logo
امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۲
[ شناسه خبر : ۳۲۵۷۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

کلاف سردرگم انتخاب نمایندگان مجلس، به دست احزاب باز می‌شود

کلاف-سردرگم-انتخاب-نمایندگان-مجلس،-به-دست-احزاب-باز-می‌شود
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان گفت: نمایندگان اگر از طریق احزاب به مردم معرفی شوند، مشخص می‌شود این فرد یک عقبه فکری و پشتوانه قوی برای اداره کشور دارد.

رضا رحیم‌پور در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار داشت: انتخابات یک رویداد مهم سیاسی در کشور محسوب می‌شود، به ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی که نهاد قانون‌گذاری و وضع قانون برای اداره کشور است؛ بنابراین مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین منبع و نهاد اداره کشور محسوب می‌شود و در اصل به تعبیر امام راحل عصاره ملت است که نمایندگان منتخب مردم برای سیاست‌های داخل کشور و برای سیاست‌های خارح کشور تصمیم‌گیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع مردم باید دقت لازم را داشته باشند و افراد شایسته‌ای که دلسوز مملکت باشند، اقتدار، برنامه‌ریزی، توانایی پیگیری امورات داشته باشند و در کنار آن تیم قوی و تجربه کافی داشته و مهمتر از همه تعهد اخلاقی برای مردم ملت داشته باشند را انتخاب نمایند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان با بیان اینکه چه کار باید کرد که مردم نمایندگان را خود خوب بشناسند؟ گفت: نقش‌آفرینی احزاب در این عرصه بسیار مهم است. اما متاسفانه در کشور ما به احزاب بها داده نشده است، البته در این باره خود احزاب نیز مقصر هستند چراکه خود را خوب نشان ندادند.

وی اذعان کرد: احزاب ریشه‌داری همچون حزب موتلفه اسلامی می‌توانند پیشران تربیت و کادر سازی نیرو در اداره کشور از جمله نهاد قانون‌گذاری مجلس باشد‌. کارکرد و ذات و وظیفه اصلی احزاب، کادر‌سازی و رسیدگی به مسائل سیاسی کشور و پیگیری مطالبات به حق مردم از دولتمردان و حاکمان می‌باشد. بنابراین احزاب نباید فصلی باشند و فقط در ایام انتخابات خود را ظهور و بروز دهند، احزاب باید به طور مستمر در طول سال به فکر کادرسازی نیروی انسانی برای نهادهایی همانند نهاد مجلس شورای اسلامی باشند و به مردم معرفی نمایند.

لزوم معرفی نمایندگان از طریق احزاب

رحیم‌پور خاطر نشان کرد: اگر از کانال احزاب نمایندگان به مردم معرفی شوند، مشخص می‌شود این فرد یک عقبه فکری و پشتوانه برای اداره کشور دارد و از طریق همین احزاب پشتوانه قوی می‌یابد. علاوه بر این یک مرجع و محلی برای پاسخگویی مردم وجود دارد. یعنی نمایندگی که توسط احزاب به مجلس راهی شده است اگر کارکرد خوبی داشته باشد احزاب سربلند خواهد بود و اگر ترک فعلی، نیز توسط نماینده‌ای وجود داشته باشد باز مردم می‌توانند به منبع و مرجع؛ احزاب مراجعه کنند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان ادامه داد: عدم پاسخگویی نمایندگان و برخی مسئولان به مردم و فرار از مسئولیت به این دلیل است که مرجع خاصی همچون احزاب وجود ندارد اما اگر احزاب تقویت شود و وظیفه خود را تربیت نیروی متخصص برای مردم کنند؛ یقینا آثار مثبتی در جامعه برای مردم ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی که موعد انتخابات فرا می‌رسد مردم در انتخاب نماینده اصلح سردرگم می‌مانند و بسیاری از شرکت‌کنندگان را نمی‌شناسند اما اگر از کانال احزاب ورود یابند، این موضوع کانالیزه‌تر شده و نامزد‌ها سنجیده‌تر شده و سپس به مردم معرفی می‌شوند بنابراین جامعه باید به سمت تقویت احزاب پیش رود.

وظیفه نمایندگان قانون‌گذاری است

رحیم‌پور در خصوص مهم‌ترین وظیفه نمایندگان در سطح کلان و ملی یادآور شد: نمایندگان در درجه اول وظیفه قانون‌گذاری در کشور را دارند و دومین وظیفه نیز بحث نظارتی است.

وی افزود: در بحث قانون‌گذاری حضرت آقا بارها فرموده‌اند که باید به تقنین قوانین توجه کنند؛ اگر قوانین زاید است و یا اینکه در قانونی نقص وجود دارد، یا قانونی وجود نداشته باشد که اراده عموم و منافع عموم را در بر داشته باشد باید این قوانین یا وضع شود و یا مورد اصلاح قرار گیرد. بنابراین یک نماینده باید قانون‌گذار باشد و با قوانین و وضع قانون در مجلس آشنا باشد و حداقل‌های مبنای اصلی حقوق مردم، حقوق دولت نسبت به مردم، حقوق مردم نسبت دولت، حقوق شهروندی آشنا باشد، بنابراین یک نماینده در ابتدا باید با وضع قانون آشناییت کامل داشته باشد و در مرحله بعد قوانین را به طور کامل و خوب مورد مطالعه قرار دهد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان گفت: تعدادی از طرح‌ها به صورت لایحه از دولت به مجلس می‌رسند و تعدادی نیز با پیشنهاد نمایندگان در قالب طرح مطرح می‌شود تا تصویب شود بنابراین باید دقت لازم وجود داشته باشد تا بازخورد آثار وضع یک قانون در جامعه نیز مورد سنجش قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از قوانین وجود دارد که به صورت کپسولی وضع می‌شود اما بازخورد خوبی را در پی ندارد، همین امر سبب بازگشت از این قانون می‌شود و یا اینکه برخی قوانین مجدد و مضاعف و یا با تناقض وضع می‌شود. از سویی دیگر برخی از قوانین نیز تبصره‌های بالایی دارند و این می‌طلبد تا در وضع قانون دقت عمل بالایی به کار گرفته شود.

رحیم‌پور با اشاره به اینکه مجلس موظف به نظارت بر اجرای صحیح قانون در تمام دستگاه‌های اجرایی است، گفت: مجلس در راس امور قرار دارد لذا نماینده در راستای نظارت بر اجرای قانون در حوزه انتخابیه خود می‌تواند بر مبنای نظارت حرف مردم را به گوش دولتمردان و مسئولان برساند که آیا فرضا بودجه‌ای که به مناطق محروم تخصیص یافته عادلانه توزیع شده است؟ توازن در تمام عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، عمرانی برقرار است یا خیر؟ این امور، اموری است که نماینده می‌تواند نظارت کند. بنابراین این موضوع به این معنی نیست که نماینده در امور مختلف دخالت مستقیم داشته باشد؛ بلکه با رعایت تفکیک قوا از چشم نظارتی، بر اجرای طرح‌ها نگاه می‌کند و اگر اتاق فکر داشته باشد نظرات اساتید را جمع کرده و کمک کار دولت می‌شود.

قانون‌گذاری باید به صورت اراده عمومی باشد

رحیم‌پور با بیان اینکه قانون‌گذاری باید به صورت اراده عمومی باشد و منافع کشور در نظر گرفته شود گفت: نمایندگان باید دقت کنند اگر بخواهیم قانون را صرفا با در نظر گرفتن جمعیت یک میلیونی استان زنجان وضع کنیم، قانون عمومی که در مجلس شورای اسلامی وضع می‌شود برای عموم نیست اما می‌تواند دست مایه تصویب قانون باشد.

وی بیان کرد: برای مثال اگر مشکلات اقتصادی یا مسکن را در زنجان نمایندگان ارزیابی کنند و متوجه این مسائل در استان‌های دیگر شوند در این صورت یک جمعیت و یک جامعه هدف بزرگ خواهد بود که در تسهیل امور می‌تواند به کار رود بنابراین نمایندگان باید دقت کنند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان گفت: با این وجود صرف این که در استان ما یک مشکلی وجود دارد و در مجلس یک قانون تصویب کنند که ۲۹ استان دیگر که این مشکل را ندارند از ان تمکین کرده و اجرا کنند درست نیست، اما شاید بسیاری از قوانین به صورت استثنا اتفاق افتاده و یک نماینده اولویت استان خود را به کل کشور تعمیم داده و یک قانونی را تصویب کرده است که شاید در استان‌های دیگر قابل اجرا نباشد و در اولویت اول نباشد بنابراین هر طرحی که نماینده پیشنهاد می‌دهد باید با در نظر گرفتن جامعه هدف و کلی و ملی تصویب شود.

تامین، معیشت مردم از اساسی‌ترین اولویت‌ها است

وی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین اولویت مردم تامین معیشت و کنترل تورم است، گفت: افزایش حقوق‌ها به نظر بنده کار عاقلانه نیست چراکه هر سال حقوق‌ها افزایش می‌یابد اما تورم کنترل نمی‌شود اما باید قصه تورم و همسان‌سازی تورم و حقوق در یک جا متوقف شود بنابراین طبق فرموده حضرت آقا باید تورم کنترل یابد. بنابراین اولویت کاری در جامعه امروز ما بحث تامین معیشت، مسکن و اشتغال جوانان است.

رحیم‌پور با اشاره به اینکه کشور ایران، یک کشور غنی به تمام لحاظ منابع آب و خاکی است گفت: کشور ما بسیار جلوتر از کشور‌های دیگر است و تنها نیازمند یک مدیریت صحیح می‌باشد تا از این منابع استفاده بهینه شود، خام‌فروشی انجام نگیرد و منابع در اختیار باند و افراد خاص قرار نگیرد.

وی ادامه داد: اگر منافع ملی و طبیعی خوب کنترل و مدیریت شود و همه منافع مردم در آن دیده شود، همانطور که حضرت آقا فرمودند به قله ها نزدیک می‌شویم.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر