logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۸
[ شناسه خبر : ۳۲۴۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
استاد حوزه علمیه الزهرای خواهران هیدج:

امام حسن عسکری(ع) برترین آمر به معروف و ناهی از منکر بود

امام-حسن-عسکری(ع)-برترین-آمر-به-معروف-و-ناهی-از-منکر-بود
استاد حوزه علمیه الزهرای خواهران هیدج گفت: امام حسن عسکری(ع) چون حافظ شریعت، مبلغ دین الهی، برترین آمر به معروف و ناهی از منکر بود.

حجت‌الاسلام موسی آقایاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: حکومت جائر زمان امام حسن عسکری(ع)، ایشان را هر هفته دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها احضار و تذکرات غلیظ خودشان را با توهین و تحقیر ارائه می‌دادند. اگر چنانچه امام به هر دلیلی حاضر نمی‌شد، حمل بر فعالیت سیاسی شده و سختگیری‌ها افزایش پیدا می‌کرد.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) چون حافظ شریعت، مبلغ دین الهی، برترین آمر به معروف و ناهی از منکر بودند، گفت: با تمام درایت و کیاست و با تشکیل شبکه وکالت، پرده از چهره زشت و کریه حکومت وقت برداشته و شیعیان را در اسرع وقت از برنامه‌ها و اقدامات هوشیارانه آگاه و مطلع می‌ساخت.

آقایاری تصریح کرد: امام عسکری(ع) شبهات معاندین، سوالات شیعیان، جویانندگان علم و طالبان حقیقت را به احسن‌وجه پاسخ می‌دادند مثلا شخصی به نام داود بن قاسم ابوهاشم جعفری درباره خلق یا عدم خلق قرآن پرسید، حضرت در پاسخ فرمودند: یا أَباهاشِمٍ! اَللَّهُ خالِقُ کُلٍّ شَیْ ءٍ وَ سِواهُ مَخْلُوقٌ ؛ خداوند خالق هر چیز است و غیر از خداوند (همه چیز) مخلوق خداست. / مناقب ابن شهر آشوب ج ۴، ص ۴۳۶ /.

 استاد حوزه علمیه الزهرای خواهران هیدج گفت: فعالیت‌های سری و علنی امام با تربیت شاگردانی همچون عثمان بن سعید عمری به جهت فعالیت روشنگرانه در لباس روغن‌فروشی همه و همه درس آموز است. امام به معنای حقیقی کلمه، چراغ محفل خوبان و دلباختگان مکتب اهل بیت علیهم السلام بودند.

وی افزود: امام عسکری علیه السلام با تغییر فعالیت به‌سبب حبس در زندان، از روش نامه‌نگاری نیز در جهت آگاه‌سازی و بصیرت‌افزایی شیعیان استفاده کرده مثلا نامه‌هایی به مردم قم و آوه و نامه به ابن بابویه علیه الرحمه نوشتند. 

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: امام عسکری علیه السلام نیز همانند امامان گذشته علاوه بر ارائه طریق به شیعیان، ایصال‌الی‌المطلوب کردند. با احتساب موارد فوق‌الذکر به درس‌هایی همچون تغییر استراتژی در روشنگری و ادامه دادن آن، تدبیر لازم برای حفظ جان شیعیان همچون استفاده از لباس روغن‌فروشی توسط عثمان بن سعید، حضور در میدان فرهنگی و پاسخ به شبهات به جهت انتقال معارف دینی، امتداد مبارزه با حاکمان جائر و ظالم و خستگی‌ناپذیری در این راه، می‌رسیم.

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : منتظر ] [ ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳ ]
سلام.من از امثال استادی چون آقایاری عزیز که باسخت کوشی ومجاهدت علمی بدون هیچ انتظاری که همواره باعث آگاهی و راهنمایی ما می‌شود تشکر میکنم اللهم عجل لولیک الفرج
[ نام : منتظر ] [ ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳ ]
سلام.من از امثال استادی چون آقایاری عزیز که باسخت کوشی ومجاهدت علمی بدون هیچ انتظاری که همواره باعث آگاهی و راهنمایی ما می‌شود تشکر میکنم اللهم عجل لولیک الفرج
فرم ارسال نظر