logo
امروز : یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۲
[ شناسه خبر : ۳۵۷۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
داوطلبان نمایندگی مجلس در جایگاه پاسخگویی_۱؛

راهکارتان برای بهتر شدن وضعیت صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی زنجان چیست؟

راهکارتان-برای-بهتر-شدن-وضعیت-صنایع-تبدیلی-محصولات-کشاورزی-زنجان-چیست؟
یکی از بهترین روش‌های افزایش تولید، توسعه اشتغال و افزایش درآمدها ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی است اما در این راستا راهکار کاندیداهای مجلس در بخش صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی استان زنجان چیست؟

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» یکی از بهترین روش‌های افزایش تولید، توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای غیرکشاورزی در مناطق روستایی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی است. ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، مؤثرترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی، تکمیل زنجیره تولید و افزایش بهره‌وری آب به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید

استان زنجان نیز به دلیل اقلیم مناسب ظرفیت بالایی در تولید محصولات باغی از جمله زیتون، سیب، انگور، گوجه فرنگی، سیر و جو دارد و بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی نیز سالانه قریب به ۳ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در استان تولید می‌شود که سهم محصولات باغی در حدود ۵۰۰ هزار تن است. اما کم‌تر از نصف این حجم از تولیدات به مرحله فرآوری می‌رسد و حجمی از آن نیز به مرحله تازه‌خوری می‌رسد اما حجم عظیمی از محصول تولیدی نیز تبدیل به ضایعات شده و از دسترس خارج می‌شود در حالی که می‌توان با بکارگیری صنایع تبدیلی این حجم عظیم از ضایعات را به حداقل کاهش داد و از مزایای آن استان و بهره‌برداران را منتفع ساخت.

این در حالی است که طبق اذعان مظفر یوسفی پور، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، در سطح استان تعداد ۱۷۶ واحد فعال دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد که میزان جذب ماده خام در این واحد‌‌ها یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال است.

البته نباید ناگفته بماند در طول چهار دهه اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در تمام حوزه‌های آب، کشاورزی، گازرسانی، معدن، صنعت و محور‌های مواصلاتی و راه‌های دسترسی روستایی و هزاران کار عظیم و چشمگیر دیگر در استان زنجان انجام گرفته و مردم کاملا با پوست و گوشت و استخوان خود این پیشرفت‌ها را دیده و لمس کرده‌اند و از قبل همین پیشرفت‌ها وضعیت زندگی و رفاه و آسایش مردم نسبت به گذشته چند برابر شده و همین امور، امید را در دل مردم برای بهتر شدن بیش از پیش زنده‌تر کرده است.

اما راهکار کاندیداهای مجلس در بخش صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی استانی که سالانه ۳ میلیون محصول کشاورزی تولید می‌کند و بخش اعظمی به ضایعات تبدیل می‌شود چیست؟ آیا نمی‌توان قدم‌های بهتری در راستای جذب سرمایه‌گذار در خصوص استقرار صنایع تبدیلی در زنجان برداشت و درصدی از ضایعات محصولات کشاورزی تولیدی را وارد چرخه فرآوری کرد و موثر در اقتصاد کشاورزان، استان و کشور بود!

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر