logo
امروز : سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۳
[ شناسه خبر : ۳۳۱۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
امام جمعه شهرستان دندی در گفتگو با موج‌رسا:

کاپیتولاسیون سند بردگی ملت ایران بود

کاپیتولاسیون-سند-بردگی-ملت-ایران-بود
امام جمعه شهرستان دندی با بیان اینکه وجود و سخنرانی‌های بی واهمه امام خمینی مهمترین عامل برکناری کاپیتولاسیئن در کشور بود گفت: کاپیتولاسیون سند بردگی ملت ایران بود.

حجت الاسلام حکمت حکیمی‌فر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه خیانت‌های رژیم منحوس شاه و جنایت‌هایی که دولت تروریستی آمریکا در ایران قبل از انقلاب انجام داده است گفت: امام خمینی رحمت الل الی فرمودند قشون ایران زیر سلطه آمریکا است و ما این قشون رو نفی خواهیم کرد و به او نقش و وظیفه واقعی را که دفاع از کشور است باز خواهیم داد.

بیشتر بخوانید

وی افزود: اولین واکنش آمریکائیان برای تصویب کاپیتولاسیون در اسفند سال ۱۳۴۰ بود که در این سال سفارت آمریکا در ایران طی ارسال یادداشتی به شماره ۴۲۳ به وزارت امور خارجه ایران که خدمات مستشاری نظامی آمریکا در ایران برای یک سال دیگر باید تمدید شود پیشنهاد داده شد.

امام جمعه شهرستان دندی عنوان کرد:  البته لایحه کاپیتولاسیون از طرف آمریکا و خیانت دولت پهلوی بر کشور بود که با صراحت به آمریکایی‌ها اعلام می‌کند که وزارت امور خارجه شاه توسط هیئات وزیران که در تاریخ ۱۳ مهر ۴۲ به شخص شاه می‌رسد با این هم‌نامه موافقت کرده  و قرار بر این است که  که این موافقتنامه در وین منعقد شود.

حجت الاسلام حکیمی‌فر تاکید کرد: سال ۱۸ آوریل ۱۹۶۱ از جمله خیانت‌های رژیم منحوس پهلوی در ایران است البته این بخشی از آن خیانت بزرگی است که رژیم دیکتاتور پهلوی  کشور انجام داده است.

وی ابراز کرد: مصونیت آمریکایی‌ها در کاپیتولاسیون در واقع سند بردگی ایرانیان به شمار می‌آمد که بر اثر فشار سفارت آمریکا برای تصویب این لایحه به قدری بالا بود که دولت و مجلس ناگزیر به پذیرفتن آن بودند.

امام جمعه شهرستان دندی تصریح کرد: بر این اساس روی برخی از کاستی‌ها و نواقصی که در لایه وجود داشت انگشت گذاشتند و سعی داشتند نواقص را نادیده بگیرند.

حجت الاسلام حکیمی‌فرعنوان کرد: با تهدید و ایجاد رعب و وحشت همه نمایندگان را بر آن داشتند که رای خودشان  را در صندوق  انداخته تا این حد رژیم منحوس پهلوی بر روی نمایندگان مجلس که نمایندگان مردم به اصطلاح به شمار می‌آمدند اثرگذاری داشتند.

وی ابراز کرد: البته باید یاد آور شد که نمایندگان در مجلس از روی خون شهدای قیام کنندگان ۱۵ خرداد عبور کرده و این سند بردگی با ۷۴ رای موافق در برابر ۶۱ رأی مخالف به تصویب رسید.

امام جمعه شهرستان دندی عنوان کرد: در این لایحه مصونیت و معافیت اتباع آمریکا در ایران به تصویب رسید و در سایه انقلاب سفید شاه رژیم کاپیتولاسیون رو احیا کرد.

حجت الاسلام حکیمی‌فر تصریح کرد: این لایحه اجازه استفاده مستشاران آمریکایی در ایران از مصونیت‌ها و معافیت‌های قرارداد وین» بود و ۳ مرداد در مجلس سنا دوره پهلوی تصویب شد و ۲۱ مهر در مجلس شورای ملی. موضوع این بود که مستشاران آمریکایی که در ایران بودند از نظر قضایی در برابر قوانین ایران مصونیت داشته باشند.

وی گفت: در صورت ارتکاب جرم، طبق قانون کشور خودشان محاکمه شوند. قانون آمریکا هم که معلوم بود و با قانون ایران و هنجار‌های اسلامی حاکم بر مردم ایران جور در نمی‌آمد.

امام جمعه شهرستان دندی ابراز کرد: البته در آن دوره هم آمریکا رسوای زمانه بود و در ایران هم کسی خوشش نمی‌آمد از جنایتکاران و آتش‌افروزان جهان. این شد که به غیرت ایرانی‌ها برخورد، ولی مگر کسی جرأت اعتراض علنی داشت؟ همه ساکت بودند جز مردی که کلامش را همچون شمشیر حق برکشید و بر تن و جان باطل کشید؛ و آن شخص امام خمینی (ره) بود.

حجت الاسلام حکیمی‌فر گفت:  امام خمینی رحمت الله علیه با توجه به مسائلی که در تصویب رژیم کاپیتولاسیون در ایران توسط نمایندگان مجلس سنا و مجلس شورای ملی اتفاق افتاده بود بار دیگر به خیانت رژیم منحوس پهلوی به ایران پی بردند که چه ضربه ویرانگری بر استقلال ایران زده و چه خیانت بزرگی به ملت شریف و آزاده این کشور اعمال شده است.

وی عنوان کرد: امام (ره) با آگاهی از این وطن فروشی شاه و بر باد دادن حیثیت ملت بزرگ ایران سخت به خشم آمد خواب و استراحت از امام گرفته شد ناراحتی و نگرانی در چهره ایشان نمودار بود و مردم هم به خیانتی که تازه از جانب رژیم منحوس شاه صورت پذیرفته شده بود پی بردند.

امام جمعه شهرستان دندی تاکید کرد: امام راحل سخنرانی که در سال ۱۳۴۳ مطرح کردند با عنوان انا لله و انا الیه راجعون که ایران دیگر عید ندارد من تاثرات قلبی خودم را نمی‌توانم اظهار کنم قلب من در فشار است این چند روزی که مسائل اخیر ایران را شنیده‌ام خوابم کم شده و از این روند ناراحتی خویش را ابراز نمودند.

حجت الاسلام حکیمی‌فر تصریح کرد:  این سخنرانی آتشین امام رحمت الله علیه و با کلمه استرجا از زبان ایشان جاری می‌شود مشخص است که چه اتفاقی در کشور انجام شده تصویب رژیم کاپیتولاسیون از این سخنرانی به بعد آن اعتبار گذشته خود را از دست خواهد داد.

 وی ابراز کرد: امام راحل در سخنرانی خود با عنوان من اعلام خطر می‌کنم ای ارتش ایران، ای سیاسیون، ای بازرگانان ایران،  ای علمای ایران و مراجع اسلام من اعلام خطر می‌کنم.

امام جمعه شهرستان دندی عنوان کرد: در هر صورت خیانت‌های منحوس پهلوی به ایران زیاد بوده و بعد از این اقدام دلیرانه امام راحل تبعید ایشان به جاهای مختلف آغاز شد و ایشان در تبعید نیز دست از مجاهدت و آگاهی مردم بر نداشتند.

حجت الاسلام حکیمی‌فر افزود: کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی، سابقه‌ای به درازای وجود استعمار دارد و هرجا سخن از استعمار قدیم و جدید است به نوعی ننگ کاپیتولاسیون در آنجا جاری است.

وی ابراز کرد: ایران انقلابی از معدود کشورهایی است که به برکت انقلاب اسلامی چهل سال است به برکت خون پاک شهیدان و هدایت امامین انقلاب و مقاومت بی‌نظیر مردم ایران از این بلای ذلت آمیز رهایی یافته و طعم خوش رهایی را چشیده است.

امام جمعه شهرستان دندی گفت: کاپیتولاسیون در کشورهای دیگر دنیا امتداد یافته است و امروز حضور پایگاه‌ها وایستگاه‌های نظامی در کشورهای دنیا، حکایتی روشن از وجود این حق ظالمانه است و ظلمی که حساسیت و اعتراض و قیام مردمی این کشورها را می‌طلبد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر