logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۱
[ شناسه خبر : ۳۵۴۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
رئیس دانشگاه آزاد واحد هیدج:

۴۸ درصد ورودی دانشگاه‌ آزاد واحد هیدج بانوان هستند

۴۸-درصد-ورودی-دانشگاه‌-آزاد-واحد-هیدج-بانوان-هستند
رئیس دانشگاه آزاد واحد هیدج گفت: حدود ۴۸ درصد از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد هیدج، یعنی ۴۳۲ نفر از ۹۰۰ دانشجوی فعلی دختر هستند. این آمار به وضوح بیانگر حضور فعال بانوان در عرصه‌های علمی بوده و این موضوع از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با توجه فرا رسیدن چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی خبرنگار موج رسا گفتگویی را با مهدی صفاییان؛ رئیس دانشگاه آزاد واحد هیدج ترتیب داد که مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

موج رسا: به نظر شما ریشه‌های انقلاب اسلامی و علل و عوامل شکل‌گیری نهضت اسلامی چیست؟

صفاییان رئیس دانشگاه آزاد واحد هیدج: مطالعه آثار و نتايج انقلاب‌ها یکی از حوزه‌های مناقشه برانگيز جامعه‌شناسی انقـلاب است، به طوری كه بعضی از محافظه‌كاران ادعا می‌كنند كـه این انقلاب‌ها هيچ اثر مثبت و ارزشمندی ندارند، فقط روند عادی توسعه جامعه را برای مدتی متوقف كرده و به آن زيان می‌رسانند، بنابراين بايد از وقوع آنها جلوگيری كرد.

در مقابل اكثر انقلابيون ادعا می‌کنند كه وقوع این انقلاب‌ها می‌توانند دگرگونی‌های ريشه‌ای و اساسی در ساختارهای جامع به وجود آورده و جامعه مطلوبی جايگزين جامعه قبلی كنند. عده‌ای نيـز در بین اين طيف قرار گرفته و واقع‌بينانه‌تر درباره پيامدهای این انقلاب قضاوت می‌كننـد اين افراد كم و كيف دگرگونی‌های ايجاد شده به وسيله انقلاب‌ها را متغير دانسته و آن را از انقلابی بـه انقلاب ديگر متفاوت می‌دانند و به بررسی علل آن می‌پردازند.

با توجه به فرمایشات رهبری مهم‌ترین مشکل این کشور در گذشته، این بود که رژیم منحوس پهلوی وابسته به آمریکا و قبل از آن، وابسته به انگلیس بود، حکومت پهلوی، حکومت تحمیلی و کودتایی بود. با کودتا سر کار آمده بودند و از آراء مردم، عقاید مردم، دل‌بستگی‌های مردم، فرهنگ مردم، درخواست و اراده‌ آن‌ها هیچ نشانی نبود و وجود فساد و بی‌بندوباری که در این حکومت وجود داشت از عوامل مهم شکل‌گیری این انقلاب در ایران است.

موج رسا؛ به نظر شما اهداف اصلی و شعارهای انقلاب اسلامی چیست؟

صفاییان: هر انقلابی برای بيان خواسته‌های حقيقی و آرمانی خود از ابزارهای مختلفی چون اعلاميه، بيانيه، ديوارنوشته، قطعنامه و مانند آن بهره می‌گيرد. شعار را نيز می‌توان ابزاری برای بيان علايم، ويژگی‌ها و هدف‌ها و خواسته‌های سلبی و ايجابی انقلابيون دانست. 

انقلاب اسلامی ايران نيز دارای شعارهای زيادی است که حاوی ايدئولوژی انقلاب بوده و موضوعات مهمی از جمله چگونگی بسيج مردم و سرنگون کردن رژيم حاکم، ارزش‌ها و اهداف انقلاب، ديدگاه مردم و انقلابيون نسبت به جامعه آرمانی و چگونگی تحقق آن را منعکس می‌کنند.

يکی از مضامين مهمی که در شعارهای انقلاب اسلامی وجود دارد ارزش‌های جهاد و شهادت است، که در قالب مفاهيم مختلفی چون شهادت، جهاد، فداکاری، جانبازی و از جان گذشتگی آمده‌اند و کارکردهای مهمی را در فرآیند انقلاب اسلامی ايفا کرده‌اند. از جمله اين کارکردها می‌توان به زمينه‌سازی بسيج فراگير و آماده کردن مردم جهت فداکاری و جانبازی برای انقلاب اشاره کرد. 

این انقلاب، تنها انقلابی است که یک چلّه پرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر گذاشته و در برابر همه وسوسه‌هایی که غیرقابل مقاومت

به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است. 

انقلاب اسلامی ایران با شعار اصلی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی به پیروزی رسید و هدف اصلی آن از بین بردن وابستگی کشور به بیگانگان و تأمین حقوق ملت در چارچوب قوانین و ارزش‌های اسلامی بود.

ایمان به خدا وحدت ملت و رهبری قاطع امام خمینی (ره) از عوامل مؤثر در موفقیت انقلاب اسلامی بوده است.

موج رسا: به نظر شما عامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی ایران چیست؟ 

صفاییان: انقلاب اسلامی مردم ایران، قدرتمند اما مهربان و باگذشت و حتی مظلوم بوده است. 

در هیچ معرکه‌ای حتی با آمریکا و صدام، گلوله‌ اول را شلیک نکرده و در همه موارد، پس از حمله دشمن از خود دفاع کرده و البته ضربت متقابل را محکم فرود آورده است.

این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خونریز بوده و نه منفعل و مردد، با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردن‌کشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است.

 این جوانمردی و مروت انقلابی، این صداقت و صراحت و اقتدار، این دامنه عمل جهانی و منطقه‌ای در کنار مظلومان جهان، مایه سربلندی ایران و ایرانی است.

موج رسا؛ از نظر شما نقاط قوت‌های هویتی انقلاب اسلامی چه بوده است؟ 

صفاییان: از نقاط قوت انقلاب اسلامی می‌توان گفت انقلاب ایران بزرگترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است و همروی دین و دنیا در گفتمان انقلاب اسلامی ترکیب جمهوریت و اسلامیت با هدایت الهی و اندیشه بزرگ امام خمینی، شعارهای فرازمانی انقلاب اسلامی در گستره جهانی‌، مطابقت آرمان‌ها انقلاب آزادی، اخلاق، معنویت، اسـتقلال، عزت و عقلانیت با فطرت بشری، اتکاء به ظرفیت و توانایی‌های داخلی، توفیق انقلاب در طی کردن نسبی فاصله میان واقعیت‌ها و آرمان‌های انقلاب است.

موج رسا؛ به نظر شما قوت‌های علمی و فناورانه انقلاب اسلامی چیست؟

صفاییان: پیشروی در شتاب علمی دانش‌ها و فناوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، نانو، هوافضا و امثال آن، برجستگی محسوس در رشته‌های گوناگون مهندسی از جمله در صنایع دفاعی و همچنین درخشش در رشته‌های مهم و حساس پزشکی، بالاتر بودن استعداد علمی و تحقیقاتی ایرانیان از متوسـط جهانی میلیون‌ها از نقاط قوت علمی انقلاب اسلامی ایران است.

موج رسا؛ از نظر شما تهدیدهای بیرونی انقلاب اسلامی ایران چیست؟ 

صفاییان: انگیزه قوی دشمنان انقلاب برای تحریف و دروغ‌پـردازی در مورد وقایع و دستاوردهای گذشته و حال انقلاب، تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی، تهاجم فرهنگی و معنوی به جوانان، نوجوانان و حتی نونهالان از جمله تهدیدات بیرونی دشمن است.

در بعد تهدیدها، تجربه چهل سالگی انقلاب حاکی از انگیزه قوی دشمن بر ایجاد موانع در مسیر حرکت انقلاب اسلامی است که نباید از آن غافل شد. تهدیدها غالباً به فرصت بدیل گشته و دشمنان گرچه ایجادکننده تهدید بودند ولی در این رویارویی شکست خوردند.

ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی از میان همه ملت‌های زیر ستم، کمتر ملتی به انقلاب همت می‌گمارد و در میان ملت‌هایی که به پاخاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به جز تغییر حکومت‌ها، آرمان‌های انقلابی را حفظ کرده باشند. اما انقلاب پرشکوه ملت ایران که بزرگترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است.

موج رسا؛ دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه علم و دانشگاه چیست؟

صفاییان:  با پیروزی انقلاب اسلامی دوره جدیدی از رشد و شکوفایی در ایران اسلامی آغاز شد و به لطف خدا تا به امروز ادامه دارد. 

در عرصه آموزش عالی تعداد فارغ‌التحصیلان و تعداد دانشگاه‌های کشور رشد قابل توجهی داشته است. از بین تمامی دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی که با زحمات مرحوم حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی تأسیس پیدا کرد توانست بار بسیار بزرگی از آموزش عالی کشور را بر دوش بگیرد و سهم بسزایی در ارتقاء جایگاه علمی کشور داشته است.

در حال حاضر بیش از ۴۰۰ واحد دانشگاهی در اقصی نقاط کشور مشغول به فعالیت بوده و بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در حال حاضر مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی هستند. 

 موج رسا؛ انقلاب اسلامی برای زنان ایرانی از دیدگاه شما اثری داشته است؟

 صفاییان: بله یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه آموزش عالی رشد قابل توجه تعداد دانشجویان دختر و همچنین تعداد اساتید خانم است. 

اسلام با فراهم آوردن یک محیط امن و رعایت بالاترین اصول اخلاقی زمینه‌ساز حضور آنها در تمامی عرصه‌ها بوده است.

در جمهوری اسلامی ضمن اینکه هیچ‌گونه منعی برای حضور بانوان در فعالیت‌های علمی وجود ندارد، بلکه با رعایت اصل حجاب و حریم بین مرد و زن باعث امنیت فکری و روانی آنها شده تا شاهد بالندگی آنها در جامعه باشد.

موج رسا؛ در دانشگاه آزاد واحد هیدج چه تعداد خانم در قسمت‌های مختلف مشغول به کار هستند؟

صفاییان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد هیدج نیز از بدو تأسیس شاهد حضور بانوان چه در سطح کارکنان و چه در سطح اساتید و دانشجویان بوده است. در این واحد ۵ استادیار از ۱۸ استادیار واحد را بانوان تشکیل داده که در رشته‌های فنی و مهندسی، اقتصاد و معارف مشغول به تدریس هستند و همچنین قریب به ۴۰ درصد کارکنان واحد را بانوان تشکیل داده است.

 موج رسا؛ در این دانشگاه چند درصد دانشجویان دختر هستند؟ 

صفاییان: حدود ۴۸ درصد از دانشجویان این واحد یعنی حدود ۴۳۲ نفر از ۹۰۰ دانشجوی فعلی دختر هستند. این آمار به وضوح بیانگر حضور بانوان پا به پای آقایان است.

موج رسا: برکات بزرگ انقلاب اسلامی برای کشور ایران از نظر شما چه بوده است؟ 

صفاییان: انقلاب اسلامی به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار به شدت تحقیر شده و عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت، در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده ملّی را که جان‌مایه پیشرفت همه جانبه و حقیقی است در کانون مدیریت کشور وارد کرد، آنگاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه مدیریت کرد؛ روحیه و باور ما می‌توانیم را به همگان منتقل کرد، به برکت تحریم دشمنان، اتکاء به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ برکات بزرگ شد.

از برکات انقلاب اسلامی ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران است که حفاظت از مرزها را که آماج تهدید جدی دشمنان قرار گرفته بود ضمانت کرد و معجزه پیروزی در جنگ هشت ساله و شکست رژیم بعثی و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی و شرقی‌اش را پدید آورد.

انقلاب اسلامی موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی شد که تاکنون ثمرات بالنده آن روز به روز فراگیرتر می‌شود.

هزاران شرکت دانش‌بنیان، هزاران طرح زیرساختی و ضروری برای کشور در حوزه‌های عمران و حمل و نقل و صنعت و نیرو و معدن و سلامت و کشاورزی و آب و غیره، میلیون‌ها تحصیلکرده دانشگاهی یا در حال تحصیل، هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور، ده‌ها طرح بزرگ از قبیل چرخه سوخت هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، فناوری نانو، زیست فناوری و غیره با رتبه‌های نخستین در کل جهان، ۶۰ برابر شدن صادرات غیرنفتی، نزدیک به ده برابر شدن واحدهای صنعتی، ده‌ها برابر شدن صنایع از نظر کیفی، تبدیل صنعت مونتاژ به فناوری بومی، برجستگی محسوس در رشته‌های گوناگون مهندسی از جمله در صنایع دفاعی، درخشش در رشته‌های مهم و حساس پزشکی و جایگاه مرجعیت در آن و ده‌ها نمونه دیگر از پیشرفت، محصول آن روحیه و آن حضور و آن احساس جمعی است که انقلاب برای کشور به ارمغان آورد. ایران پیش از انقلاب، در تولید علم و فنّاوری صفر بود، در صنعت به جز مونتاژ و در علم به‌ جز ترجمه هنری نداشت.

اندکی تأمل و تفکر می‌توان فهمید انقلاب اسلامی چه خدمت بزرگی به بانوان و به بالندگی آنها کرده و زمینه‌ساز رشد و شکوفایی قشر عظیمی از مردمان این سرزمین که سالیان سال تحت ظلم و ستم بودند شده است که یادآور می‌شوم این تنها بخش بسیار کوچکی از واقعیت‌های بعد از انقلاب است و به جوانان اکیداً توصیه می‌شود که قبل از اینکه فریب تبلیغات پرزرق و برق و فریبنده غرب را بخورند تاریخ را مطالعه کنند تا بدانند ایران قبل از انقلاب در چه جایگاهی قرار داشته و بعد از انقلاب به کجا رسیده است. 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر