logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۸
[ شناسه خبر : ۳۲۶۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر مجتمع آموزشی نیازهای ویژه پویا:

حقوق ناشنوایان به رسمیت شناخته نمی‌شود

حقوق-ناشنوایان-به-رسمیت-شناخته-نمی‌شود
مدیر مجتمع آموزشی نیازهای ویژه پویا گفت: ناشنوایی یک معلولیت پنهان است، ناشنوایان بار سنگین و رنج عمیق ناشنوایی را بر دوش می‌کشند و در دنیای سکوت خود راه ارتباطی آن علائم دستی یا همان زبان اشاره است.

فریده عسگری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: ما از حواس پنج‌گانه خود برای دریافت اطلاعات استفاده می کنیم. ۷۵ درصد یادگیری از دیدن و ۱۳ درصد از طریق شنوایی و ۱۲ درصد سایر حواس است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه ناشنوایی یک معلولیت پنهان است، گفت: ناشنوایان بار سنگین و رنج عمیق ناشنوایی را بر دوش می‌کشند و در دنیای سکوت خود که راه ارتباطی آن علایم دستی یا همان زبان اشاره است دنیای متفاوتی برای خود ساختند.

عسگری افزود: ناشنوایان چون به رسمیت شناخته نمی‌شوند حقوقشان رعایت نمی‌شود و گاهاً گوشه‌گیر و منزوی می‌شوند.

وی تصریح کرد: اختلال ناشنوایی ممکن است بنا به دلایل مختلفی بوجود آید و ممکن است ژنتیکی یا اکتسابی باشد، دلیل ژنتیکی ممکن است به علت سیفلیس مادرزادی، سرخچه مادر و استعمال بعضی داروها در دوران بارداری باشد و دلیل اکتسابی ممکن است به‌ علت ضربه، عفونت‌های گوش میانی باشد.

مدیر مجتمع آموزشی نیازهای ویژه پویا گفت: ناشنوایی که امروزه با نام آسیب‌دیده شنوایی نام برده می‌شود به دو گونه کم‌شنوایی و ناشنوایی دسته‌بندی می‌شود.

وی افزود: امروزه با پیشرفت علم با کاشت حلزون درصدی از آسیب‌دیدگی شنوایی درمان می‌شود که خود به منزله شنوایی مطلق نیست بلکه استفاده حداکثری از باقیمانده شنوایی و تقویت سیگنال‌های دریافتی از محیط است و این کودکان برای آموزش همواره به کمک نیروهای متخصص توانبخشی احتیاج دارند‌.

این مسئول تصریح کرد: آموزش به کودکانی که دارای آسیب‌دیدگی شنوایی است، به‌صورت جدی از ۲ سالگی آغاز می‌شود و خانواده‌های آگاهی که از این دوران طلایی آموزش زبان برای کودکان خود از طریق مدارس ویژه و خاص این دانش‌آموزان و گفتاردرمانی بهره بردند امکان رشد زبانی و موفقیت تحصیلی را در کودکان خود فراهم ساختند.  

۳۰ سپتامبر مصادف با ۸ مهر ماه روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است هدف از نامگذاری چنین روزی ارتقاء فرهنگ ارتباط با افراد آسیب‌دیده شنوایی و جلب توجه مسئولان و عموم مردم جامعه با ناشنوایان و توانمندی‌های آنان است.

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : فاطمه بهروزی ] [ ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲ ]
سلام من فاطمه بهروزی هستم
فرم ارسال نظر