logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۵
[ شناسه خبر : ۳۴۳۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
یادداشت؛

آغازی بر ایجاد انتظارات واهی توسط برخی نامتخصصان

آغازی-بر-ایجاد-انتظارات-واهی-توسط-برخی-نامتخصصان
اخیرا یکی از نمایندگان فعلی مجلس استان زنجان درخواست نامعقول جابه‌جایی برخی ادارات از مرکز استان به شهرستان‌ها را داشته است که این اقدام بیشتر شبیه شو تبلغاتی و ایجاد انتظارات واهی در مردم است!

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اخیرا یکی از نمایندگان فعلی مجلس استان زنجان که کاندید انتخابات در مجلس پیشرو نیز هست؛ در سفر وزیر اقتصاد به استان، درخواست‌های نامعلوقی داشت و بیشتر به نظر می‌رسید چیزی فراتر از یک شو تبلیغاتی برای خود نباشد.

بیشتر بخوانید

چراکه در شرایط سیاسی فعلی که هر روز یک قدم به انتخابات نزدیک می‌شویم هر یک از کاندید‌ها برای اینکه بیشتر در ذهن و فکر مردم نفود کنند و جلوه‌گیری بیشتری داشته باشند گاها مسائلی را مطرح می‌کنند که هیچ تخصصی در آن ندارند و صرفا مطرح می‌کنند که مثلا چیزی را گفته باشند بلکه شاید کلکشان بگیرد و چند رای بیشتر در انتخابات نصیبان شود!

این نماینده در جلسه با وزیر اقتصاد مطرح کرد که "۶۰ درصد صنعت استان در سه شهرستان استان مستقر است. هنر باید این باشد که هر شهرستان ظرفیت طبیعی را شناسایی کند رشد یابد و در کشور برند شود؛ سه شهرستان مذکور در حوزه صنعت خود را شناسانده است این درست نیست که ۶۰ درصد صنعت در این سه شهرستان باشد اما کل نظام مدیریتی در شهر زنجان مستقر باشد! جا دارد دست کم برخی معاونت‌ها در شهرستان‌ها مستقر شود.

وی اذعان کرد: اینکه شعار تمرکز زدایی بدهیم و ۶۰ درصد صنایع در یک گوشه استان و مدیریتشان در گوشه دیگر باشد معلوم است که ما پایبند به تمرکز زدایی نیستیم!"

طبق این اظهارات نماینده احتمال می‌رود در آینده‌ای که از نظر وی شاید چندان دور هم نباشد، مثلا اداره میراث فرهنگی استان به دلیل وجود گنبد سلطانیه در شهرستان سلطانیه مستقر شود یا به دلیل وجود غار کتله‌خور که در جهان بی‌نظیر است و در شهرستان خدابنده قرار دارد بهتر است اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بار و بندیل خود را ببندد و در خدابنده مستقر شود!

همین‌طور شهرستان طارم هندوستان ایران، دارنده بزرگترین باغات زیتون و یکی از تولیدکننده عمده زیتون در کشور است و اصلا زیتون را با نام طارم می‌شناسند پس بهترین مکان برای استقرار سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان طارم است! گویا نه باز هم اشتباه شد چراکه شهرستان ماهنشان با تولید سالانه ۱۶ هزار تن آبزی که زیر شاخه جهاد کشاورزی و شیلات است نیز می‌تواند مهد جهاد کشاورزی استان باشد؛ و یا اینکه شهرستان خدابنده استان زنجان یکی از تولیدکنندگان عمده گندم است که در تامین نیاز استان و کشور دستی بر آتش دارد و گویا برای استقرار مرکز جهاد کشاورزی استان می‌تواند منطقه مناسبی باشد!

از سویی دیگر شهرستان ماهنشان معدن‌خیزترین شهرستان استان زنجان است و حتی بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه در این شهرستان جای گرفته و سالانه میلیون‌ها تن مواد معدنی از این شهرستان برداشت و بعد از فراوری صادر می‌شود بنابراین صنعت استان بهتر است در شهرستان‌های صنعتی متمرکز شود و با این شرایط این اداره تفکیک شده و اداره معدن نیز در شهرستان ماهنشان مستقر شود.

خلاصه اینکه اگر با نظر نماینده باشد، باید کل مرکز تصمیم‌گیری در استان کن فیکون شود تا شاید نظر وی جلب شود و ایشان راضی از شرایط گردد!

اما این سوالات مطرح است چرا در چنین برهه حساس نزدیک به انتخابات این موضوع مطرح و در مردم انتظارات واهی ایجاد می‌شود؟

استان زنجان تا چه حد پهناور است که باید مرکز سیاسی آن بهم بریزد؟ زنجان مگر مرکز تصمیم‌گیری استان نیست چه لزومی دارد گه تفکیک و تمرکز زدایی سازمان‌ها مطرح شود؟ اگر طبق گفته نماینده عمل شود باید مرکز سیاسی و تصمیم‌گیری کشور که تهران است منفک شود و هر وزارت در یک استان مستقر شود اما آیا این ممکن است!

 این مطالبه نماینده هدفی جز ایجاد دوگانگی و جو روانی منفی در جامعه و تنش بین شهرستان‌های استان نتیجه و ثمر دیگری یقینا نخواهد داشت. القای این نکته که در حق مردم شهرستان‌های استان زنجان ظلم شده که دلیل آن نیز مرکز استان است باعث ایجاد یک نگرش منفی نسبت به مرکز استان از سوی شهرستان‌ها و در نهایت مشکلات دیگر ناشی از آن خواهد شد.

اما براستی تفکرات آقای نماینده آن هم پس از تاکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ وحدت و جلوگیری از دو‌گانگی چه معنایی دارد؟

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر