logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۶
[ شناسه خبر : ۳۴۱۰۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
وزیر اقتصاد:

بازار ارز در کشور به ثبات رسیده است+عکس

بازار-ارز-در-کشور-به-ثبات-رسیده-است+عکس
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مجموعه اقدامات دولت سیزدهم در سال‌جاری موجب شد ثباتی در بازار ارز شکل بگیرد، گفت: با ادامه تدابیر بانک مرکزی و همکاری دستگاه‌های متولی همین روند تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج‌رسا» احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی ۱۶ آذر ماه در سفر خود به استان زنجان، به دعوت دانشجویان در دانشگاه پیام نور زنجان در جمع دانشجویان زنجانی قرار گرفت و پاسخگوی سوالات متعدد دانشجویان استان شد.

بیشتر بخوانید

گویا تمام ذهن‌ها آماده شده بود تا هر یک سوالی را از وزیر اقتصاد بپرسد، اغلب سوالات نیز پیرامون مسائل اقتصادی بود. 

تب و تاب بالایی بین دانشجویان شکل گرفته بود و همگی منتظر رسیدن نوبتشان برای طرح سوال و پاسخ وزیر اقتصاد بودند.

البته ناگفته نماند هماهنگی برای حضور وزیر اقتصاد در بین دانشجویان کاری بس دشوار بود، چراکه ابتدا خبر سفر وزیر اقتصاد به زنجان در روز ۱۵ آذر اعلام و در نهایت بعد چند ساعت سفر وی کنسل است، اما بعد از گذشت چند ساعت گویا هماهنگی‌ها انجام و در نهایت دوباره حضور ایشان در استان اطلاع‌رسانی شد، انگار حضور در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور نیز در سین برنامه‌ها قرار گرفت و اندکی خیال دانشجویان از این بابت آسوده شد.

بالاخره بعد از چند ساعت از حضور وزیر در استان زنجان تقریبا ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه وزیر وارد دانشگاه پیام نور شد و با استقبال دانشجویان مواجه گشت.

در این پرسش و پاسخ دانشجویی سوالات متعددی مطرح شد یکی از دانشجویان در مورد سهم اقتصاد دیجیتال با توجه به اقدامات جهانی در این مسیر و اقتصاد در برنامه هفتم کشور و اینکه برای رونق این اقتصاد چه برنامه‌ای در کشور هست پرسید؟

دانشجوی دیگری در مورد اینکه مبنای ‌افزایش مالیات از مؤدیان چه بوده و نظر وزیر در مورد حواشی افزایش مالیات در کشور چیست سوال کرد؟

سئوال نماینده متقاضیان مسکن ملی در مورد بالا بودن میزان رقم مالیات و ارزش افزوده در سهم مسکن بود. 

دانشجوی دیگری با طرح سئوالی در مورد حضور ایران در جبهه‌های مقاومت و همراهی با کشورهای منطقه و جای خالی کشور در بازار این کشورها سهم ایران در این بازارها را جویا شد.

 دانشجوی دیگری در مورد وضعیت بانک‌های خصوصی کشور و ضرورت ساماندهی آن جویا شد و پرسید که چرا موسسات مالی منحل شدند؟

وزیر اقتصاد با حوصله و یک به یک پاسخگوی سوال دانشجویان شد.

وی با بیان اینکه جهش نرخ ارز بر افزایش قیمت‌ها تاثیر گذار است، اضافه کرد: مسئله نرخ ارز برای دولت سیزدهم که نگران تورم است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: از طرفی رهبری امسال را سال مهار تورم و رشد تولید اعلام کرده‌اند که در این خصوص کلیدی ترین موضوع، کنترل کوتاه مدت و ارائه مدل نرخ ارزی است.

خاندوزی با بیان اینکه دولت در این زمینه تلاش کرده هر عامل اثر گذار از قبیل نقدینگی که جهش‌های تورمی را رقم بزند مهار کند، افزود: در زمان حاضر نقدینگی کشور به نحو بسیار جدی کنترل شده و بسیاری از فعالان اقتصادی از سیاست‌های انقباضی در حوزه نقدینگی ناراضی بوده و می‌گویند برای ما محدودیت ایجاد شده است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه مجموعه اقدامات مدیریتی کوتاه جامعه، مسائل، انتظارات روانی آن بسرعت تاثیر گذار است، گفت: سیاست‌های منطقه‌ای دولت به ویژه با همپیمانان و اتخاذ تدابیر لازم داخلی، گشایش‌هایی را در نرخ ارز ایجاد کرده است.

وزیر اقتصاد در خصوص موضوع افزایش قیمت انرژی هم تاکید کرد: دولت با اینکه بخواهد از طریق سیاست‌های قیمتی موضوع انرژی را حل و فصل کند مخالف است و چنین دستور کاری هم ندارد.

به گفته وی، در این خصوص و برای برنامه هفتم توسعه، متنی هم در مجلس شورای اسلامی مصوب شده، که به نگاه دولت نزدیک‌تر است.

خاندوی افزود: بنابراین در طول برنامه پنج ساله تلاش خواهیم کرد با ترکیبی از ابزارها و سیاست‌های غیر قیمتی مساله انرژی کشور را حل و فصل کنیم تا دوباره منجر به تورم بالای جامعه نشود.

این مسئول در خصوص فاصله حقوق‌ها هم گفت: آمارها نشان می‌دهد درآمد سرانه مردم ایران از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ مستمرا نسبت به دهه ۹۰ که بالاترین آن محسوب می‌شد، کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه وقتی رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، چهار درصد افزایش پیدا کرد و قدری وضعیت بهبود سرانه را نشان داد، افزود: با وجود این اقدامات و کمک به محرومین جامعه اینکه بگوییم وضعیت مردم نسبت به سال ۹۰ بهبود یافته هنوز فاصله زیادی داریم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه هم اکنون سخت گیری‌های کم سابقه‌ای در حوزه بانکی و اعطای تسهیلات در حال انجام است، ادامه داد: با نظارت‌های بانک مرکزی تخلفات جزیی بیش ۱۰ بانک شناسایی و بدنبال آن پرونده تخلفاتی تشکیل شده که در هیات انتظامی در حال رسیدگی و ابلاغ جریمه‌ها هستند.

خاندوزی گریزی هم به موضوع مالیات بودجه سال آینده همچنین هجمه رسانه‌ای نیز اشاره و اظهار کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده کمتر از ۲ سال گذشته خواهد بود و در این میان بخشی از درآمد مالیاتی واقعی نیست و درآمدهای اسمی را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: واقعیت اینکه ترسی که جمعی در حال القای آن هستند مبنی بر اینکه سال آینده فشار سنگین مالیاتی در کشور رخ خواهد داد، درست نیست.

این عضو کابینه دولت یادآور شد: در این مورد موضوع اصلا افزایش دریافت مالیات از مودیان نیست بلکه با توجه به اتصال سامانه‌ها، راه‌های فرار مالیاتی بسته شده و درآمد مالیاتی افزایش خواهد یافت.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: مجموعه اقدامات دولت سیزدهم در سال‌جاری موجب شد ثباتی در بازار ارز شکل بگیرد که با ادامه تدابیر بانک مرکزی و همکاری دستگاه‌های متولی همین روند تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر