با اشاره به اینکه مسکن‌های اقدام ملی نمی‌توانست گواهی استاندارد را از اداره کل استاندارد دریافت نماید خاطر‌نشان کرد: این امر دلیل داشت چراکه سازمان صمت به دلیل بی‌اطلاعی از کاربری زمین، پروانه تولید به مسکن‌های ملی را نمی‌داد، در همین راستا چون پروانه تولید از سازمان صمت وجود نداشت، اداره استاندارد نیز نمی‌توانست گواهی صادر کند.

وی اضافه کرد: در شهریور ماه که از بنده در خصوص استاندارد بودن بتن استفاده شده در مسکن ملی سوال شد، بنده عرض کردم شرایط در غرب استان بهتر است چراکه که ۴ عامل اولیه فراهم بود. بنابراین اگر از سازمان صمت یک گواهی دریافت می‌شد اداره استاندارد نیز گواهی مربوطه به استاندارد بودن را نیز صادر می‌کرد.

واحدپور گفت: با اینکه مسکن‌های ملی در غرب حائز شرایط بود اما شرق وضعیت متفاوتی داشت و حتی شرایط اولیه را نیز نداشت.

هیچ نظارتی بر بتن برخی مسکن‌های ملی توسط اداره کل استاندارد استان انجام نشده است

وی گفت: بنا به اذعان مسئولان، برخی از واحد‌های مسکن‌های ملی آماده واگذاری در دهه فجر است اما باید گفت تا حال حاضر اداره کل استاندارد هیچ گونه نظارتی بر بتن مسکن‌های این پروژه نداشته و اطلاعی از استاندارد بودن یا نبودنشان ندارد.

سرپرست استاندارد استان زنجان اذعان کرد: اردیبهشت ۱۴۰۰ گزارش تولید بتن به اداره کل استاندارد اعلام و این اداره خرداد ۱۴۰۰ وارد موضوع شد، با توجه به اینکه تولید بتن حائز شرایط لازم و استاندارد نبود طبق قوانین استاندارد چند محل از جمله بیمارستان ولی‌عصر، و ازمایشگاه تولید بتن شرق پلمپ شد. 

وی بیان کرد: مسکن‌های ملی جزو پروژه‌های ملی بودند بنابراین راه‌و‌شهرسازی برخی ارگان‌های دیگر به موضوع ورود یافتند. در همین راستا در ستاد رفع موانع تولید مصوبه‌ای تصویب شد، مفهوم این مصوبه این موضوع بود که اداره کل استاندارد حق هیچ گونه ورودی به مسکن‌های ملی ندارد، متعاقب مصوبه؛ از مسئولان وقت نامه‌ای در ۶ مرداد ابلاغ شد مبنی بر اینکه اداره استاندارد حق ورود به مسکن‌های ملی ندارد. طبیعتا در پی همین نامه‌نگاری‌ها از تاریخ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ تاکنون به اداره استاندارد هیچ گونه اجازه ورود چه در پروژه برکت و چه در پروژه‌های دیگر مسکن ملی داده نشده است.

وی افزود: در یک مقطع برخی مسئولان استانی و سازمان صمت در یک راستا حرکت کردند. اما همه این سازمان‌ها یک هدف مشترک را دنبال می‌کردند مبنی بر اینکه مسئول وقت مصاحبه نماید استان زنجان به لحاظ پیشرفت مسکن‌های ملی در سطح کشور اول است! 

سرپرست استاندارد استان زنجان بیان کرد: وقتی که همه سازمان‌ها در راستای هم در حرکت هستند اداره کل استاندارد نمی‌تواند به تنهایی ساز مخالف بزند.

وی بیان کرد: زمانی که وارد مجموعه استاندارد شدم در راستای رفع این مسئله بر آمدم با استاندار و معاون عمرانی جلساتی برگزار کردم و نتیجه‌ای که صحبت‌های استاندارد داشت این بود که بنده تمایل دارم تا این مشکل رفع شود اما نیاز است.

واحد‌پور تصریح کرد: علت اینکه از طریق کشوری به موضوع ورود نیافتم این بود که کم کم استان را در راستای اداره استاندارد می‌دیدم، چراکه گره‌ای که با دست باز می‌شود نباید با دندان باز می‌کردم. وقتی یک مسئله قابلیت حل در استان دارد نباید سراغ دادستانی کل کشور رفت.

وی ادامه داد: بعد از صحبت با استاندار کار به معاونت عمرانی استاندار ارجاع داده شد، چند جلسه با معاون عمرانی استاندار برگزار شد. 

وی با بیان اینکه در راستای عمل به مطالبات بنده یک ماه پیش جلسه‌ای برگزار شد افزود: اما سازمان صمت جزو دعوت شدگان جلسه قرار نداشت، در حالی که همان سازمان صمت است که مانع ورود اداره استاندارد به مسکن های ملی می‌شود. با اینکه راه‌و‌شهرسازی سرو صدای زیادی به راه انداخته است اما عقب ایستاده است.

واحدپور بیان کرد: بعد از این جلسه دکتر شعاعی عنوان کردند که بنده مسئله را با راه و شهرسازی حل می‌نماییم، اما چه‌گونه حل شد؟ مقرر شد به جای اینکه کاربری زمین مورد سوال واقع شود سازمان صمت یک نامه به اداره استاندارد ارائه دهد که فلان شرکت در فلان محل در حال تولید بتن است و باید مشخص شود که فعالیت این شرکت تولید بتن زیر نظر سازمان صمت قرار دارد تا کارها وارد روال عادی شود. در این راستا شرکت جهاد نصر در خصوص ساخت‌وساز‌هایی که در داخل بیمارستان ولی‌عصر در حال انجام است وارد عمل شد تا بتواند گواهی استاندارد را بگیرد و اقدامات مربوط به اداره استاندارد نیز انجام و نمونه برداری و آزمایش شکل گرفت. که در حال حاضر منتظر هستیم تا نتایج آزمایش اعلام شود و اداره استاندارد بتواند گواهی را صادر نماید‌.

سرپرست استاندارد استان زنجان گفت: هیچ کدام از تولید‌کننده‌های مسکن ملی برای دریافت گواهی از اداره استاندارد اقدام نکردند و هر بار که تماس گرفته‌ایم با بهانه‌های واهی از دریافت گواهی شانه خالی کرده‌اند.

مسکن‌های اقدام ملی تاکنون هیچ گواهی از اداره استاندارد دریافت نکرده‌اند

واحد‌پور گفت: مسکن‌های اقدام ملی استان زنجان تاکنون هیچ گواهی از اداره استاندارد دریافت نکرده‌اند.

متقاضیانی که شاکی عدم حضور اداره کل استاندارد در مسکن ملی هستند شکایت خود را ثبت کنند

وی بیان کرد: هر کسی مطالبه استاندارد بودن مسکن ملی خود را دارد و این سوال برایش مطرح است که چرا کارشناسان اداره استاندارد در محل ساخت مسکن‌های ملی حاضر نیستند از اداره کل استاندارد شکایت نمایند و بحث را به صورت حقوقی مطرح نمایند.

سرپرست استاندارد استان زنجان اذعان کرد: هیچ مشکل خاصی برای حقوقی شدن این قضیه ندارم و دارای مدارک قانونی هستم و می‌توانم ادعاهایم را اثبات کنم.

سرپرست استاندارد زنجان گفت: شرکت‌هایی که در محل مسکن‌های ملی تولید بتن انجام می‌دهند، اداره استاندارد از کیفیت بتن‌ تولیدی این کارگاه‌ها هیچ خبری ندارد.

وی اذعان کرد: شاید سوال بسیاری‌ها این باشد که به این پروژه‌ها نظام مهندسي نظارت دارد یا خیر؟ اگر نظارت دارد پس می‌تواند نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کند بنابراین اگر مورد تایید نظام مهندسی باشد مشکلی نیست؟! اما باید گفت معیار‌های اداره کل استاندارد با نظام مهندسی متفاوت است.

واحدپور با یک مثال معیارهای اداره استاندارد و نظام مهندسی ساختمان را تشریح کرد و گفت: فوم‌هایی که در سقف مسکن استفاده می‌شود از دیدگاه اداره استاندارد باید دارای فشردگی ۱۲ باشد اما فوم‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد و اسما دارای فشردگی ۸ هستند اما عملا دارای فشردگی ۶ هستند و مورد استفاده در مسکن‌های ملی قرار می‌گیرند. با اینکه اداره استاندارد تاکید دارد که چنین فوم‌هایی در مسکن‌های ملی استفاده نشود اما همین فوم‌ها مورد تایید نظام مهندسی قرار دارد.

وی ادامه داد: تنها باربری فوم برای نظام‌مهندسی معیار است اما در دید اداره استاندارد باربری و غیر باربری مطرح نیست بنابراین باید فشردگی ۱۲ باشد تا در زمان حوادثی همانند آتش‌سوزی سرعت اشتعال پایین‌تر بیاید.

سرپرست استاندارد استان زنجان با بیان اینکه شاید این سوال مطرح شود که ایا شرکت‌های تولید کننده بتن در سایر اقدامات خود آیا نیاز به مجوز اداره استاندارد دارند یا خیر؟ گفت: بله چنین اتفاقی گاها رخ می‌دهد و شاید تنها دلیلی که سبب شده تا شرکت جهاد نصر برای دریافت گواهی از اداره استاندارد اقدام کند همین موضوع است. البته باید یادآور شد چنین اقدامی نیز قانونی نیست.

وی بیان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که گاها شرکت‌های تولید کننده بتن در مسکن‌های ملی زنجانی نیستند و استان‌های دیگر برنده انجام پروژه شده‌‌اند و بنابراین هیچ ارتباطی با اداره استاندارد استان ندارد.

واحدپور با تاکید بر اینکه شرکت‌های تولید کننده بتن باید اقدام به اخذ گواهی از اداره کل استاندارد استان نمایند، گفت: اداره کل استاندارد آماده هرگونه همکاری با شرکت‌های تهیه بتن است. با این وجود هر گونه مشکلی برای شرکت‌های تولید کننده بتن وجود داشته باشد و با اداره کل استاندارد بیان شود به موضوع ورود می‌کنیم اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مشکل در جای دیگری وجود ندارد و تنها بحث مالی برای این شرکت‌ها مطرح‌ها است و نمی‌خواهند هزینه کنند.

 

وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که برخی‌ها انجام می‌دهند این است که اطلاعات فنی را در اختیار عده‌ای که هیچ اطلاعی از امور فنی ندارند قرار می‌دهند، خاطر نشان کرد: همه ما مسئولان در خصوص همه موضوعات که اطلاع کافی نداریم، زمانی که اطلاعات فنی به افراد غیر مرتبط ارایه می شود گاها تسهیلاتی ارایه و گشایش‌هایی انجام می‌شود و نتیجه چیزی می‌شود که الان وجود دارد.

واحدپور با اشاره به اینکه در قانون کتابچه استاندارد کشوری اداره کل استاندارد موظف به نظارت در تمام امور تولید خصوصا مسکن شده است، افزود: اداره استاندارد ناظر استاندارد بودن بتن است و بايد در این راستا ورود یابد.

وی با اشاره به اینکه وجود سازمان بازرسی به این دلیل است که بر عملکرد ارگانی همچون اداره استاندارد نظارت کند، گفت: نظارت سازمان نظام مهندسی که خود جزیی از راه‌وشهرسازی است نمی‌تواند مورد قبول اداره استاندارد باشد.

سرپرست استاندارد استان زنجان با اشاره به اینکه در جلسه‌ای از نماینده راه‌و‌شهرسازی سوال کردم چرا منع ورود اداره کل استاندارد به بحث بتن مسکن ملی را صادر کرده‌اند، افزود: این نماینده در توضیح بیان کرد، کارشناسان استاندارد کارگاه تولید بتن را پلمپ نمودند به دلیل اینکه کار‌ها متوقف شد به ستاد رفع موانع تولید متوسل شدیم، از ما سوال کردند که استاندارد چیست و چه اقدامی انجام می‌دهد توضیح دادم و در نهایت دستور منع ورود استاندارد صادر شد.

وی ادامه داد: همین موضوع سبب درگیری نماینده راه و شهرسازی و بنده شد چراکه مسئله‌ای که هیچ ارتباطی به راه‌ و شهرسازی ندارد و در حوزه استاندارد قرار دارد توسط نماینده راه‌وشهرسازی  تشریح و سبب تصمیم گیری در خصوص عدم ورود اداره استاندارد به مسکن‌های ملی شده بود.

سرپرست استاندارد استان زنجان با بیان اینکه تمام مکاتبات را انجام داده و پاسخ‌هایی دریافت کرده‌ام گفت: عملا چیزی که وجود دارد این است که فعلا هیچ کارگاه بتن مسکن ملی مجوز استاندارد دریافت نکرده است.

وی با ابراز نگرانی از اینکه مسکن‌های ملی روز به روز در حال پیشرفت است و اگر این مسئله حل نشود، مسکن ملی با همان شرایط عدم دریافت گواهی استاندارد پیش خواهد رفت،گفت: علت رسانه‌ای کردن تمام موضوعات مذکور به این دلیل است که شاید با رسانه‌ای کردن این موضوع، دریافت گواهی استاندارد بتن و ادامه مراحل ساخت و ساز تبدیل به مطالبه‌ای عمومی شود و این شرکت‌ها اقدام به دریافت گواهی استاندارد کنند.

واحدپور با بیان اینکه از راه‌و‌شهرسازی سوال بنده این است که اگر قبول دارید تمام اقداماتتان درست است چرا برای نظارت اداره کل استاندارد مشکل دارید؟ ادامه داد: تمام نگرانی بنده این است که کار راه‌و‌شهرسازی درست نباشد. در جلسه‌ای که با نماینده راه‌وشهرسازی برگزار کردیم رئیس نظام مهندسی مسکن یک سری آنالیز‌هایی ارائه داد و بیان کرد تمام آنالیز‌های ما مثبت و مورد تایید قرار دارد اما زمانی که بنده آنالیز‌ها را مشاهده کردم چندین مورد از آنالیز‌ها از دیدگاه اداره کل استاندارد مورد تایید قرار نداشت.

مسکن ملی از سال ۹۸ تاکنون تحت نظارت اداره استاندارد نبوده است

وی گفت: منهای انگشت شمار پروژه‌هایی که اداره استاندارد نظارت داشته، مسکن ملی از سال ۹۸ تاکنون تحت نظارت اداره استاندارد نبوده است. اما جمله به این مفهوم نیست که اگر نظارت‌ها هم بود مسکن‌ها کلا استاندارد احداث می‌شد. 

واحدپور بیان کرد: به عنوان مدیر کل استاندارد باید به مدارک استاندارد بودن بتن دسترسی داشته باشم، باید عدد و رقم در دسترس بنده قرار داشته باشد اما به هیچ مدارکی در این خصوص دسترسی ندارم.

سرپرست استاندارد استان زنجان گفت: البته تنام موضوعات در ارتباط با تولید بتن در محل پروژه است چراکه به محل شرکت‌های تولید بتن اداره کل استاندارد نظارت دارد. اما نمیتوان نظارت بر روی شرکت را برای تمام کارگاه‌های تولید بتن در محل پروژه بسط داد. البته در محل ثابت بتن استاندارد بوده و اداره کل استاندارد نیز نظارت دارد و اگر از حالت استاندار خارج شود سریعا پلمپ خواهد شد.

زهرا بیات

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر