logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۱
[ شناسه خبر : ۳۳۹۰۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
تا انتخابات همراه با خبرنگاران_۴؛

تخلفات برخی نمایندگان ذهنیت جامعه نسبت به مجلس را عوض کرد

تخلفات-برخی-نمایندگان-ذهنیت-جامعه-نسبت-به-مجلس-را-عوض-کرد-
خبرنگار پایگاه خبری پیام ملت زنجان با اشاره به اینکه گاها برخی نمایندگان رفتار‌هایی را در فضای مجازی داشته‌اند که بیشتر رفتارهای سخیف و دور از اجتماع بوده است، گفت: بعضا تخلفاتی توسط نمایندگان رخ داد و سبب شد تا تصور ما از یک نماینده مجلس پایین‌تر آید.

زینب سودی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار داشت: مجلس به عنوان یک نهاد چه در کشور ما و چه در کشور‌های دیگر که وظیفه وضع قوانین دارد، حتما جزو ارکان آن نظام محسوب می‌شود و مجلس کشور ما نیز از این قائده مستثنا نیست. امام راحل نیز تاکید بر این داشتند که مجلس شورای اسلامی ایران در راس امور قرار دارد.

بیشتر بخوانید

خبرنگار پایگاه خبری پیام ملت زنجان با اشاره به اینکه کارایی مجلس به نمایندگان در ادوار مختلف بستگی دارد، گفت: گاها در دوره‌هایی از مجلس نمایندگانی حضور دارند که کارایی و عملکرد رضایتمندانه‌ای از خود رقم زده‌اند و گاها نیز نمایندگان مصوبات و تصمیماتی داشته‌اند که عدم رضایت‌مندی و ناکارامدی را در پی داشته است.

وی با اشاره به اینکه مجلس به خودی خود کارا است چراکه هیچ تصمیمی بدون اینکه جزو مصوبات مجلس باشد، اجرا نمی‌شود، تصریح کرد: بنابراین هر اتفاقی که در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رخ می‌دهد حتما با تصویب قوانین در مجلس انجام می‌گیرد.

سودی در ادامه با اشاره به اینکه یک توقعی از نمایندگان در مجلس وجود دارد و این موضوع به خود مردم ارتباط دارد، گفت: در میان مردم چنین جا افتاده است که یک نماینده‌ای از یک شهر باید ریزترین مسائل مربوطه را پیگیری کند، درست است که نمایندگان امکانات، اختیارات و فرصت‌هایی را برای رایزنی با اشخاص مرتبط دارد اما اساسا وظیفه نماینده مجلس پیگیری اموراتی همچون آسفالت‌ریزی کوچه و خیابان یک شهر نیست. و نباید ناراضی این موضوع باشند که فرضا نماینده مجلس آسفالت خیابان‌های شهر را پیگیری نکرده است.

خبرنگار پایگاه خبری پیام ملت با بیان اینکه وظیفه نماینده مجلس تقنین است، اذعان کرد: نماینده باید از طریق وضع قوانین و یا تاثیرگذاری کلی بر تصمیمات کلان کشور بتواند امکانی را برای شهر‌ها فراهم و مشکلات را حل نمایند و پیکیری آسفالت خیابان‌ها و یا اشتغال افراد در شان یک نماینده مجلس نیست.

وی با اشاره به اینکه این موضوع تبعاتی دارد گفت: همین امر سبب می‌شود تا کاندید‌ها در زمان تبلیغات وعده‌هایی به مردم حوزه انتخابیه خود بدهند که اصلا در حوزه اختیارات نمایندگان نیست و یا اصلا در وظایف نمایندگان گنجانده نمی‌شوند.

سودی با بیان اینکه یک تصور غلط وجود دارد که مردم مطالبات خود را از نماینده مجلس داشته باشند، ادامه داد: دادن وعده متاسفانه یک دستاویز برای نمایندگان شده است.

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی پیام ملت در بخشی دیگر با اشاره کارکرد به نمایندگان فعلی در مجلس، گفت: مجلس دارای ساز و کاری است و به عبارتی رای یک نفر کارساز نیست و با رای مشخصی از افراد قانونی تصویب می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین اینکه نماینده‌ای در برهه‌ای در خصوص انجام وظایف خود موفق بوده و آیا می‌تواند دلیلی برای موفق بودن وی در مجلس باشد؟ نیز باید گفت، به عبارتی نباید تاکید بر روی یک نفر باشد و بیشتر تعلق به یک ائتلاف و یا گروهی مشخص با شناسنامه مشخص مهم است و تاثیرگذاری بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر مجلسی به لحاظ فکری و گرایشات سیاسی، نگرش نسبت به مدیریت کشور بر اساس حزب و ائتلافی تاثیرگذار باشد؛ می‌توان روند مشخصی در قضاوت عملکرد مجلس و پیش‌بینی دوره چهار ساله داشت، افزود: بنابراین نباید روی تک تک افراد مانور داد، البته این موضوع در حوزه زنان بیشتر به چشم می‌خورد بنابراین یک مجلس اگر معتقد به برخی مباحث فرضا در حقوق زنان نباشد کارایی نخواهد داشت.

خبرنگار پایگاه خبری پیام ملت با اشاره به اینکه در انتخاب نمایندگان باید یک نگاه کلی به این موضوع داشت که انتخابمان از چه طیفی است، یادآور شد: اگر تعلق به یک جریان به صورت صحیح و سالم و نه به معنای امروزی و قبیله‌گرایی که چنین لوث شده است؛ داشته باشیم می‌توان اتفاقات بهتری رقم زد.

وی اذعان کرد: شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که هر کس خود را در کسوت نمایندگی مجلس تصور می‌کند، این موضوع را نباید اعتماد به نفس بالا تصور کرد. 

سودی با اشاره به اینکه گاها برخی نمایندگان برخی رفتار‌هایی را در فضای مجازی داشته‌اند که بیشتر رفتارهای سخیف و دور از اجتماع بوده است، ادامه داد: برخی تخلفات توسط نمایندگان رخ داد و سبب شد تا تصور ما از یک نماینده مجلس پایین‌تر آید و این موضوع در نگرش مردم تاثیر گذاشت، البته همین امر سبب دادن اعتماد به نفس کاذب در عده‌ای شد و باعث شد تا خود را در معرض انتخاب شدن قرار دهد.

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی پیام ملت اذعان کرد: تصور مردم در این مسئله مهم است بنابراین باید نگرش و تصور مردم و توقع از نمایندگان مجلس به قدری بالا باشد که هر کسی جسارت شرکت در انتخابات و در معرض انتخاب قرار دادن نباشد.

سودی تصریح کرد: البته طبق قانون تمام افرادی که شرایط لازم برای انتخابات را داشته باشند می‌توانند خود را در معرض انتخاب شدن قرار دهند اما در کنار این موضوع باید توقع مردم از نماینده به قدری بالا باشد که هرکس به خود اجازه ندهد که پا به عرصه بگذارد.

وی تاکید کرد: اگر توقعات از نماینده بالا باشد، فهم مردم بالاتر شود، دیگر بسیاری‌ها اعتماد به نفس کاذب برای شرکت در انتخابات را نخواهد داشت.

وی افزود: نمایندگان کنونی مجلس گاها رفتار‌هایی از خود نشان می‌دهند که تصور می‌شود این نمایندگان کاملا افراد بی‌سوادی هستند که در حال خودش‌گذرانی‌اند و البته این به تصویرسازی منتشر شده از طریق رسانه‌ها و خود نمایندگان ارتباط دارد.

سودی در خصوص انتخابات پیشرو نیز گفت: در چند سال اخیر اتفاقاتی در کشور رخ داد که نگرش بسیاری نسبت به حاکمیت را تغییر داد چرا که مردم شک کردند که آیا اهمیتی به نظر مردم می‌دهند یا خیر؟ آیا در تصمیم‌گیری‌ها موثر هستند یا خیر.

وی ادامه داد: بنابراین مردم دچار تردید هستند و حتی برخی‌ها از نظام رویگردان شدند و نباید این موضوعات را کتمان کرد. همین امر سبب شد تا بسیاری‌ها تصمیم بگیرند که از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی کنار بکشد. و در انتخابات مشارکت نداشته باشند و این موضوع و نارضایتی مردم از شرایط به گونه‌ای که اثر خود را در میزان مشارکت مردم در انتخابات دوره قبل گذاشت.

سوی با بیان اینکه شاید در یک سال اخیر برخی اقدامات دولت امیدوار کننده برای آینده است، گفت: اما رساندن پیام شرایط رو به بهبود است بر عهده دولت و دستندرکاران اجرایی کشور قرار دارد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر