logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۴
[ شناسه خبر : ۳۴۷۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
آفت بی‌توجهی تاکستان‌های ابهر را تهدید می‌کند؛

باغات انگور ابهر در حصار مشکلات

باغات-انگور-ابهر-در-حصار-مشکلات
متأسفانه سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و کم شدن منابع آبی،‌ تغییرات اقلیمی و سرما زدگی، آفت زنجره مو، بیماری‌های پوسیدگی ریشه و بیماری‌های قارچی و ویروسی عملکرد باغات انگور بسیار کاهش داده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در شهرستان ابهر بیش از ۸ هزار ۵۰۰ هکتار باغ انگور وجود دارد که در حدود هزار و ۵۰۰ هکتار آن به روش ایستایی و داربستی است.

بیشتر بخوانید

متوسط تولید انگور شهرستان ۵.۶ تن در هکتار بوده و مقدار تولید انگور شهرستان بیش از ۴۷ هزار و ۶۰۰ تن است.

رعایت مواردی از جمله احداث باغات اصولی و داربستی، مدیریت بهینه تغذیه باغات با انجام آزمون خاک و برگ، مدیریت مصرف آب، استفاده از ارقام سازگار با منطقه، هرس به موقع سرشاخه‌های آلوده به آفت زنجره، مبارزه به موقع با آفت کرم خوشه‌خوار نقش بسيار مهمی در بهبود عملکرد باغات انگور خواهد داشت.

طرح فراز یا داربستی کردن باغات انگور به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در شهرستان در نظر گرفته شده است که اجرای آن موجب افزایش کیفیت محصول، مصرف بهینه آب، کنترل آفات و بیماری‌ها و افزایش درآمد بهره‌برداران می‌شود.  

تاکنون بیش از ۱۰ درصد باغ‌های انگور شهرستان به سیستم طرح فراز مجهز شده که امید است با حمایت‌های مسئولین و تخصیص اعتبار در این بخش شاهد افزایش اجرای این طرح در باغ‌های شهرستان باشیم.

پیگیر ارائه تسهیلات برای داربستی کردن باغات انگور هستیم

محمدمهدی برومندی در گفتگو با خبرنگار موج رسا گفت: خدا را شاکر و سپاسگزاریم که امروز در جمع تولید کنندگان عزیزمان در بخش کشاورزی و باغبانی به منت سفر پرخیر و برکت رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به استان زنجان در شهرستان ابهر هستیم، امروز بازدیدهای بسیار خوبی از واحدهای تولیدی و زنجیره‌های تولید و باارزش محصولات باغبانی داشتیم، ما حدود ۳۰۰ هزار هکتار باغ انگور در کشور داریم که حدود ۳.۵ میلیون تن محصول انگور تولید می‌شود و یکی از کشورهای بسیار مهم در تولید انگور در دنیا هستیم. 

وی افزود: با تلاش وزارت جهاد کشاورزی و برنامه‌هایی که مقام عالی وزارت دارند ما بایستی نفوذ دانش و استفاده از روش‌های نوین در تولید را به عرصه تولید و بسترهای تولید در کشور ببریم، مشخصاً در محصول انگور با توجه به اینکه روش داربستی شدن یا طرح فراز مجموعه عملیات‌های ما را در مراحل داشت و برداشت تسهیل می‌کند و موجب افزایش عملکرد می‌شود و در مقابله با آفات، بیماری‌ها همین‌طور سرما و تولید ارگانیک با این روش تسهیل می‌شود و عملا تولید ما نسبت به روش‌های سنتی حداقل سه برابر می‌شود و این به معیشت کشاورزان و همین‌طور به تولید کشور کمک می کند، لذا این پروژه به عنوان یک پروژه بسیار مهم در سطح کشور در برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

برومندی با بیان اینکه در استان زنجان هم ما حدود ۱۶ هزار هکتار باغات انگور داریم و یکی از استان‌های مهم تولید انگور کشور است حدود هزار و ۵۰۰ هکتار تا امروز توسط همکاران ما با تلاشی که صورت گرفته و سرمایه‌گذاری که خود باغداران عزیز انجام دادند این روش نوین در واقع عملیاتی و اجرایی شده است.

معاون امور باغبانی وزرات جهاد کشاورزی گفت: در قالب سفرهای رئیس جمهور محترم به استان زنجان و اساساً سفرهای استانی که به استان های مختلف رئیس‌جمهور دارند، این مسئله همیشه مورد توجه و مصوبات رئیس جمهور قرار دارد، در برنامه هفتم توسعه و همینطور در بودجه سنواتی که همه ساله در مجلس محترم لایحه دولت در واقع تصویب می‌شود به قانون بودجه تبدیل می‌شود و یک ردیف در واقع ایجاد شده که در قالب اصلاح و احیاء باغات و داربستی کردن باغات انگور کشور این تسهیلات در اختیار باغداران عزیز و بهره‌برداران قرار بگیرد.

وی در پاسخ به میزان تخصیص اعتبار برای کشاورزان در سالجاری گفت:میزان تخصیص اعتبار همه ساله متفات است اما حتماً این موضوع به عنوان یک مسئله مهم مورد توجه وزارتخانه بوده و امیدوار هستیم که سازمان برنامه و بودجه هم بتواند امسال تخصیص‌های لازم را با توجه به ردیف‌هایی که ایجاد شده به وزارتخانه اختصاص دهد.

وی در پایان با تاکید براینکه با تخصیص ردیف‌های بودجه حمایت از کشاورزان انجام می‌شود خاطر نشان کرد: امیدواریم به محض دریافت تخصیص در سازمان برنامه و بودجه بتوانیم این تسهیلات را در اختیار باغداران ابهری قرار دهیم.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر