logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۷
[ شناسه خبر : ۳۴۰۵۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
پیگیری حل مشکلات روغن نباتی جهان در سطوح بالا رده کشوری؛

دولت رئیسی در مبارزه با فساد، گردن کلفت‌ها را پای میز محاکمه می‌آورد

دولت-رئیسی-در-مبارزه-با-فساد،-گردن-کلفت‌ها-را-پای-میز-محاکمه-می‌آورد
مشکل روغن نباتی جهان در سطح بالای کشور در حال حل شدن است و این نظام گردن کلفت‌ها را پای میز مذاکره آورده و اجازه نمی‌دهد بیت‌المال از بین برود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» مشکلات روغن نباتی جهان سال‌هاست که آغاز شده و تاکنون پایان نگرفته است با اینکه بارها اخبار خوشایندی از پیگیری حل مشکلات بوده اما وضعیت آشفته این شرکت بهبود نیافته، با اینکه بارها وعده از سرگیری فعالیت جهان با ظرفیت بالا داده شده اما این وعده‌ها سرابی بیش نبوده است البته آن‌طور که گفته می‌شود، مهم‌ترین دلیل این مسئله نیز عدم تمکین مالک این کارخانه برمی‌گردد که جهان را در زنجان به خاک سیاه نشانده و علاوه بر اینکه سد تولید در کشور شده ضرر و زیان هنگفتی را در این بخش به کشور تحمیل کرده بلکه کارگران را نیز از کار بیکار و چرخ زندگی این‌ کارگران را که با کارگری در این کارخانه روزگار می‌گذراندند پنچر کرده است.

بیشتر بخوانید

از سویی دیر یک کارخانه با ظرفیت تولید بالایی که دارد به خواب سرد رفته و تولیدی ندارد و آنچه که در رسانه‌ها نیز کار شده این کارخانه تنها با ۲۰ درصد ظرفیت کار کرده و در واژه‌ای بهتر رسما تعطیل شده است.

مشکل جهان مدیریتی است

ناصر فغفوری، رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود: کارخانه روغن نباتی جهان هم‌اکنون با ۱۰ درصد ظرفیت خود، روزانه ۲۰ تن تولید دارد که این میزان باید به بیش از ۲۰۰ تن برسد.

وی با تاکید بر سیاست عزم جدی استان، مبنی بر افزایش تولید با ظرفیت اسمی روغن جهان، افزوده بود: شرکت روغن نباتی جهان باید با برنامه افزایش تولید همراهی کند.  

وی گفته بود: تلاش می‌شود واحد‌هایی مانند روغن نباتی جهان که کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند، در حد نام و ظرفیت اسمی خود کار کنند و این درحالی است که میزان تولید روغن نباتی جهان حدود ۱۰ درصد ظرفیت آن است.

فغفوری تاکید کرده بود: روغن نباتی جهان باید تلاش کند به جای تولید ۱۵ تا ۲۰ تن در روز، تولید خود را به حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن برساند.

رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، اذعان کرده بود: اگر تولید این شرکت افزایش یابد به یقین اشتغال خوبی از منابع و سرمایه‌های موجود در پی خواهد داشت.

فغفوری با اشاره به مشکلات روغن نباتی جهان که باعث بروز موانعی بر سرراه تولیدات آن با ظرفیت اسمی شده است گفته بود: یکی از مشکلات بحث مدیریت آن است، اگرچه در یک سال اخیر، متفاوت با سال‌های گذشته عمل کرده است و در زمانی که کشور با کمبود روغن مواجه بود، با کمک شرکت روغن نباتی جهان، روغن مورد نیاز استان تامین شد و با وجود کمبود روغن، نبود روغن احساس نشد.

وی با بیان اینکه درصد خیلی پایینی سهامدار شرکت روغن نباتی جهان هستند، بیان کرده بود: قطعا با ثبت آخرین تغییرات اساسنامه‌ای و حل مشکل مربوطه، می‌توانند از طریق سامانه جامع تجارت، تامین روغن کنند.

 

ضرورت افزایش ظرفیت تولید روغن جهان

با این وجود محسن افشارچی، استاندار زنجان آذرماه ۱۴۰۰ در یکی از جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید زنجان، اذعان کرده بود: حل مشکلات اقتصادی و راه‌اندازی واحدهای نیمه کاره از مهمترین برنامه‌های استان است که ضروری است بانک‌ها با نگاه مثبت مشکلات این واحدها را حل کنند.

وی برضرورت تعیین تکلیف افزایش ظرفیت تولید روغن نباتی جهان تاکید کرده و گفته بود: هر چه قانونی است باید در مورد روغن نباتی جهان انجام شده و سهمیه روغن نیز بر اساس قانون به این کارخانه تعلق یابد.

اجازه نمی‌دهیم تولید در کشور دچار وقفه شود

با این شرایط پیگیری‌های متعددی توسط برخی از مسئولان امر استانی در طول سال‌های گذشته برای حل مشکلات و به رونق افتادن جهان انجام شد، اما این بار ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور کشورمان وارد عمل شدند، ۲۷ آبان ۱۴۰۰ "آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی از کارخانه روغن نباتی جهان بازدید کرد و گفت: خط تولید این کارخانه تقریبا تعطیل است و کند کار می‌کند و فقط ظاهرا سرپا نگه داشته شده است.

رئیس جمهور افزود: من به خوبی کارخانه روغن نباتی جهان را می‌شناسم قبلا وقتی به این کارخانه آمده بودم به استاندار(وقت) گفتم این کارخانه را راه بیاندازید و در مدت کوتاهی راه اندازی شد.

دکتر رئیسی با اشاره به شباهت مشکلات این کارخانه با مجموعه کیوان در همدان گفت: کارگران با لباس های کارگری معطل ایستاده‌اند و آماده کار هستند، خط تولید هم آماده است، اما اقدام نمی‌کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما اجازه نمی‌دهیم تولید در این کشور دچار وقفه شود، باید کارخانه روغن نباتی جهان با تمام ظرفیت کار کند.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه کسی که کارخانه روغن نباتی جهان را در اختیار دارد تعدادی دیگر از این کارخانه‌ها را هم در کشور در اختیار گرفته است، خطاب به مدیرداخلی کارخانه خاطر نشان کرد: به کسی که این کارخانه را در اختیار دارد بگویید نمی‌تواند فقط به شکل اسمی و با ظاهرسازی کارخانه را اداره کند.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های کشور تصریح کرد: از نظر حقوقی این واحد با مشکلات زیادی در واگذاری و ادامه فعالیت روبرو است و این معطل ماندن قابل تعقیب و پیگیری است.

آیت الله رئیسی با تاکید به مدیران استانی مبنی بر پیگیری بازگشایی واقعی کارخانه روغن نباتی جهان و استفاده حداکثری از توان کارگران آن، گفت: شرط واگذاری کارخانه‌ها و واحد‌های اقتصادی و صنعتی باید تولید و اشتغال کارگران باشد. این ظاهر‌سازی‌ها نمی‌تواند ثروت‌های بزرگ کشور را معطل کند. الان باید ۸۰۰ کارگر اینجا باشند نه اینکه با ۸۰ کارگر ظاهر سازی کنند.

رئیس جمهور همچنین از وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار و دادستان زنجان خواست راه‌اندازی این کارخانه با جدیت دنبال شود."

با تمام این‌ها خبرهای موجود در طول هفته‌های گذشته حاکی از این است که مشکلات جهان در سطح بالای کشوری در حال حل شدن می‌باشد.

 

نظام گردن کلفت‌ها را پای میز مذاکره می‌اورد

به طوری که محسن افشارچی استاندار زنجان به خبرنگار موج‌رسا گفت: مشکل روغن نباتی جهان در سطح بالای کشور در حال حل شدن است و این نظام گردن کلفت‌ها را پای میز محاکمه آورده و اجازه نمی‌دهد بیت‌المال از بین برود.

وی افزود: برخی از دارایی‌های مالک این کارخانه در چهار استان همدان، زنجان، قزوین و البرز به مزایده گذاشته شده است.

مسیر حل مشکلات روغن نباتی جهان مشخص شده است

مجید گلشنی، مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا؛ با اشاره به اینکه مشکلات روغن نباتی جهان پیچیده است چراکه خود سرمایه‌گذار و مالک مجموعه مشکلاتی را ایجاد کرده است که صرفا با مسائدت و کمک‌های دولتی قابل حل نیست، گفت: برای حل مشکلات این کارخانه باید در سطح بالاتری تصمیم‌گیری شود تا مشخص گردد که چه واحد‌هایی آغاز به فعالیت کنند و کدام واحد‌ها باید به فروش برسند، فروش باید چگونه انجام شود و به چه مجموعه‌هایی باید واگذاری انجام شود.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: خوشبختانه مسیر حل مشکلات روغن نباتی جهان مشخص شده و اینکه باید به کدام سمت و سو برود، مشخص شده است.

زهرا بیات

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : رضوی ] [ ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵ ]
زارت. دولت شیادان بی سواد
فرم ارسال نظر