logo
امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۰
[ شناسه خبر : ۳۳۹۷۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
میزگرد؛

حضرت زهرا(س) الگوی سیاسی برای مردان و زنان است

حضرت-زهرا(س)-الگوی-سیاسی-برای-مردان-و-زنان-است
حضرت زهرا(س) الگوی کاملی برای تمام انسان‌ها محسوب می‌شود است ایشان نه تنها زنان بلکه مردان نیز باید به ایشان اقتدا کنند چراکه در طول زندگی کوتاه خود از شأن، منزلت و فضیلتی والایی برخوردار بودند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با غروب غمبار خورشید فروزان رسالت در ۲۸ صفر سال دهم هجری، سیاهی غصب امامت و غبار غربت، خردورزان را آزار می داد، به گونه ای که کمتر کسی یارای حضور در صحنه اعتقادی و دفاع در عرصة سیاسی را در خود می دید، اما در این میان بانوی بزرگ اسلام، حضرت فاطمه (س) برتر از هزاران مرد قدرتمند، بیرق بصیرت و آگاهی و علم پیکار با سران ظلم و غصب و غارت را بر دوش گرفت تا هدایت نبوی و سعادت علوی را پاس بدارد و ندای حق را به گوش آیندگان برساند.

بیشتر بخوانید

زهرای اطهر(س) در برابر جریاناتی که بعد از رحلت رسول مکرم اسلام (ص) به وجود آمدند، ساکت ننشست و آگاهانه و واقع بینانه دست به مبارزه سیاسی زد و با سخنرانی‌های افشاگرانه خود به بیان ماهیت غاصبان خلافت پرداخت.

گرچه دوران حیات ریحانة محمدی پس از ارتحال پیامبر اکرم (ص) بسیار کوتاه بود، اما خط مشی سیاسی آن حضرت در طول حیات نشان می‌دهد که در سیرة خود با تعابیری حکیمانه همگان را به بصیرت، آگاهی، شناخت فتنه‌ها و گرفتار نشدن در دام دشمنان دین دعوت می‌فرمود.

زهرا علمی فرد، استاد حوزه و دانشگاه در استان زنجان با بیان اینکه حضرت زهرا (س) از سه سالگی به بعد در بحث سیاست و گفتمان مقاومت حضور فعال داشتند، اظهار داشت: ایشان یک الگوی سیاسی برای زنان و مردان هستند.

وی با بیان اینکه در خصوص شخصیت والای حضرت زهرا (س) می‌توان گفت که شصیت بزرگوار ایشان  نیز مانند سایر ائمه اطهار (ع) قابل ستایش است و جدا نیست اظهار کرد: باید در نظر داشتزمانی که از حضرت زهرا (س) صحبت می‌شود در واقع از خود شخصیت حضرت علی(ع) سخن به میان آمده است.

استاد حوزه و دانشگاه در استان زنجان با اشاره به اینکه در بحث  شخصیت شناسی حضرت زهرا (س) با در نظر گرفتن اینکه ایشان دختر پیامبر اکرم (ص) بوده و در کنار آن همسر امیرالمومنین علی (ع) و به عنوان مادری مهربان برای فرزندان خود هستند گفت: ایشان مانند پدر بزرگوارشان و همسر خود حضرت علی (ع) یک انسان همه بعدی بودند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت که ایشان فقط مادری بسیار عالی هستند بلکه باید در نظر داشت که علاوه بر وظیفه مادری، یک فرزند برای پیامبر، یک فردی اندیشمند و سیاست مدار خبره در زمان خود هستند اذعان کرد: درباره بعد شخیتی حضرت زهرا (س) اینگونه میتوان ابراز کرد که پیامبر اکرم (ص) در تعریف ایشان می‌گوید "پدر به قربانش رود" که بعدها "لقب ام ابیها" به ایشان اختصاص داده شد.

استاد حوزه و دانشگاه در استان زنجان  با اشاره به معنی واژه "ام" یعنی اصل که مصداق بارز شکوفایی می‌باشد که هر چه از عشق و علاقه یک دختر نسبت به پدر بروز پیدا کند شکوفا می‌شود اظهار کرد: زمانی که حضرت زهرا (س) در سن دو سالگی که از شیر گرفته شدند درسخت‌ترین شرایط و دوران به سر می‌بردند.

علمی فر با بیان اینکه در واقع همان دوران سختی‌ها باعث به ثمر نشستن شخصیت والای ایشان شده است گفت: برای تربیت فرزندان در خانواده‌ها سعی می‌شود هر آنچه که فرزند خواهان آن هستند در اختیار آن قرار گیرد و باید در نظر داشت که انسان‌های موفق انسان‌هایی هستند که در سختی‌ها رشد، تعالی و تکامل پیدا می‌کنند و در سختی‌ها به موفقیت می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه ایشان از سن سه  تا 9 سالگی که دوران کودکی را شامل می‌شود تمام عواملی که باعث رشد و تعالی در یک انسان است  را دارا بوده و یک اندیشمند هستند گفت: نمونه بارز این رفتارها در کودکان غزه قابل تامل است که کودکان بسیار کوچک در سن چهار تا10 ساله که در بمباران‌هایی که توسط رژیم کودک کش انجام شد غوغا می‌کنند و مانند یک دانشمند رفتار دارند.

استاد حوزه و دانشگاه در استان زنجان با بیان اینکه این افراد انسان‌هایی هستند که با منش حضرت زهرا (س) بزرگ شده و رشد و تعالی یافته‌اند گفت: زندگی در شرایط سخت نمونه‌ی بارز منش حضرت زهرا (س) است.

علمی فر با بیان اینکه 25 سال طول کشید تا حضرت علی (ع) وارد عرصه ولایت شوند و پرچم هدایت جامعه را در دست گیرند اذعان کرد: حضرت زهرا (س) نسبت به وصیت پدربزرگوار خود مصمم بودند تا به وصیت ایشان نسبت به رهبری جامعه اسلامی عمل شود.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) از همان زمان حیات پر برکت خود بحث ولایت حضرت علی (ع) را میان جمع مطرح نمودند اذعان کرد: حضرت زهرا (س) سعی داشتند مردم را نسبت به امور آگاه کنند و بصیرت لازم را به آنها دهند و این بعد سیاسی ایشان را می‌رساند.

استاد حوزه و دانشگاه در استان زنجان با بیان اینکه حضرت زهرا (س) در خطبه‌هایی که در مدینه برای زنان آن خطه ایراد داشتند وقتی که زنان مدینه  برای عیادت خدمت ایشان آمدند گفتند که حالشان خوب نیست و خطاب به آنان فرمودند اگر حضرت علی (ع) را به عنوان ولایتمدار در جامعه انتخاب می‌کرد حضرت علی (ع) جامعه را به اوج تعالی انسانی می‌رساند اظهار کرد: متاسفانه انتخاب شما درست نبود و به مسیر هلاکت پیش خواهید رفت.

علمی فر با اشاره به اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) نعمت‌ها وجود حضرت علی(ع) برای هدایت جامعه بشری را یکی یکی برای زنان مدینه برشمردند و فرمودند: اگر حضرت علی(ع) برای هدایت جامعه مسلمین انتخاب می‌شدند وضعیت شما چنین اسفناک نبود افزود: اوضاع آشفته کنونی شما نتیجه انتخاب نادرست است.

وی با بیان اینکه در بحث ولایت حضرت علی (ع) که در غدیر خم توسط نبی اکرم (ص) مطرح شده بود بسیاری از مردم به این مهم اهمیت نداند و اذعان کرد: حضرت زهرا (س) برای اثبات ولایت ایشان  هر چه در توان داشتند دریغ نکردند ایشان در این راه  فرزند،  زمان و جسم خود را صرف بصیرت و آگاهی مردم زمانه خود کردند وقتی که حس کردند دیگر هیچ راهی برای بصیرت افزایی مردم  وجود ندارد درخواستی که از خداوند رحمان داشتند این بود که "خداوندا دیگر چیزی در توان ندارم تا به بصیرت مردم بیفزایم پس مرگ مرا رسان."

 حضرت زهرا (س)؛ بنیانگذار جهاد تبیین در دفاع از ولایت هستند

در ادامه زهرا اسماعیلی کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری (س) با بیان اینکه در مورد زندگی نامه پر از فراز و نشیب حضرت زهرا (س) اظهار کرد: بسیاری از  موارد زندگی بانوی مهربانی‌ها حضرت زهرا (س) در تاریخ بیان نشده است.

 وی با بیان اینکه اقتدار حضرت زهرا(س) در جامعه زبانزد خاص و عام است گفت: بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) ایشان مدام مورد ظلم و ستم قرار دشمنان قرار می‌گرفتند زیرا دشمن به اقتدار ایشان آگاه بودند و از آن بیم داشتند.

کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری (س) با بیان اینکه اگر در حیطه نوجوان سرگذشت بانوی دو عالم به درستی روایت شود سطح آگاهی  نوجوانان و جوانان در جامعه نسبت به ائمه بیشتر و بهتر خواهد بود.

اسماعیلی با بیان اینکه با ارائه سند و مدرک می‌توان اطلاعات زیادی در اختیار افراد نوجوان قرار داد و سطح اطلاعات و آگاهی نسل‌های جدید انقلاب را نسبت به ائمه اطهار(ع) و مبارزات سیاسی و دینداری ایشان شفاف تر نمود اذعان کرد: حضرت زهرا(س) یک جهادگر در حوزه تبیین هستند که بعد از رحلت پیامبراکرم (ص) شاهد اتفاقات مختلف در زمینه آگاهی و بصیرت مردم درجامعه بودند.

وی با اشاره به اینکه یکی از آن اتفاقات ماجرای سقیفه بود که در واقع سقیفه بنی‌ساعده واقعه‌ای پس از رحلت پیامبر(ص) در  سال 11 قمری بود که در آن ابوبکر به عنوان خلیفه مسلمانان انتخاب شد اظهار کرد:  پس از وفات حضرت محمد (ص)، امام علی (ع) و برخی دیگر از صحابه مشغول تدارک مراسم  تدفین وی بودند، در همان زمان عده‌ای از انصار به رهبری سعد بن عباده بزرگ قبیله خزرج،  در سقیفه جمع شدند تا برای انتخاب رهبر پس از پیامبر(ص) تصمیم بگیرند این در حالی بود که پیامبر اکرم (ص) قبل از رحلت برای هدایت جامعه بشری حضرت علی (ع) را در غدیر خم به عنوان رهبر و پیشوای مسلمین انتخاب کردند.

کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری (س) با بیان اینکه به نظر برخی تاریخ‌نگاران، این اجتماع انصار، فقط برای تعیین حاکمی برای شهر  مدینه بوده است؛ اما با ورود برخی از مهاجران به جلسه، مجادلات به سمت تعیین جانشین پیامبر برای رهبری تمام مسلمانان تغییرمسیر داد و در نهایت، با ابوبکر به عنوان خلیفه مسلمانان بیعت شد گفت: بنابر نقل منابع تاریخی، به جز ابوبکر که از طرف مهاجران سخن می‌گفت، عمر بن خطاب نیز در سقیفه حاضر بوده‌اند.

اسماعیلی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) این قضیه را در قالب جهاد تبیین برای مردم بازگو  کردند و مردم را نسبت به تصمیمات نادرست آگاهی دادند اظهار کرد: گریه‌های بی حد حضرت زهرا (س) برای اعتراض نسبت به بی عدالتی‌ها و نادیده گرفتن فرمایش پیامبر اکرم (ص) در جامعه بود.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) سعی بسیار نمودند تا طبق فرمایش پدر گرامی خود عمل کرده و حضرت علی (ع) به عنوان جانشین ایشان برای هدایت جامعه معرفی شود اذعان کرد: ولی متاسفانه چنین نشد و بعد از 25 سال سمت جانشینی به دست امام علی(ع) افتاد.

کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری (س) با بیان اینکه ایشان نسب به  آگاهی زنان بسیار تلاش نمودند و زمانی که زنان نسبت به خیانتی که در حق علی (ع) در امر خلافت شده است آگاهی یافتند بر همسران خود خورده می‌گرفتند که چرا علی (ع) برای خلافت انتخاب نشدند افزود: اقتدار ایشان زبانزد خواص و عام است و دشمنان  نیز نسبت به این موضوع آگاه بودند و بسیار نسبت به این امر حساسیت داشتند که یک زن چگونه باید اینگونه اقتدار مردانه داشته باشد غاقل از اینکه ایشان دختر نبی اکرم (ص) بودند که در دامن پرخیر و برکت ایشان بزرگ رشد و نمو پیدا کرده بودند.

اسماعیلی با اشاره به بعد از حلت پیامبر (ص) نظام اسلامی و ولایت اهل بیت(ع) به خطر افتاد گفت: حضرت زهرا (س) تنها چهره‌ای بودند که با تمام قدرت، انگیزه و هدف به میدان آمدند و از ولایت اسلامی و ولایت اهل بیت (ع) دفاع کردند، لذا حضرت زهرا (س) بنیانگذار جهاد تبیین در دفاع از ولایت، نظام اسلامی و حکومت دینی است.  

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر