logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۹
[ شناسه خبر : ۳۴۴۹۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

ماموریت‌های نهضت سوادآموزی باید متحول شود

ماموریت‌های-نهضت-سوادآموزی-باید-متحول-شود
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه باید ماموریت‌ها در نهضت سوادآموزی تغییر یابد گفت: در حال حاضر از گام اول باسوادی عبور می‌کنیم و بنابراین باید از روش‌های سنتی آموزش همانند خواندن، نوشتن و محاسبه کردن عبور کنیم و سراغ سواد‌های ۱۲ گانه مرسوم در دنیا برویم.

علی حیاتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، در سطح استان زنجان ۹۶.۱۶ درصد جمعیت در رنج سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، باسواد هستند اما اگر سرشماری جدیدی رخ می‌داد و در سال ۱۴۰۰ نیز اتفاق می‌افتاد قطعاً این عدد بالاتر می‌رفت.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه هر ساله تعدادی از سواد‌آموزان جذب کلاس‌های نهضت سواد‌آموزی استان می‌شوند، گفت: همین امر سبب می‌شود که نرخ بی‌سوادی پایین‌تر آید و نرخ باسوادی بالاتر رود.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر تقریبا ۸۴ درصد مردم استان باسواد هستند، افزود: چهار شهرستان استان شامل ابهر، خرمدره، زنجان و سلطانیه دارای بالاترین میانگین نرخ باسوادی و حتی کشور هستند و چهار شهرستان ماهنشان، ایجرود، خدابنده و طارم در رتبه پایین‌تر از میانگین قرار دارند.

ابهر رتبه برتر باسوادان در استان زنجان

وی با اشاره به اینکه باسوادترین شهرستان استان ابهر و کم سوادترین شهرستان ماهنشان است، گفت: محرومیت سبب پایین رسیدن سطح سوادآموزی در ماهنشان شده است و هر جا که بعد محرومیت بالا است نرخ بی‌سوادی نیز بالاتر است.

حیاتی با اشاره به اینکه دسترسی به امکانات تاثیر مستقیم بر نرخ سواد دارد، گفت: مناطق محروم هم به لحاظ منابع و امکانات مادی هم به لحاظ بعد مسافت نتونسته‌اند آموزش ببینند و از سویی دیگر خانم‌ها علاوه بر بحث محرومیت، در برخی از مناطق البته تعصبات حاکم در گذشته مانع عدالت آموزشی شده و درصد بی‌سوادی خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

وی با بیان اینکه همه ساله از طرف سازمان برای استان‌ها در سه دوره سواد آموزی، انتقال و تحکیم؛ حجم تعریف می‌شود گفت: در سال گذشته برای استان ۴ هزار و ۸۰۰ نفر حجم تعریف کرده بودند که باید در سه دوره تحت پوشش قرار می‌گرفتند که ۸۵ درصد توانستیم تحت پوشش قرار دهیم و با این وجود حدود 34 درصد قبولی داشتیم.

کمبود معلم نهضت سوادآموزی در زنجان

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه امسال برای استان ۳ تا ۶ هزار حجم تعریف شده است، است گفت: سال گذشته ۱۲۹ نفر آموزش دهنده فعال وجود داشت که امسال با پیگیری‌هایی که انجام شده ۵۰ نفر دیگر از افرادی که کد آن‌ها غیرفعال شده بود، دوباره فعال و به این افراد اضافه شدند.

وی اذعان کرد: این تعداد آموزش دهنده نهضت سوادآموزی کفاف نیاز استان را نمی‌دهد و پیگیر هستیم تا نیروی بیشتری برای آموزش جذب کنیم، تقریبا دو تا سه برابر این تعداد که حضور دارند نیازمند نیرو هستیم تا کل حجم را تحت پوشش قرار دهند. 

حیاتی با اشاره به اینکه که در سه منطقه ماهنشان، انگوران و افشار حتی یک نفر آموزش دهنده وجود نداشت، گفت: اما امسال در هر منطقه کد چهار یا پنج نفر فعال شده است.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکل از معلمان کمک گرفتیم، گفت: بخشی اعظمی از حجم مورد نیاز از طریق معلمین در مناطق محروم پر می‌شود.

حیاتی با اذعان به این نکته که هیچ روستا و منطقه‌ای در استان نیست که تاکنون در آن افراد کلا بی‌سواد مانده باشند، گفت: حتی در سطح استان هشت کلاس درس وجود دارد که فقط با یک نفر دانش‌آموز اداره می‌شود.

باید از روش‌های سنتی سوادآموزی عبور کرد

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا باید نهضتی که امام خمینی راحل برای سوادآموزی راه‌اندازی کرده‌اند باید با همان روش ادامه‌دار باشد یا اینکه با توجه به فضای موجود و مسائل روش‌های دیگر به کار گرفته شود؟ گفت: در حال حاضر از گام اول باسوادی عبور می‌کنیم، با این حال اگر مجددا آمارگیری رسمی انجام شود حدود ۹۷ درصد مردم استان باسواد هستند و این موضوع دارای دو استراتژی است، یکی اینکه ما از روش‌های سنتی آموزش همانند خواندن، نوشتن و محاسبه کردن عبور کنیم و سراغ سواد‌های ۱۲ گانه که در دنیا برای بزرگسالان که حتی برای آموزش‌های رسمی تعریف شده همانند سواد عاطفی، سواد رسانه‌ای، سواد اقتصادی، سواد‌سیاسی، سواد اجتماعی استفاده کنیم.

حیاتی با بیان اینکه هم‌اینکه تعریف سواد و بی‌سوادی عوض شده است، گفت: نهضت سواد‌آموزی نباید قطع شود و باید مسیر خود را ادامه دهد. چراکه به هر دلیلی تعدادی از افراد به دلیل مسائل خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی واقعا نیازمند آموزش خواندن و نوشتن نیز هستند. البته عده‌ای از این افراد آموزش‌ناپذیر و استثنایی هستند که توانایی یادگیری ندارند ولی شاید تعدادی از افراد باشند که بخاطر شرایطی که ذکر شد نتوانند ادامه تحصیل دهند.

وی بیان کرد: در خصوص آموزش بزرگسالان باید نظام جامع آموزش بزرگسالان در دل نهضت سوادآموزی تعریف شود.

حیاتی با اشاره به اینکه امروزه بر اساس سند تحول بنیادین شش ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی اخلاقی، ساحت تربیتی زیستی بدنی، ساحت تربیتی اقتصادی حرفه‌ای، ساحت تربیتی اجتماعی سیاسی وجود دارد، افزود: اگر فرض بگیریم مدیر مدرسه ساعتی از آموزش در کلاس را به این ۶ ساحت اختصاص دهد اولیا به این موضوع اعتراض خواهند کرد در صورتی که نمی‌دانند همه آموزش فقط علمی فناورانه و علمی و دانشی نیست که از کتاب‌ها به حافظه می‌سپاریم.

 

ماموریت‌های نهضت سوادآموزی باید متحول شود

حیاتی ادامه داد: دانش‌آموزان باید آموزش اخلاق، اقتصاد، مدیریت مالی، ارتباطات اجتماعی را نیز فرا بگیرند. هر جا آموزش و پرورش فرصت آموزش این موضوعات را ندارد به اعتقاد بنده این امور در کلاس‌های نهضت سوادآموزی تکمیل می‌شود و باید ماموریت‌ها تغییر یابد و افرادی که احساس ضعف در مهارت‌ها را دارند در هر سطح تحصیلی که باشند باید سواد‌ ۱۲ گانه را فرا بگیرند.

وی با اشاره به اینکه اولیا که دارای فرزند هستند و یا اینکه قصد فرزند دار شدن دارند، باید سواد تربیتی یاد بگیرند تصریح کرد: تحصیلات آکادمیک نمی‌تواند تایید کننده سواد تربیتی حیاتی باشد چراکه سواد تربیتی معقوله دیگری است و اولیا باید آن را بدانند. 

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه این نقیصه‌هایی در آموزش‌های رسمی وجود دارد و اما کجا باید جبران شود افزود: محل جبران در آموزش بزرگسالان و نهضت سوادآموزی است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون این که طرح نهضت سوادآموزی قطعا موفقیت داشته اما باید همین رویه همچنان ادامه‌دار باشد یا خیر؟ گفت: زمانی که نهضت سواد‌آموزی فعالیت خود را شروع کرد میانگین باسوادی در کشور حدود ۳۳ درصد بود که امروز به ۹۵ درصد رسیده  و رنج سنی خاصی نداشته و از ۱۰ سال به بالا را شامل می‌شود و استان ما نیز جز میانه‌های کشور است و این حاصل تلاش زحمات همه همکارانی است که خدمت کردند. با اینکه همین نهضت باید ادامه‌دار باشد اما باید ماموریت‌ها و تعریف‌های جدیدی که در دنیا در حال رخداد بوده و بر اساس سند تحول بنیادین و شش ساحت تربیتی جدید شکل گرفته، ادامه‌دار باشد.

نقش موثر مادران تحصیل کرده بر تربیت فرزندان

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه تحصیلات بانوان تا چه حد می‌تواند در زندگی همسرداری و پرورش فرزندان تاثیر گذار باشد؟ اذعان کرد: هر خانواده‌ای که توانسته فرزندان موفقی تربیت کند، والدین موفق فرهیخته داشته است. و از بین والدین مادران بر روی تربیت فرزندان اثرگذارتر هستند بنابراین مادران فرهیخته قطعا فرزندان فرهیخته تربیت می‌کنند.

وی ادامه داد: جمله معروفی از حضرت امام خمینی راحل وجود دارد که از دامن زن، مرد به معراج می‌رود؛ یعنی اولین عنصر تربیتی و اولین معلم انسان، مادر اوست. بنابراین اگر مادران باسوادی به ویژه با تعاریف جدیدی از سواد به عنوان سواد تربیتی وجود داشته باشد، قطعا فرزندان موفقی را در آینده تربیت خواهد کرد و تحویل جامعه خواهد داد.

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : م ] [ ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷ ]
باتشکر از زحمات همه مسولین
فرم ارسال نظر