logo
امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۱
[ شناسه خبر : ۳۲۷۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
دبیر حزب همبستگی ایران در استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

هر نماینده‌ای زیر تیغ دستگاه‌های نظارتی قرار دارد

هر-نماینده‌ای-زیر-تیغ-دستگاه‌های-نظارتی-قرار-دارد
دبیر حزب همبستگی ایران در استان زنجان گفت: احزاب به نوعی پالایش کننده کاندید‌ها و نمایندگان است به عبارتی آبروی حزب به نوعی وابسته به عملکرد نماینده منتخب هستند؛ اما در کشور ایران احزاب در جایگاهی که باید باشند، نقش ندارند.

رسول بیات در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار داشت: همان‌طور که در قانون نیز به آن تاکید شده است نمایندگان وظیفه نظارتی و یک وظیفه‌ای در بحث قانون‌گذاری در سطح ملی دارند و باید در تنقیه و تصویب قوانین، مسائل بین‌المللی و موارد مربوط به سطح ملی حضور جدی داشته باشد.

بیشتر بخوانید

وی افزود: اما در سطح استان و حوزه انتخابیه، شان نمایندگی نظارت، همراهی، یاری مدیران اجرایی است و شان دخالتی و اجرایی ندارد.

دبیر حزب همبستگی ایران اسلامی در استان زنجان گفت: نماینده‌ای که وقت خود را برای گماردن و گماشتن نیروها در دستگاه‌ها صرف کند، در اجرای وظیفه نمایندگی خود خلل ایجاد می‌کند.

وی با اشاره اینکه در سطح کلان و ملی، در حوزه اجرا مشکلاتی وجود دارد که اتفاقا به کمبود قوانین ارتباطی ندارد بلکه ازیاد قوانین متضاد و متناقض سبب ایجاد چالش‌ها شده است؛ گفت: به نظر بنده یکی از اولویت‌های اساسی مجلس در حال حاضر و در آینده باید به این امر اختصاص یابد که قوانین متناقض و متعارض را کلا از بین ببرد. این درحالی است که حتی وجود برخی قوانین خود مسئله ساز است که باید این قانون حذف شود؛ از سویی دیگر گاها نیاز به وجود قانونی است که وجود ندارد بنابراین باید قوانین دوباره مورد بازنگری قرار گیرد.

دبیر حزب همبستگی ایران اسلامی در استان زنجان با بیان اینکه کشور ایران به لحاظ قانون جز کشورهای متراکم است، گفت: در حالت کلی کشور ایران در سطح‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باید قوانین کارگشا داشته باشند؛ به نوعی قوانین مشکل ایجاد نکنند، بلکه باید راهی برای سرمایه‌گذاری، فعالیت‌های بهتر مردم باز کنند. 

هیچ استانی حق قانون‌گذاری برای خود ندارد

وی با بیان اینکه در هیچ کشوری، هیچ استانی نمی‌تواند برای خود قانون مستقل داشته باشد، ادامه داد: تمام قوانینی که در کشور تصویب می‌شود قابل توسعه در استان‌ نیز هست اما می‌توان اختیاراتی برای مدیران استانی داد که در حل برخی مسائل همچون مسائل اقتصادی خود پیشقدم شوند.

بیات با اشاره به اینکه چندین سال است پسماند روی در زنجان و مدیریت آن در استان مطرح بود اما هم‌اکنون به صورت جدی مسائل پیرامون این موضوع در حال پیگیری و حل شدن است، بیان کرد: این امور یا باید در قانون دیده شود و یا اینکه هیئت وزیران مصوبه‌ای جدی داشته باشد تا موانع برطرف گردد.

وی با اشاره به اینکه گاها مشاهده می‌شود که اختیارات استانداران به عنوان حکومتگران محلی دچار نقص است، گفت: اما این موضوعات را نیز می‌توان با قوانین چاره‌اندیشی کرد.

دبیر حزب همبستگی ایران اسلامی در استان زنجان در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه نمایندگان هیچ وظیفه‌ای در انتصابات ندارند، اذعان کرد: نمایندگان همراه مدیران هستند؛ بنابراین می‌توانند چند کار مهم از جمله نظارت را انجام دهند، پیگیری و همراهی داشته باشند، به طوری که یک نماینده می‌تواند استاندار را همراهی کند تا برای حل موضوعات نزد وزیری حضور یابند، اما این موضوع که نماینده‌ای مدیری سفارش کند، یکی را عزل و دیگری را نصب کند جزو وظایف نمایندگان نیست. 

نماینده رای خود را از مردم می‌گیرد

وی در خصوص اینکه اگر نماینده‌ای به وظایف خود عمل نکرد مردم چه طور می‌توانند به این موضوع پی‌برده و ورود یابند گفت: دو موضوع در اینجا مطرح می‌شود بحث اول به موضوع آگاهی مردم و شهروندان که بازیگر اصلی در جامعه هستند و با ورود در انتخابات نماینده انتخاب می‌کنند بازمی‌گردد؛ بنابراین مردم با آگاهی به مجموعه فعالیت‌های نماینده نظارت می‌کنند، اگر سطح مردم و رای دهندگان را در نظر بگیریم طبیعی است باید با حساسیت پیگر باشند تا اگر نماینده‌ای از مسیر اصلی خود دور شد؛ در دوره بعدی به این شخص رای ندهند.

بیات در ادامه با بیان اینکه نماینده رای خود را از مردم می‌گیرد و این به عنوان یک اصل در هر کشوری صادق است؛ افزود: در کشور ما، احزاب آنطور که باید فعال نیستند، بنابراین یا جریانات فعال هستند و یا اینکه برخی گروه‌ها به صورت فردی و جمعی در مقطع انتخابات حضور یافته و فعالیت می‌کنند. اما نمایندگان در هر صورت باید در معرض نظارت مردم باشد و اگر مردم احساس کنند که نماینده‌ای از مسیر اصلی منحرف شده، باید حساس شده و دوباره به این شخص رای ندهند.

وی با اشاره به اینکه بحث دوم با دستگاه‌های نظارتی در ارتباط است، گفت: دستگاه‌های نظارتی که در تعیین صلاحیت‌ها؛ نقش دارند اگر متوجه شوند که نماینده‌ای به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده است؛ باید در بحث صلاحیت وی حساسیت به خرج دهند.

هر نماینده‌ای زیر تیغ دستگاه‌های نظارتی قرار دارد

دبیر حزب همبستگی ایران اسلامی در استان زنجان با بیان اینکه راه برای نظارت بر عملکرد نمایندگان از طرف مردم و دستگاه‌های نظارتی بسیار روشن است، گفت: به نظر بنده و طبق شواهدی که وجود دارد هر نماینده‌ای زیر تیغ تیز دستگاه‌های نظارتی قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در دنیا احزاب حاکم هستند بنابراین زمانی که حزب حاکم باشد، حزب؛ نمایندگان خود را انتخاب و مسائل را گوشزد و اشتباهات را بیان می‌کند و همواره این نماینده در دید نظارتی احزاب قرار دارد، گفت: احزاب به نوعی پالایش کننده کاندید‌ها و نمایندگان است به عبارتی آبروی حزب به نوعی وابسته به عملکرد نماینده منتخب است؛ اما در کشور ایران احزاب در جایگاهی که باید باشند، نقش ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول جریانات خود باید وظیفه نظارت را برعهده گرفته و انجام دهند. اما اگر این امر نیز محقق نشد، مردم با تذکرات به خود نماینده، انتشار یادداشت، حضور در رسانه‌ها به نمایندگان می‌توانند تلنگر وارد نمایند، ولی اصل نظارت به زمان رای‌گیری باز‌می‌گردد.

بیات تصریح کرد: بزرگترین نظارت عملی شهروندان و رای‌دهندگان این است که بر مبنای عملکرد دوره گذشته یک نماینده تصمیم به رای دادن و یا رای ندادن دوباره به این فرد داشته باشند، با این حال نظارت سیتماتیک در کشور از سوی مردم هنوز نهادینه نشده است.

 دبیر حزب همبستگی ایران اسلامی در استان زنجان گفت: گاها نمایندگان بعد از اخذ آرا، سراغ کاها و اقدامات دیگری می‌روند که به عنوان مشکل در کشور مطرح است بنابراین مرجع پاسخگویی، یک مرجع مطالبه‌گری، یک نهاد مردمی که مطالبه‌گر جدی بوده و بر فعالیت نمایندگان نظارت داشته باشند؛ عملا وجود عینی ندارند.

وی با اشاره به اینکه احزاب متعدد در کشور وجود دارد اما مشکل در این است که ساختار سیاسی ایران؛ حزب گریز و گاها حزب ستیز بوده و حزب‌گرا نیست، گفت: وجود متنوع و تعدد احزاب بیانگر فعالیت چندان آن‌ها نیست بنابراین در کشور وجود تنها سه حزب کافی بود. در شرایطی که در کشور قریب به ۳۰۰ حزب وجود دارد به تعبیری بیانگر این است که اصلا حزبی در ایران نیست! همچنین در استان زنجان نیز نزدیک به ۵۰ حزب غیر فعال وجود دارد و این امر را می‌رساند که اصلا حزبی در زنجان نیست.

دبیر حزب همبستگی ایران اسلامی در استان زنجان گفت: دلیلی ندارد تا این تنوع و تعداد بالای حزب در استان وجود داشته باشد، اتفاقا باید احزاب تجمیع شوند. از سویی دیگر ساختار سیاسی گاها اجازه فعالیت احزاب را نمی‌دهد به طوری که هر کسی فعالیت سیاسی به عنوان سیاست‌ورز حرفه‌ای حزبی داشته باشد به نوعی برای این شخص پرونده‌سازی می‌شود و اگر فردا روزی برای کاری اقدام کند یا در نهادی استخدام شود با موانع بسیار متعددی رو به می‌شود؛ در حالی که باید به عضو احزاب بودن افتخار می‌شد. 

تنها شمع حزب روشن است

بیات بیان کرد: تنها شمع حزب روشن است؛ و کرکره فعالیت احزاب هنوز بالا نرفته است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت حزبی در ایران بسیار سخت است، اذعان کرد: شخصی که در تکاپوی فعالیت حزبی است باید حتما صبر و حوصله بالایی داشته باشد، تمام فراز و فرود‌ها را تحمل کند. اما این موضوع هم میسر نیست و صبر مردم بسیار محدود شده است و اشخاصی در تلاش هستند تا به یک درجه عالی سیاسی دست یافته و فعالیت خود را رها کنند. علاوه بر اینکه هزینه فعالیت سیاسی حزبی نظام‌مند از فایده آن بسیار بیشتر است با این شرایط فعالیت سیاسی غیر نظامند نیز در کشور شکل گرفته و احزاب نظامند نیز نهایتا فعالیت حزبی محدود فصلی دارند.

 دبیر حزب همبستگی ایران اسلامی در استان زنجان در پاسخ به این سوال که نماینده چگونه باید پاسخگوی افکار عمومی در حوزه انتخابیه خود باشد؟ گفت: ابتدا باید افکار عمومی شکل بگیرد، اما افکار عمومی همین احزاب، رسانه‌های مستقل، نهاد‌های مطالبه‌گر، اراده جمعی هستند اما کدام یک از این‌ها در سطح استان‌ها محکم فعال هستند؟ چند رسانه مطالبه‌گر جدی نمایندگی افکار عمومی را دارد؟ چند حزب وجود دارد که بتواند مسئولان را به پای ممیز مطالبه‌گری بکشاند؟ افکار عمومی در این استان و در این کشور به معنای واقعی شکل نگرفته است چراکه اگر شکل می‌گرفت نماینده می‌دانست که باید به مرجعی پاسخگو باشد بنابراین مواظب اعمال و رفتار خود می‌شد. 

بیات با بیان اینکه گاها نمایندگان احساس می‌کنند که هیچ افکار عمومی وجود ندارد! بر این اساس چندان ارزشی نیز به احزاب قائل نیستند، گفت: بنابراین اگر بخواهیم مدیران، مسئولان، نمایندگان پاسخگو باشند ابتدا باید جایگاه افکار عمومی در جامعه تقویت شوند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر