logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۶
[ شناسه خبر : ۳۴۰۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیر گروه تاریخ تمدن و ملل اسلامی دانشگاه زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

میرزا کوچک خان جنگلی نماد استکبارستیزی ایرانیان است

میرزا-کوچک-خان-جنگلی-نماد-استکبارستیزی-ایرانیان-است
مدیر گروه تاریخ تمدن و ملل اسلامی دانشگاه زنجان با بیان اینکه نهضت اسلامی جنگل اوج مخالفت و نفرت ملت مسلمان و مبارز ایران را از بی‌کفایتی شاهان فاسد بود گفت: میرزا کوچک خان جنگلی نماد استکبارستیزی ایرانیان است.

محمد جعفر اشکواری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه درباره نهضت جنگلی‌ها نهضتی که با نام میرزا کوچک خان جنگلی در تاریخ معاصر ثبت شد و شهرت گرفت گفت: یکی از نهضت‌های مهمی و به نوعی جریانی است که برای مبارزه با پیشروی استبداد داخلی و خارجی در کشور انجام شد نهضت جنگلی بود.

بیشتر بخوانید

وی گفت: درباره شخصیت میرزا کوچک خان اگر بخواهیم صحبت کنیم میرزا یونس استاد سرایی (۲۱ مهر ۱۲۵۹ – ۱۱ آذر ۱۳۰۰) که به ‌نام میرزا کوچک خان جنگلی شناخته می‌شود.

مدیر گروه تاریخ تمدن و ملل اسلامی دانشگاه زنجان عنوان کرد: میرزا کوچک خان فردی مبارزو دوستار کشور بود و برای آزادی کشور از دست استکبار تلاش‌های زیاد متحمل شد و او رهبر انقلابی جنبش جنگل و در عین حال از سرداران معروف گیلک از اهالی رشت بود.

اشکواری ابراز کرد: فردی که تمام تلاش خود را برای آزادی ایران از نفوذ قوای روس و انگلیس به کار گرفت در حالی که دوستار تحصیلات دینی و حوزوی بود و درصدد بود تا راهی برای آزادی کشور از دست مستکبرین داشته باشد و در این راه فعالیت‌های آزادی خواهانه زیادی انجام داد.

 وی تاکید کرد: او دغدغه آزادی ایران از چنگال بیگانه را در سر داشت و ازاین‌رو، از درس و مکتب جدا شد و به قیام مشروطه پیوست تا خدمتی برای کشور انجام دهد.

مدیر گروه تاریخ تمدن و ملل اسلامی دانشگاه زنجان گفت: نهضت جنگلی بر گرفته از آحاد مردم بود که دست در دست هم برای آزادی کشور از دست مستکبرین و دشمنان خارجی و داخلی هم پیمان شدند.

اشکواری ابراز کرد: ابراهیم فخرایی از اعضای نهضت و نویسنده کتاب سردار جنگل، ایدئولوژی جنگلی‌ها را به نقل از روزنامه جنگل این‌گونه شرح می‌دهد که ما قبل از هرچیز طرفدار استقلال مملکت ایران هستیم. استقلالی به تمام معنی کلمه یعنی بدون اندک مداخله هیچ دولت اجنبی، اصلاحات اساسی مملکت و رفع فساد تشکیلات دولتی که هرچه بر سر ایران آمده از فساد تشکیلات است.

وی ادامه داد: ما طرفدار یگانگی عموم مسلمانان هستیم. این است نظریات ما که تمام ایرانیان را دعوت به هم‌صدایی کرده و خواستار مساعدتیم.

مدیر گروه تاریخ تمدن و ملل اسلامی دانشگاه زنجان ابراز کرد: بسیاری از مردم گیلان و به‌ویژه جوانان داوطلب، هم‌سو با افکار آزادی‌خواهانه میرزا کوچک خان به او پیوستند.

اشکواری عنوان کرد: نهضت جنگل، حزب جنگل یا همان کمیته اتحاد اسلام تا پایان سال ۱۲۹۶ خورشیدی، بخش وسیعی از گیلان و قسمتی از مازندران، طارم، آستارا، طالش، کجور و تنکابن را زیر نفوذ خود در آوردند.

اشکواری ابراز کرد: میرزا کوچک به‌همراه یار آلمانی تبار خود گائوک، قصد گذر از کوه‌های تالش و رسیدن به خلخال را داشت که گرفتار خشم طبیعت شد.

وی تاکید کرد: نقل است که میرزا در میان برف و طوفان، گائوک (هوشنگ) را به دوش کشید و چند قدمی پیش برد. در نهایت، سرهایشان بر شانه یکدیگر افتاد و در آذر ماه سال ۱۳۰۰ خورشیدی در میان برف و یخ جان سپردند.

مدیر گروه تاریخ تمدن و ملل اسلامی دانشگاه زنجان گفت: با دستور "محمد خان سالار شجاع" برادر امیر مقتدر طالش، اهالی را از دفن اجساد منع و سپس، سر یخ زده میرزا را توسط یکی از یاران قدیمی‌اش به نام «خالو قربان هرسینی» از بدنش جدا کردند. سر بریده کوچک جنگلی را در ماسال به امیر مقتدر رساندند و سپس در رشت، به فرماندهان نظامی تسلیم کردند.

اشکواری افزود: جسم بدون سر را در گورستان دهکده به خاک سپردند و سر را در مجاورت سربازخانه رشت، ‌تا مدت‌ها در معرض دید عموم قرار دادند.

وی افزود: نام برخی از اعضای نهضت جنگل به سبب نقش آن‌ها در این گروه یا عملی که انجام داده‌اند، بیش از سایر افراد در تاریخ ماندگار شده است عبارتند از: احسان‌الله خان دوستدار، خالو قربان هرسینی، حیدرخان عمو اوغلی از سران شناخته شده نهضت جنگل و از یاران وفادار میرزا کوچک خان به شمار می‌‌رفت.

مدیر گروه تاریخ تمدن و ملل اسلامی دانشگاه زنجان تصریح کرد: سردار جنگل زمانی که برخی صحبت‌ها پیرامون خود شنیدند گفت: امروز دشمنان، ما را دزد و غارتگر خطاب می‌کنند و حال آنکه هیچ قدمی جز در راه آسایش و حفاظت مال و ناموس مردم بر نداشته‌ایم و حکمیت را به خداوند قادر و حاکم علی‌الاطلاق واگذار می‌کنیم.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر