logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۸
[ شناسه خبر : ۳۴۳۰۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

بازار شب یلدا رصد می‌شود

بازار-شب-یلدا-رصد-می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: به حد کفایت میوه در بازار موجود بوده و تامین کننده نیاز استان برای شب یلدا است و تیم‌های بازرسی در خصوص قیمت‌ها نظارت خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل پاییز و فرارسیدن شب یلدا، افزایش تقاضا برای خرید میوه‌های یلدایی مانند انار، هندوانه، خرما و کالاهایی مانند خشکبار، میوه و شیرینی قیمت این محصولات با رشد قیمت و بعضاً غیرمتعارف مواجه می‌شود. گاها کمبودمیوه و برخی اوقات نیز نبود نظارت درست به افزایش نامتعارف قیمت‌ها دامن می‌زند. 

بیشتر بخوانید

با اینحال در طول روز‌های گذشته، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی از آغاز طرح تشدید نظارت بر بازار ویژه شب یلدا خبر داد که تا شب یلدا هم ادامه دارد.

تخلفات بازار شب یلدا به ۱۲۴ اطلاع‌رسانی شود

مسعود امراللهی با اشاره به اینکه این طرح در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشور اجرا می‌شود، یادآور شد: به استناد تفاهمنامه منعقد شده بین وزارت جهاد کشاورزی و اتاق اصناف کشور، در شبکه عمده‌فروشی بازرسان وزارت جهاد کشاورزی و در شبکه خرده‌فروشی بازرسان اصناف، نظارت در این طرح را انجام می‌دهند.

به گفته مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، در این طرح میوه، محصولات پروتئینی و آجیل مورد نظارت و بازرسی قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: شهروندان می‌توانند درصورت مشاهده تخلف شکایت خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کرده تا پس از ثبت گزارش بازرسان ما به آن رسیدگی کنند.

مشکلی از بابت تامین میوه شب یلدا نیست

با این وجود در خصوص تامین میوه شب یلدا در استان زنجان نیز عبدالله اسماعیلیان در گفتگو با خبرنگار «موج رسا» اظهار داشت: از بابت تامین میوه شب یلدا پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان وارد عمل شد به طوری که سیب و انار به اندازه کافی تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه میوه تامین شده توسط پایانه صادرات محصولات کشاورزی بیشتر از نیاز استان است، گفت: قریب به ۱۴۰ تن انار و حدود یک هزار تن سیب تامین شده است.

مدیر عامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه کیوی و پرتغال فعلا توسط پایانه صادرات تامین نشده است، گفت: در صورتی که برنامه‌ای توسط سازمان جهاد کشاورزی ابلاغ شود در این زمینه نیز پایانه صادرات ورود خواهد کرد و تامین میوه را انجام خواهد داد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی تامین کننده میوه شب یلدا در استان است و با این حال هیچ مشکلی ازبابت تامین میوه شب یلدا در استان نیست.

اسماعیلیان با اشاره به اینکه قیمت میوه شب یلدا بر اساس قیمت بازار است، اذعان کرد: هر میزان میوه‌ای که عرضه شود قیمت ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار خواهد بود.

وی با بیان اینکه تامین میوه شب عید را نیز پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان انجام خواهد داد؛ گفت: سیب تامین شده و برای تامین پرتقال نیز رایزنی‌ها انجام خواهد شد.

نظارت بر بازار شب یلدا

روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این باره به موج‌رسا گفت: به حد کفایت میوه در بازار موجود است و تیم‌های بازرسی در خصوص قیمت‌ها نظارت خواهند داشت.

وی افزود: میوه به اندازه نیاز استان توسط بخش خصوصی ذخیره‌سازی شده و مشکلی از بابت تامین نیست.

ادامه رصد بازار یلدا تا ۳۰ آذر ماه

رضا مظفری، مدیرکل تعزیرات حکومتی زنجان نیز گفت: طرح نظارتی ویژه بازار شب یلدا با هدف نظارت بر بازار میوه، آجیل، شیرینی، خشکبار و گوشت در گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی تا ۳۰ آذر ماه اجرا می‌شود. 

 وی اظهار کرد: در راستای رسیدگی سریع و بدون اغماض با گران‌فروشان و افراد سودجو، شعب ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های ورودی در تعزیرات حکومتی استان زنجان راه‌اندازی شده‌ است.

وی بیان کرد: هر واحد صنفی متخلف که قیمت‌ها و مقررات صنفی را رعایت نکند، شناسایی و پیگرد قانونی می‌شود.

مظفری ادامه داد: بازرسان تعزیرات با حضور در بازارهای میوه و تره‌بار بر روند عرضه میوه شب یلدا نظارت و آنها را پایش می‌کنند و صدور فاکتور در مبدأ را رصد می‌کنند.

قیمت آجیل در استان زنجان 15 تا 20 درصد پایین تر از ایام عید ابلاغ شده است

معاون بازرسی و نظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار داشت: طرح رصد بازار شب یلدا در استان زنجان با حضور بازرسین با محوریت نظارت بر قنادی های و آجیل فروشان در سطح استان در حال اجراست.

 اسماعیل مسلمی عنوان کرد: اجرای طرح رصد بازار شب یلدا در استان از 22 آذر ماه آغاز شده و تا پایان روز 30 آذر ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه طبق اجرای قانون انتزاع نظارت بر میوه بر عهده جهاد کشاورزی است افزود: در قالب اجرای این طرح بازرسین اداره کل صمت استان به همراه نمایندگان سایر دستگاه‌های اداری در واحدهای صنفی با محوریت قنادی‌ها و آجیل فروشان حضور یافته و با تخلفات احتمالی برخورد می‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با هماهنگی صورت گرفته با اتحادیه قنادان، قنادی ها مکلف به خالص فروشی شیرینی بوده به طوریکه بنا به درخواست خریدار، شیرینی با جعبه یا بدون جعبه تحویل گردد.

معاون بازرسی و نظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان یادآور شد: قیمت آجیل نیز به قیمت متعارف از سوی اتحادیه ابلاغ گردیده است که صنوف مکلف به اجرای آن است.

وی اظهار داشت: هم اکنون قیمت آجیل در استان 15 تا 20 درصد پایین تر از ایام عید ابلاغ شده است.

مسلمی خاطر نشان ساخت: همشهریان می‌توانند علاوه بر دریافت فاکتور، در صورت مشاهده هر گونه تخلف از قبیل گرانفروشی، کم‌فروشی و .... مراتب را به سامانه تلفنی 124 و یا سامانه پیامکی 3000700124 گزارش دهند تا رسیدگی لازم در این خصوص صورت گیرد.

اصغر عزیزی نیز در گفتگو با «موج رسا» از افزایش نظارت‌ها و تشدید بازرسی‌ها بر اقلام پرمصرف در آستانه شب یلدا در سراسر شهرستان ابهر خبر داد و گفت: باتوجه به درپیش بودن شب یلدا و افزایش تقاضای عمومی جهت خرید اقلام کالاهای پرمصرف، طرح نظارتی ویژه شب یلدا از ابتدای آذرماه جاری آغاز و تا ۳۰ آذر ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در این گروه‌های بازرسی علاوه بر بازرسان این اداره کل بازرسان سایر ارگان‌های مرتبط متشکل از ادارات تعزیرات حکومتی، صمت، جهاد، اتاق اصناف، بهداشت، دامپزشکی حضور پررنگ در سطح عرضه دارند.

عزیزی با اشاره به رصد و پایش قیمت تمامی اقلام به صورت روزانه تشریح کرد: اولویت نظارت‌ها بر کالاهای پرمصرف نظیر آجیل، تنقلات، شیرینی و شکلات، میوه و هندوانه و بازرسی از میادین میوه و تره‌بار و واحدهای خرده‌فروشی در مراکز اصلی شهرهای استان مبنی بر رعایت ضرایب سود مجاز و نصب قیمت کالا در دستور کار این اداره قرار دارد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ابهر گفت: در طول اجرای این طرح رسیدگی به شکایات و گزارشات مردمی و پاسخگویی به آنها از طریق سامانه تلفنی ۱۲۴ در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اولویت قرار دارد تا از هرگونه اجحاف در حق مردم جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر