logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۴
[ شناسه خبر : ۳۴۲۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
امام جمعه زرین‌آباد:

مصرف‌گرایی، صفت بارز اکثر خانواده‌ها شده‌ است

مصرف‌گرایی،-صفت-بارز-اکثر-خانواده‌ها-شده‌-است
امام جمعه زرین‌آباد با بیان اینکه امروزه خانواده به نوع هسته‌ای که متشکل از زن و شوهر و فرزندان است، تبدیل شده است و روابط خویشاوندی چندان در آن اهمیت ندارد گفت: مصرف‌گرایی، صفت بارز اکثر خانواده‌ها شده‌ است.

حجت‌الاسلام محمد زرینه در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه امروز خانواده با فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی روبه‌رو است، اظهار داشت: امروزه مسائل مختلف مانند رشد تکنولوژی‌ها، تغییرات در مناسبات خانوادگی، جهانی شدن و رشد و گسترش فضای مجازی بر این نهاد تاثیراتی داشته که سبب شده شاهد تغییر و تحولاتی در آن باشیم.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به اینکه در گذشته خانواده از نوع گسترده بوده و شاید سه نسل در کنار هم زندگی می‌کردند، ادامه داد: علاوه بر این خانواده به عنوان یک واحد اجتماعی و اقتصادی قلمداد می‌شد که هم خود تولید کننده و هم مصرف کننده بود در حالی‌که امروزه خانواده به نوع هسته‌ای که متشکل از زن و شوهر و فرزندان است، تبدیل شده است و روابط خویشاوندی چندان در آن اهمیت ندارد و مصرف‌گرایی، صفت بارز اکثر خانواده‌ها شده‌ است.

امام جمعه زرین‌آباد با بیان اینکه در گذشته تصمیم‌گیری نهایی بر عهده پدر خانواده بود و اعمال قدرت به صورت یک طرفه از سوی پدر انجام می‌شد و زنان در این فضا با داشتن نقش مهم تربیت فرزندان و همچنین با داشتن فرزندان دارای نوعی از قدرت می‌شدند، تصریح کرد: در حالی که امروزه حرکتی نسبی به سمت مشارکت اعضا در تصمیم‌سازی، حرکت به سمت انجام وظایف با حقوق و تکالیف، حرکت به سمت توزیع قدرت و مرکزیت زدایی از قدرت پدر به نفع سایر اعضا صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام زرینه ادامه داد: از پیامدهای منفی آن می‌توان به مواردی نظیر کاهش روابط خویشاوندی، دخالت‌های گروه دوستان، بحران هویت، سرخوردگی، افسردگی، به تاخیر افتادن فرزندآوری، کاهش کیفیت تربیت فرزندان، افزایش سن سالمندان، افزایش سن ازدواج و کاسته شدن از برخی ارزش‌های دینی اشاره کرد.

وی به مهریه و مسائل آن هم اشاره کرد و گفت: بهترين مهريه، سبك‌ترين آن است.

امام جمعه زرین آباد با بیان اینکه در مهريه‌هاي زنان، زياده‌روي نكنيد؛ چرا كه زنان، در واقع، باران خداوند سبحان‌اند، ادامه داد: همچنين سنگيني مهريه، موجب كينه و دشمني خانوادگي معرفي شده است.

وی با اشاره به اینکه هر چند روايات اسلامي، به خانواده‌ها تأكيد كرده‌اند كه هنگام بلوغ فرزندان، زمينه ازدواج آنها را فراهم كنند و به جوانان نيز توصيه كرده‌اند كه براي حفظ پاك دامني خود هرچه زودتر ازدواج نمايند، تصریح کرد: اما پيشوايان ما، ازدواج كودكان را چنان كه در برخي از اقوام رسم بوده مصلحت نمي‌دانند. از اين رو، طبق نقل مرحوم كليني، امام(ع) در پاسخ به پرسش هشام بن حكم درباره اين موضوع، فرمود: اذا زوجوا و هم صغارلم يكادوا يتألفوا، چنانچه آنها را در خردسالي به ازدواج هم درآوريد، به سختي ممكن است انس و الفتي ميان آنها برقرار شود.

حجت‌الاسلام زرینه با بیان اینکه اين سخن مي‌تواند به اين مفهوم باشد كه ازدواج پيش از رشد عقلي زوجين، آفت تحكيم خانواده است و ممكن است به جدايي بينجامد، ادامه داد: از اين رو، برخي از پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه طلاق، در جواناني كه زير نوزده سالگي ازدواج كرده‌اند، بيشتر از جواناني است كه پس از آن ازدواج كرده‌اند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر