logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۲
[ شناسه خبر : ۳۵۵۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
زنگ سواد رسانه‌ای؛

چهار بُعد چشم‌انداز سواد رسانه‌ای

چهار-بُعد-چشم‌انداز-سواد-رسانه‌ای
رشد روزافزون ابزارهای ارتباطی و قابلیت‌های جدیدی که این ابزارها با خود همراه دارند ابعاد سواد رسانه‌ای را گسترده‌تر و در عین حال پیچیده‌تر ساخته است به‌نحوی‌که فردی را می‌توان در زمینه رسانه باسواد تلقی کرد که نسبت به همه این ابزارها و آشنایی با کاربردهای آن توانمندی و مهارت لازم را داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» جهان امروز جهانی است که رسانه‌ها بیش از هر چیز دیگری به ذهنیت‌ها و افکار مردم شکل می‌دهند. در چنین جهانی که رسانه‌ها به‌عنوان بازیگران اصلی نقش ایفا می‌کنند و به‌عنوان ابزاری در اختیار همه مردم قرار گرفته‌اند، سواد رسانه که آشنایی با رسانه‌ها و نگاه انتقادی به آنهاست، اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. امروزه کسانی باسواد هستند که از نظر شناخت و کاربرد رایانه، اینترنت و دیگر فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی توانمند باشند. «اهمیت روزافزون سواد رسانه‌ای آن قدر است که یونسکو در اقدامات خود برای بسط سوادآموزی تنها به روش‌های سنتی سوادآموزی اکتفا نکرده است و از ضرورت توجه به سواد دیجیتالی، سواد رایانه‌ای، سواد اطلاعاتی و سواد آی.سی.تی سخن به میان آورده است.»

بیشتر بخوانید

در حقیقت می‌توان ادعا کرد که سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از توانمندی‌های رسانه‌ای و ابزاری است که فراگیری همه آنها در کنار نگاه انتقادی به رسانه‌ها فرد را در برابر رسانه در موضعی فعال قرار می‌دهد که می‌تواند بهترین بهره‌مندی را از رسانه‌ها داشته باشد. همچنین رشد روزافزون ابزارهای ارتباطی و قابلیت های جدیدی که این ابزارها با خود همراه دارند ابعاد سواد رسانه‌ای را گسترده‌تر و در عین حال پیچیده‌تر ساخته است به‌نحوی‌که فردی را می‌توان در زمینه رسانه باسواد تلقی کرد که نسبت به همه این ابزارها و آشنایی با کاربردهای آن توانمندی و مهارت لازم را داشته باشد. در ادامه به برخی از ابعاد سواد رسانه‌ای اشاره خواهیم کرد.

بعضی نویسندگان معتقدند سواد رسانه‌ای دارای چهار بعد اساسی است:بعد زیباشناسی،بعد اخلاقی،بعد شناختی،بعد عاطفی   

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر