logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۳
[ شناسه خبر : ۳۳۲۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا (س) استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

نقض لایحه کاپیتولاسیون خروش بر تحقیر تمدن ایران بود

نقض-لایحه-کاپیتولاسیون-خروش-بر-تحقیر-تمدن-ایران-بود
مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا (س) استان زنجان با بیان اینکه یکی از مواردی که در حقیقت منجر به قیام سال 1342 در میان مردم شد سخنرانی راه گشای امام خمینی (ره) بود گفت: نقض لایحه کاپیتولاسیون خروش بر تحقیر تمدن ایران بود.

حجت الاسلام تقی محدر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه در خصوص بحث کاپیتولاسیون باید گفت که متاسفانه قانونی زیر نظر دولت استکباری آمریکا با کشورهای دست نشانده خود برای دخالت در امور مختلف انجام داده بود گفت: لایحه کاپیتولاسیون بیشتر جولانگاه استکبار در امور کشور بود که برخی کشورهای زیر سلطه تن به این قانون خفت بار داده و استکبار در ایران نیز برنامه‌ای برای اجرایی شدن آن داشتند که با در بسته رو برو شد.

بیشتر بخوانید

وی افزود: یکی از مواردی که در حقیقت منجر به قیام سال 1342 در میان مردم شد سخنرانی راه گشای امام خمینی (ره) بود که بارها از طریق رسانه‌های مختلف شنیده شده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا (س) استان زنجان عنوان کرد: برای اینکه سربازان و نیروهای آمریکایی در کشورهای زیر سلطه بتوانند امنیت و آزدی لازم را داشته باشند و در ارتکاب هر جنایاتی آزاد باشند محدودیتی شامل آنها نباشد لایحه کاپیتولاسیون را مطرح کردند.

حجت الاسلام محدر ابراز کرد: در کشور ایران نیز بحث کاپیتولاسیون مطرح شد و مجلس مستلزم شد که محاکم قضایی دولت ایران نمیتواند سربازان و نیروهای آمریکایی را درایران محاکمه کنند.

وی تصریح کرد: امام راحل بر اساس نگاه دقیق، قرآنی و توحیدی دارد و با سخنرانی خود درباره نقشه شوم امریکا برای کشور مردم را آگاه کرده و مردم نسبت به این امر اعتراض نمودند , نقض لایحه کاپیتولاسیون خروش بر تحقیر تمدن ایران بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا (س) استان زنجان تاکید کرد: طبق لایحه کاپیتولاسیون اگر سرباز آمریکایی شاه مملکت را بکشد از طرف دولت ایران در این زمینه اقدامی صورت نگیرد که مردم با بصیرت و آگاه ایران بعد از سخنرانی معمار بزرگ انقلاب نسبت به نپذیرفتن این قانون خفت بار واکنش نشان دادند  قیام کردند و این مسئله منجر به دستگیری امام راحل شد.

حجت الاسلام محدر عنوان کرد: امام خمینی (س) پس از این سخنرانی تاریخی بازداشت و به ترکیه تبعید شد. ایشان پس از تبعید نیز همواره موضوع کاپیتولاسیون را در سخنرانی و نامه‌های خود پیگیر بودند ازجمله در نامه‌ای سرگشاده به نخست وزیر وقت ارسال نمودند و این سند را باعث عقب افتادگی و بی حیثیتی و تسلیم بی قید و شرط و خیانت به کشور و به اسلام و خلاف استقلال کشور شمرد.

وی ابراز کرد: پیوند مرجعیت و مردم در حقیقت در برهه‌هایی از تاریخ می‌تواند سرنوشت یک ملت و کشور را تغییر دهد و مردم بیدار و هوشیار حتی در زمان‌های قدیم که رسانه‌ها در دسترس نبودند پشت امام راحل ایستادند و واکنش‌های منفی خود را نسبت به این لایحه ننگین بیان کردند.

مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا (س) استان زنجان تاکید کرد: آنچه کاپیتولاسیونِ سال ۴۳ را از سابقه آن متمایز می‌کرد، اعطای مصونیت به مستشاران نظامی امریکا و وابستگان آنان بود.

حجت الاسلام محدر گفت: در شرایطی که رژیم پهلوی پس از آزادی امام خمینی از حبس و حصر در فروردین ۴۳، گمان می‌برد که رهبر نهضت اسلامی را برای همیشه ساکت کرده است، اما وی در صبحگاه ۴ آبان همان سال و در منزل شخصی خویش در قم، نطقی آتشین را با عبارات پی‌آمده آغاز کرد.

وی اضافه کرد: ایشان فرمودند؛ من تأثرات قلبی خودم را نمی‌توانم اظهار کنم. قلب من در فشار است. این چند روزی که مسائل اخیر ایران را شنیده‌ام، خوابم کم شده است‏‏. ناراحت هستم، قلبم در فشار است، با تأثرات قلبی روزشماری می‌کنم که چه وقت مرگ پیش بیاید‏‏. ایران دیگر عید ندارد‏‏. عید ایران را عزا کرده‌اند‏‏، عزا کردند و چراغانی کردند‏، عزا کردند و دسته‌جمعی رقصیدند‏‏. ما را فروختند، استقلال ما را فروختند و باز هم چراغانی کردند، پایکوبی کردند.

مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا (س) استان زنجان عنوان کرد: اگر من به جای این‌ها بودم این چراغانی‌ها را منع می‌کردم، می‌گفتم بیرق سیاه بالای سر بازار‌ها بزنند‏‏، بالای سر خانه‌ها چادر سیاه بالا ببرند. عزت ما پایکوب شد، عظمت ایران از بین رفت، عظمت ارتش ایران را پایکوب کردند و ملت ایران را از سگ‌های امریکا پست‌تر کردند!

 حجت الاسلام محدر ابراز کرد: در این چند روز، این تصویب‌نامه را بردند به مجلس شورا و در آنجا صحبت‌هایی کردند، مخالفت‌هایی شد، بعضی از وکلای آنجا هم مخالفت‌هایی کردند، صحبت‌هایی کردند، لکن مطلب را گذراندند، با کمال وقاحت گذراندند! دولت با کمال وقاحت، از این امر ننگین طرفداری کرد! ملت ایران را از سگ‌های امریکا پست‌تر کردند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر