logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۴
[ شناسه خبر : ۳۵۶۳۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون اقتصادی استاندار زنجان خبر داد:

روند شتابان رشد اقتصادی زنجان در دو سال اخیر

روند-شتابان-رشد-اقتصادی-زنجان-در-دو-سال-اخیر
معاون اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به اینکه در دو سال اخیر در شاخص اقتصادی استان زنجان روند مثبت و رشد را شاهد بود، گفت: روند شتابان در رشد اقتصادی مستلزم برنامه‌ریزی دقیق بوده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» حسین محمدی امروز در اولین جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان زنجان اظهار داشت: در جامعه امروزی، در برهه‌ای قرار داریم که زمینه گفتمان اقتصاد مقاومتی نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید

وی افزود: ماهیت اقتصاد مقاومتی، «نقش آفرینی تمامی فعالان عرصه کار و تولید» و حتی «مصرف‌کنندگان» و «نخبگان» و «رسانه‌ها» است.

معاون اقتصادی استاندار زنجان گفت: خوشبختانه در این عرصه موفقیت‌های خوبی نیز کسب شده است. بنا بر گزارش‌های مربوط به دستاوردهای کسب شده ذیل فرمایشات رهبری و طبق تمدن نوین اسلامی در حوزه اقتصادی، موفقیت‌های بسیاری را در سطح کشور و استان زنجان شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در استان زنجان هیچ شاخص و ابزار اقتصادی وجود ندارد که نسبت به 45 سال گذشته، عملکرد ناموفقی را داشته باشد. اگر بحث زمان را در نظر بگیریم؛ در تمامی شاخص‌های اقتصادی در تمامی پارامترها و مولفه‌ها (ایستا یا پویا) حتما روند صعودی و مثبت را طی کرده است البته منکر ایرادات هم نیستیم.

محمدی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر در شاخص اقتصادی استان روند مثبت و رشد را شاهد بود، گفت: ابر شاخص قضاوت در عملکرد حوزه اقتصادی، شاخص رشد است یعنی اگر محدوده ، منطقه و استان و کشوری این رشد را تجربه کند، عملکرد و مثبت را در سایر شاخصه‌ها نیز خواهد داشت. تقریبا در 2.5 سال اخیر روند شتابان در رشد اقتصادی در استان داشته‌ایم که مستلزم برنامه‌ریزی دقیق بوده است.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه استان زنجان دارای 1.3 درصد جمعیت کشور است و 1.3 درصد از مساحت کشور نیز مربوط به زنجان است، گفت: بر این اساس می‌توانیم 1.3 درصد تولید را داشته باشیم اما تا به امروز سهم استان زنجان یک درصد بوده است که باید در پایان سال 1402 این میزان به 1.2 درصد برسد.

وی ابراز داشت: استان زنجان طی دو سال اخیر روند رشد اقتصادی بالای 3 درصد را تجربه کرده‌ است. در شاخص بهره‌وری اقتصادی در حوزه کارگری و کارفرمایی رتبه نخست کشور شدیم و امیدواریم این مسیر برای 1403 و 1404 نیز محقق شود.

محمدی با اشاره به اینکه جزو استان‌هایی هستیم که بالاترین میزان مشارکت اقتصادی را در کل کشور داشته است، گفت: استان در «نسبت اشتغال» دارای رتبه نخست بوده و در کاهش نرخ بیکاری نیز جزو استان‌های نخست بوده‌ایم. حتی در آمار تورمی کشور بر اساس آخرین امار منتشره مربوط به نرخ تورم، جزو دو استان دارای نرخ تورم پائین محسوب می‌شویم که موفقیت بزرگی است.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه استان زنجان در شرایط تحریمی، بالاترین میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در شش ماهه نخست سال داشته است، یاداور شد: زنجان جزو سه استان برتر در بهبود شرایط و محیط کسب و کار است. 

وی با بیان اینکه به نظر بنده یکی از راه‌های قضاوت در حوزه آمارهای اقتصادی، مقایسه شرایط استان با سایر استان‌ها و میانگین کشور است، یادآور شد: با تمامی این چالش‌ها رشد و توسعه اقتصادی کشور حاکی از «توان» اقتصادی است که مطمئنا نقش‌آفرینی فعالان عرصه تولید نقش بسزا و مهمی داشته و دارد.

 

وی اذعان کرد: خوشبختانه حضور مدیران توانمند در حوزه صنعت و اقتصاد سبب شده تا زنجان که در حدود 40 سال قبل، استان دارای کشاورزی سنتی محسوب می‌شد، استان «صنعتی» شناخته شود. نزدیک به 40 درصد از اقتصاد استان درگیر با مباحث حوزه صنعت است. در بخش کشاورزی، بسیار عقب بودیم اما در دو سال اخیر با مدیریت متخصصان در جهاد کشاورزی با تغییر ماهیت تولید محصولات کشاروزی مواجهیم و موضوع «بهره‌وری» در تولید محصولات کشاورزی را شاهدیم که در حال افزایش است.

محمدی تاکید کرد: انتظار داریم فعالان اقتصادی برتر و کارآفرینان برتر در جشنواره امتنان و نشان اقتصادی به فعالان عرصه کشاورزی نیز توجه ویژه‌ای شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر